REKLAMA
S námi stavíte na informacích

NKÚ k modernizaci železničních koridorů: Drahé a trvají dlouho

Ze zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který prověřil poskytování, použití a čerpání peněz na modernizaci III. a IV. tranzitního železničního koridoru vyplývá, že modernizace tranzitních železničních koridorů se neúměrně prodlužuje, dostavěné budou nejdřív v roce 2021 (měly být dokončeny v roce 2010) a stavby jsou předražené.
Ilustrační obrázek, nádraží Česká Třebová, foto Ing. Dagmar Kopačková, Ph.D., redakce

Ministerstvo dopravy zavedlo závazné používání kontrolních nástrojů až v únoru 2015

U kontrolovaných projektů se stavební náklady na jeden kilometr pohybovaly od 117 do 352 milionů korun. "Od cenového normativu, který by měl sloužit k ocenění nákladů při přípravě stavby, se tak liší až o 156 procent, SŽDC ale tento normativ, stejně jako další nástroje pro kontrolu, zda je předpokládaná cena oprávněná, nepoužívala," uvedli kontroloři. Náklady na jeden kilometr modernizace byly u III. koridoru 176 milionů korun, u IV. koridoru 203 milionů korun.

Modernizace potrvá přes 18 let

Modernizaci koridorů, která má zkrátit jízdní doby a zvýšit rychlosti vlaků, schválila vláda v letech 2001 a 2002 s tím, že budou dokončeny do roku 2010.

Největší průtahy provázejí přípravu projektů, svou roli sehrálo také zastavení přípravy některých staveb v období úřadování ministra Víta Bárty. Od zpracování první projektové dokumentace do získání stavebního povolení uplynulo průměrně šest let, u 12 z 37 staveb ještě více. Přípravu staveb prodlužovaly především nevyřešené výkupy pozemků a problémy při získání územních rozhodnutí nebo stavebních povolení. 

Největší část nákladů z EU

Příprava a stavba už stály 23,1 miliardy korun. Největší část nákladů na modernizaci financuje EU z operačního programu Doprava, celkem chce ministerstvo z evropských fondů zaplatit téměř 55,5 miliardy korun.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Napřesrok se začne stavět 140 kilometrů dálnic

Napřesrok se začne stavět 140 kilometrů dálnic

Napřesrok se začne stavět na 140 kilometrů dálnic. Celkem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do konce měsíce vypíše zakázky na celkem 20 staveb za 64 miliard korun. Na setkání s novináři to řekl ...

Na průměrný nový byt vydělává Pražan 11,5 roku

Na průměrný nový byt vydělává Pražan 11,5 roku

Na průměrný nový byt musí obyvatel Prahy vynaložit 138 měsíčních platů. Pokud by neměl žádné jiné výdaje, vydělával by na něj 11,5 roku. V porovnání devíti měst ze střední Evropy a Německa je to ...

obchodní centrum

V Opavě se další obchodní centrum stavět nebude

V Opavě se další obchodní centrum stavět nebude, zastupitelé schválili odstoupení od smlouvy s developerem. Firma Crestyl chtěla vybudovat komerční areál přímo v historickém jádru v blízkosti Horního ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist