REKLAMA

Obchodní dům MY na Národní třídě dnes slaví 41.narozeniny

Pražský obchodní dům MY oslaví 21. dubna čtyřicátéprvní výročí ode dne, kdy byl na křižovatce ulic Spálená a Národní třída poprvé oficiálně otevřen veřejnosti. Ve své době technologicky, technicky i architektonicky nadčasová stavba se stala jedním z nevýznamnějších zástupců české architektury 70. let 20. století a i dnes patří k významným budovám hlavního města.
fotoarchiv ke 40. narozeninám v roce 2015, zdroj: TESCO


Do 40.narozenin změnil obchodní dům pětkrát svůj název

Z původního Prioru 02 se krátce na to stal Máj. V roce 1992 přešlo toto nákupní centrum pod značku společnosti K-Mart. Od roku 1996 je pak majitelem obchodního domu společnost Tesco. Původně byl obchodní dům provozován jen pod touto značkou, v roce 2009 pak došlo k jeho přejmenování na MY, což odkazuje na léta zažitý název. Obchodní dům nabízí zákazníkům nákupy v šesti patrech na ploše větší než dvanáct tisíc metrů čtverečních. 

Funkční stavba mladých architektů

Na místě dnešního obchodního domu stával nárožní novogotický Šlikovský palác od architekta Josefa Krannera. Tento dům byl ale v roce 1938 zbourán a následujících třicet let stál na jeho místě dřevěný pavilon. Ke stavbě jednoho z prvních obchodních domů v Praze byla v roce 1972 přizvána trojice nadějných architektů - Miroslav Masák, Martin Rajniš a John Eisler z libereckého ateliéru SIAL. Právě oni totiž vyhráli architektonickou soutěž na návrh obchodního domu. „V době nastupující normalizace pro nás bylo získání tohoto projektu velkým úspěchem i nečekanou příležitostí,” uvádí Miroslav Masák a dodává: „Stavba nebyla revoluční, ale lišila se. Snažili jsme se skloubit její funkčnost a estetickou koncepci. Že se nám to nakonec vydařilo, svědčí nejen fakt, že budova a v ní umístění obchodní dům dodnes funguje, ale také řada prestižních evropských i světových uznání, které jsme získali.” Stavbu samotnou ale na tehdejší dobu netypicky realizovaly dvě švédské stavební firmy SIAB a ABV Stockholm. Slavnostní otevření proběhlo 21. dubna 1975. O výjimečnosti a unikátnosti celé stavby svědčí i fakt, že objekt obchodního domu byl v roce 2006 prohlášen za kulturní památku.

Již téměř dvě desetiletí je budova obchodního domu ve vlastnictví společnosti Tesco. Během poslední dekády prošlo nákupní centrum zásadními změnami a nutnou rozsáhlou rekonstrukcí. Modernizovaly se prostory prodejních ploch, ale také technické zázemí.

Fotoarchiv historie obchodního domu MY na Národní třídě

O společnosti Tesco Stores ČR

  • Společnost Tesco Stores ČR, a. s. vstoupila na český trh v roce 1996. V současné době provozuje v tuzemsku více než dvě stovky obchodů, 19 čerpacích stanic a 7 obchodních center.

  • V České republice provozuje Tesco také franšízingovou síť Žabka, která čítá více než stovku obchodů.

  • Jako první na českém trhu začalo Tesco v roce 2012 provozovat na území Prahy a okolí, Mladoboleslavska a Kladenska internetový obchod s potravinami Potraviny on-line. V roce 2013 byla služba představena na Kolínsku, Brněnsku, Hradecku a Pardubicku a loni také na Liberecku, Plzeňsku, Břeclavsku a Hodonínsku. V roce 2015 byly Potraviny on-line spuštěny také na Benešovsku.

  • V roce 2012 získala služba potraviny on-line ocenění Inovace v obchodě v anketě MasterCard Obchodník roku.

  • Za dobu svého působení na českém trhu Tesco obdrželo řadu dalších ocenění – je například několikanásobným nositelem titulů Hypermarket roku, Obchodník roku, Nediskontní obchodní řetězec roku či TOP Retailer.

  • Tesco patří k největším soukromým zaměstnavatelům v České republice. Za vytváření rovnocenných pracovních příležitostí získala společnost ocenění v soutěži Stejná šance – Zaměstnavatel roku 2008, oceněny byly také absolventské programy společnosti.

  • V roce 2013 získala společnost 1. cenu za nejlepšího zaměstnavatele v kategorii Obchod od České studentské unie.

  • V roce 2013 začaly obchody Tesco spolupracovat s Federací potravinových bank a darují neprodané trvanlivé potraviny potřebným. V roce 2014 se spolupráce rozšířila již na 65 hypermarketů po celém Česku.

  • V posledních dvou letech prostřednictvím Nadačního fondu Tesco společnost věnovala více než 10 milionů korun na charitativní účely.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Dřevěný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou

Dřevěný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou

V severovýchodních Čechách v Jaroměři stojí první hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou. Chytrá řešení doplněná o potřebné technologie a hospodaření s vodou z něj tvoří následováníhodný příklad.

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist