REKLAMA

Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Vývojářský oddíl vědecké a průmyslové rady (CSIR) v jihoafrické Pretorii přichází na trh s cenově zajímavým řešením pro úpravy povrchových vrstev vozovek, modernizaci zpevněných a nezpevněných cest. Jimi navržený ultratenký překryvný beton je prý mnohem lepší alternativou, než běžný makadam či asfalt.
Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Podle vedoucího vývojářského týmu, Louwa du Plessise, jsou vrstvy "ultratenkého zesíleného betonového dláždění" (UTRCP) ideální pro využití v rezidenční zástavbě nebo na méně frekventovaných silnicích.

UTRCP je 50 -75 mm silná betonová vrstva s minimálním množstvím strukturu zpevňujícího ocelového drátu. Prozatím byla využita v praxi na 30 000 metrech čtverečních vozovky v Ga-Ranukwe, a zvažuje se její nanesení na několik komunikací v Soshanguve, Atteridgeville a Mamelodi (v rámci městského okrsku Tshwane). Otázkou zůstává, jestli hlavní propagovaná výhoda UTRCP – poměrně vysoký stupeň náročnosti výroby, jež zaměstnává řadu dělníků, není mimo jihoafrický region spíše na překážku. V JAR je totiž o práci nouzi, a plášťování vozovek ultratenkým betonem je vlastně ekvivalentem pražské Hladové zdi.

Při současné úrovni technologie a pokročilé mechanizaci práce je asfalt tím nejjednodušším řešením,“ říká du Plessis. „My tu ale čelíme obrovské nezaměstnanosti, a tak pro nás větší intenzita vynaložené práce tolik netrápí. Výsledek sám je přitom mnohem kvalitnější.“

Zatímco jeden kilometr vozovky s ultratenkým betonem si vyžádá 1124 pracovních člověko-dnů, standardní pokládání dlažby jen 310 a asfalt jen 84 člověko-dnů. Ve výsledku je tedy UTRCP časově o 350 % náročnější. I uzavírka opravované cesty se protáhne na 10-14 dní. V čem je tedy lepší? Du Plessis soudí, že: „Ultratenký beton jednoznačně vede, pokud zvážíme celkové náklady, dostupnost materiálu, životní cyklus a odolnost.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Dálnice, výstavba

ŘSD dnes zahájí stavbu dalších úseků D6 na Rakovnicku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájí stavbu dalších úseků karlovarské dálnice D6 na Rakovnicku. Jde o úseky Nové Strašecí - Řevničov a obchvat Řevničova. Oba by měly být dokončené v roce ...

Ceny rodinných domů, ceny bytů, porovnání, růst cen nemovitostí

Ceny nemovitostí: Rodinné domy zdražují rychleji než byty

Ceny rodinných domů v Česku od začátku roku do konce října vzrostly téměř dvakrát rychleji než u bytů. Zatímco rodinné domy zdražily v průměru o 13,5 procenta, v případě bytů o 7,2 procenta. Vyplývá ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist