Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Vývojářský oddíl vědecké a průmyslové rady (CSIR) v jihoafrické Pretorii přichází na trh s cenově zajímavým řešením pro úpravy povrchových vrstev vozovek, modernizaci zpevněných a nezpevněných cest. Jimi navržený ultratenký překryvný beton je prý mnohem lepší alternativou, než běžný makadam či asfalt.
Jihoafrická inspirace – ultratenký beton je lepší než asfalt?

Podle vedoucího vývojářského týmu, Louwa du Plessise, jsou vrstvy "ultratenkého zesíleného betonového dláždění" (UTRCP) ideální pro využití v rezidenční zástavbě nebo na méně frekventovaných silnicích.

UTRCP je 50 -75 mm silná betonová vrstva s minimálním množstvím strukturu zpevňujícího ocelového drátu. Prozatím byla využita v praxi na 30 000 metrech čtverečních vozovky v Ga-Ranukwe, a zvažuje se její nanesení na několik komunikací v Soshanguve, Atteridgeville a Mamelodi (v rámci městského okrsku Tshwane). Otázkou zůstává, jestli hlavní propagovaná výhoda UTRCP – poměrně vysoký stupeň náročnosti výroby, jež zaměstnává řadu dělníků, není mimo jihoafrický region spíše na překážku. V JAR je totiž o práci nouzi, a plášťování vozovek ultratenkým betonem je vlastně ekvivalentem pražské Hladové zdi.

Při současné úrovni technologie a pokročilé mechanizaci práce je asfalt tím nejjednodušším řešením,“ říká du Plessis. „My tu ale čelíme obrovské nezaměstnanosti, a tak pro nás větší intenzita vynaložené práce tolik netrápí. Výsledek sám je přitom mnohem kvalitnější.“

Zatímco jeden kilometr vozovky s ultratenkým betonem si vyžádá 1124 pracovních člověko-dnů, standardní pokládání dlažby jen 310 a asfalt jen 84 člověko-dnů. Ve výsledku je tedy UTRCP časově o 350 % náročnější. I uzavírka opravované cesty se protáhne na 10-14 dní. V čem je tedy lepší? Du Plessis soudí, že: „Ultratenký beton jednoznačně vede, pokud zvážíme celkové náklady, dostupnost materiálu, životní cyklus a odolnost.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

strakonice

Do jara se začne stavět obchvat Strakonic za 300 milionů

Těžkou nákladní dopravu odvede ze Strakonic obchvat města, který by se měl začít stavět v prvním čtvrtletí letošního roku. Odhadované náklady činí 305 milionů korun. Řekla to Nina Ledvinová, mluvčí ...

Sádrokartonový strop vlivem promáčení ztrácí pevnost, zdroj: fotolia.com © volkovslava

V čelákovické škole spadl ze stropu sádrokarton

V budově čelákovického gymnázia spadl ze stropu v jedné učebně sádrokartonový podhled. Podle mluvčího hasičů Ladislava Holomčíka se to stalo v době, kdy ve škole ještě nikdo nebyl. Při odstraňování ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist