REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila provoz

Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito elektrické vedení nad vozovkou.

Elektrická nákladní vozidla spotřebují o polovinu méně energie než běžné spalovací motory a do budoucna by měly výrazně přispět ke snížení znečištění ovzduší. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve spolupráci společností Siemens a Scania.

Celý koncept je založen na kombinaci elektrifikované komunikace a hybridního pohonu kamionu. Nad pravým pruhem testovací dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromobilů, malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, si ji jednoduše za jízdy odeberou přímo ze sítě. Na rozdíl od například trolejbusů se ale vozidlo může od vedení kdykoliv odpojit či připojit. Mimo elektrifikované cesty totiž kamion může být poháněn buď spalovací motorem, nebo elektromotorem na akumulátor. A to platí i v případě, pokud řidič předjíždí vozidlo, které se také nachází na elektrifikované části dálnice.

Projektu, který je první svého druhu na světě, předcházely dva roky testování; slavnostní zahájení zkušebního provozu dálnice proběhlo 22. června 2016. Dvoukilometrový testovací úsek dálnice E16 se nachází u města Gävle, necelých 200 km severně od Stockholmu. Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent.

Chytrý pantograf

Technologie, která umožňuje plynulé připojování a odpojování k elektrickému vedení se nazývá vodivý elektrický přenos a byla vyvinutá vědci společnosti Siemens. Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, pantografový sběrač proudu se připojí na vedení a od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu. Pantograf je vybaven speciálním monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči drátům vedení. Samotné připojení k vedení neoblivňuje jízdní vlastnosti vozu, řidič je stále schopný zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici.

Vozidla mohou jezdit na elektřinu rychlostí až 90 kilometrů v hodině, při jejím překročení dochází k automatickému odpojení a přepnutí na napájení z dieselového motoru a generátoru. Díky použitým technologiím však tuto změnu řidič prakticky vůbec nezaregistruje.

Bezemisní doprava

Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Přechod celé společnosti by se pak měl uskutečnit do roku 2050. A právět tyto cíle inspirovaly projektu elektrifikovaných dálnic.

Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach, by se měla otevřít příští rok v Kalifornii. Pod projektem je opět podepsána společnost Siemens, která tentokrát spolupracuje s výrobcem vozů Volvo.

Siemens, s.r.o.

logo
Siemensova 1
155 00 Praha 13

telefon: 233 033 402, fax: 233 033 640
e-mail: michal.bassy@siemens.com

web: www.siemens.cz/chytry-termostat

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje ...

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha letos zahájí geologický průzkum pro dostavbu okruhu

Pražský magistrát v letošním roce zahájí geologický průzkum nutný pro dokončení úseku městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. Bude potřeba vyhloubit desítky sond. V rozhovoru to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Chybějící úsek známý jako Vlasta bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část ...

Metro, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Metro D: Pražský dopravní podnik vypíše tendr na první úsek

Pražský dopravní podnik (DPP) dnes vypíše veřejnou zakázku na první část nové linky metra D, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely mezi nimi. Doba výstavby má být 7,5 roku a předpokládaná hodnota zakázky činí 10,8 miliardy korun bez DPH. Informoval o tom projektový manažer ...

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Karviné se má začít stavět na jaře, ŘSD hodnotí nabídky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje na jaro zahájení stavby obchvatu Karviné. Nyní vyhodnocuje nabídky, které podali uchazeči o zakázku. Předpokládaná cena stavby je bez DPH 1,106 miliardy korun. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ŘSD. Mluvčí karvinské radnice Lukáš Hudeček řekl, že město doufá, ...

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dva severní úseky Pražského okruhu budou mít jeden proces EIA

Plánované úseky Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí a mezi Suchdolem a Ruzyní budou mít společný posudek vlivů na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z databáze EIA. Jako první by se měl začít stavět prvně zmíněný úsek, označovaný 519, a to v roce 2024. O rok později by měla začít stavba části 518. Nejblíže ...

REKLAMA