REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Vývojářský oddíl vědecké a průmyslové rady (CSIR) v jihoafrické Pretorii přichází na trh s cenově zajímavým řešením pro úpravy povrchových vrstev vozovek, modernizaci zpevněných a nezpevněných cest. Jimi navržený ultratenký překryvný beton je prý mnohem lepší alternativou, než běžný makadam či asfalt.
Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Podle vedoucího vývojářského týmu, Louwa du Plessise, jsou vrstvy "ultratenkého zesíleného betonového dláždění" (UTRCP) ideální pro využití v rezidenční zástavbě nebo na méně frekventovaných silnicích.

UTRCP je 50 -75 mm silná betonová vrstva s minimálním množstvím strukturu zpevňujícího ocelového drátu. Prozatím byla využita v praxi na 30 000 metrech čtverečních vozovky v Ga-Ranukwe, a zvažuje se její nanesení na několik komunikací v Soshanguve, Atteridgeville a Mamelodi (v rámci městského okrsku Tshwane). Otázkou zůstává, jestli hlavní propagovaná výhoda UTRCP – poměrně vysoký stupeň náročnosti výroby, jež zaměstnává řadu dělníků, není mimo jihoafrický region spíše na překážku. V JAR je totiž o práci nouzi, a plášťování vozovek ultratenkým betonem je vlastně ekvivalentem pražské Hladové zdi.

Při současné úrovni technologie a pokročilé mechanizaci práce je asfalt tím nejjednodušším řešením,“ říká du Plessis. „My tu ale čelíme obrovské nezaměstnanosti, a tak pro nás větší intenzita vynaložené práce tolik netrápí. Výsledek sám je přitom mnohem kvalitnější.“

Zatímco jeden kilometr vozovky s ultratenkým betonem si vyžádá 1124 pracovních člověko-dnů, standardní pokládání dlažby jen 310 a asfalt jen 84 člověko-dnů. Ve výsledku je tedy UTRCP časově o 350 % náročnější. I uzavírka opravované cesty se protáhne na 10-14 dní. V čem je tedy lepší? Du Plessis soudí, že: „Ultratenký beton jednoznačně vede, pokud zvážíme celkové náklady, dostupnost materiálu, životní cyklus a odolnost.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Navýšení daně u nemovitosti letos využilo 610 obcí

Navýšení daně u nemovitosti letos využilo 610 obcí

Navýšení daně z nemovitých věcí pomocí takzvaného místního koeficientu letos využilo 610 obcí, měst a městských částí z celkového počtu zhruba 6260 obcí. Vyplývá to z údajů Generálního finančního ...

Pardubice chtějí přes Labe postavit dvě nové lávky

Pardubice chtějí přes Labe postavit dvě nové lávky

Pardubice chtějí přes Labe postavit dvě nové lávky pro pěší a cyklisty. Jedna by měla spojovat sídliště Závodu míru s Polabinami, druhá park Na Špici s koupalištěm Cihelna na protějším břehu.

NTK podala žalobu na Sekyra Group kvůli pádu tvarovek

NTK podala žalobu na Sekyra Group kvůli pádu tvarovek

Národní technická knihovna (NTK) v pražských Dejvicích podala žalobu na společnost Sekyra Group kvůli neúspěšnému vyjednávání o odstranění závady z vnějšího opláštění budovy. Dvě skleněné tvarovky ...

Transgas: Demolice povolena

Transgas: Demolice povolena

Stavební úřad Prahy 2 povolil demolici souboru budov Transgas na Vinohradské třídě. Proti rozhodnutí se mohou účastníci řízení do 15 dnů odvolat k magistrátu hlavního města. Vyplývá to z rozhodnutí ...

Lidé v Kutné Hoře si od února připlatí za teplo

Lidé v Kutné Hoře si od února připlatí za teplo

Lidé v Kutné Hoře si od února připlatí za teplo, které zdraží o pět procent na 615 Kč včetně DPH za gigajoule. Důvodem je nárůst cen od centrálního dodavatele, řekl to starosta Josef Viktora (ANO). ...

REKLAMA