REKLAMA
Hledat

Fotosoutěž Otevřená Praha Pořádá ESTAV.cz a Open House Praha.

estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Vývojářský oddíl vědecké a průmyslové rady (CSIR) v jihoafrické Pretorii přichází na trh s cenově zajímavým řešením pro úpravy povrchových vrstev vozovek, modernizaci zpevněných a nezpevněných cest. Jimi navržený ultratenký překryvný beton je prý mnohem lepší alternativou, než běžný makadam či asfalt.
Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Podle vedoucího vývojářského týmu, Louwa du Plessise, jsou vrstvy "ultratenkého zesíleného betonového dláždění" (UTRCP) ideální pro využití v rezidenční zástavbě nebo na méně frekventovaných silnicích.

UTRCP je 50 -75 mm silná betonová vrstva s minimálním množstvím strukturu zpevňujícího ocelového drátu. Prozatím byla využita v praxi na 30 000 metrech čtverečních vozovky v Ga-Ranukwe, a zvažuje se její nanesení na několik komunikací v Soshanguve, Atteridgeville a Mamelodi (v rámci městského okrsku Tshwane). Otázkou zůstává, jestli hlavní propagovaná výhoda UTRCP – poměrně vysoký stupeň náročnosti výroby, jež zaměstnává řadu dělníků, není mimo jihoafrický region spíše na překážku. V JAR je totiž o práci nouzi, a plášťování vozovek ultratenkým betonem je vlastně ekvivalentem pražské Hladové zdi.

Při současné úrovni technologie a pokročilé mechanizaci práce je asfalt tím nejjednodušším řešením,“ říká du Plessis. „My tu ale čelíme obrovské nezaměstnanosti, a tak pro nás větší intenzita vynaložené práce tolik netrápí. Výsledek sám je přitom mnohem kvalitnější.“

Zatímco jeden kilometr vozovky s ultratenkým betonem si vyžádá 1124 pracovních člověko-dnů, standardní pokládání dlažby jen 310 a asfalt jen 84 člověko-dnů. Ve výsledku je tedy UTRCP časově o 350 % náročnější. I uzavírka opravované cesty se protáhne na 10-14 dní. V čem je tedy lepší? Du Plessis soudí, že: „Ultratenký beton jednoznačně vede, pokud zvážíme celkové náklady, dostupnost materiálu, životní cyklus a odolnost.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Program Spravedlivá transformace v Moravskoslezském kraji podpoří 10 projektů

Program Spravedlivá transformace v Moravskoslezském kraji podpoří 10 projektů

O finanční podporu se v programu Spravedlivé transformace bude v Moravskoslezském kraji ucházet už jen deset projektů. Další tři plánované záměry z programu vypadly. Důvodem byla především jejich nedostatečná připravenost. Novinářům to dnes při návštěvě Ostravy řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).…

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Komplikované financování a pomalé povolování staveb je podle analytiků jedním z faktorů, který stojí za únorovým propadem stavební výroby v Česku. Podle dat Českého statistického úřadu se v únoru meziročně zhoršila o 4,3 procenta a odborníci oslovení ČTK zopakovali, že kvůli špatnému vývoji tuzemské ekonomiky je…

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Komplikované financování a pomalé povolování staveb je podle analytiků jedním z faktorů, který stojí za únorovým propadem stavební výroby v Česku. Podle dat Českého statistického úřadu se v únoru meziročně zhoršila o 4,3 procenta a odborníci oslovení ČTK zopakovali, že kvůli špatnému vývoji tuzemské ekonomiky je…

Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů

Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů

Stát plánuje v letošním roce zahájit stavbu 105 kilometrů dálnic a 18 kilometrů silnic I. třídy. Díky velké rozestavěnosti budou v příštích letech narůstat počty nově otevřených úseků dálnic. Letos se tak otevře 15,4 kilometru, příští rok až 118 kilometrů. Novinářům to dnes řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a…

REKLAMA