REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Mrázovka, pátý nejdelší silniční tunel v ČR, slaví 10. narozeniny

Přes 1200 metrů dlouhý silniční tunel Mrázovka v Praze 5 spojil po svém otevření před deseti lety, 26. srpna 2004, část městského okruhu ze Zlíchova se Strahovským tunelem, zrychlil dopravu mezi čtvrtou, pátou a šestou městskou částí v Praze a odlehčil dříve velmi zatížené Radlické ulici.
Mrázovka, pátý nejdelší silniční tunel v ČR, slaví 10. narozeniny

Tunel, kterým řidiči projedou přibližně za minutu a čtvrt, byl tehdy třetím nejdelším silničním tunelem v ČR, nyní je na pátém místě. Německý automotoklub ADAC jej v dubnu 2007 zařadil mezi nejbezpečnější tunely v Evropě, v žebříčku 51 tunelů obsadil třetí příčku.

Tunel, který prochází pod vrchem Mrázovka a Pavím vrchem, se skládá ze dvou tubusů. Celková délka levého tubusu je 1298 metrů a pravého 1264 metrů, šířka vozovky činí 11,5 metru a volná šířka tunelu 13,48 metru.

Tunel byl plánován již od 80. let jako součást vnitřního okruhu Prahou. Jeho ražba byla za pomoci nejmodernější techniky zahájena na konci roku 1998. Nejprve byla vyražena průzkumná štola, která zmapovala mnohdy velmi proměnlivé geologické prostředí. Poté byly vyraženy tunely a ostatní podzemní objekty. Dílo bylo raženo novou rakouskou tunelovací metodou s primárním ostěním ze stříkaného betonu. Pro zajištění bezpečnosti ražby tunelu i pro zajištění bezpečného stavu povrchové zástavby, komunikací a inženýrských sítí byl v průběhu ražby tunelů prováděn soubor geotechnických měření.

Původně měl být tunel hotov již v září 2001. Opakovaná odvolávání ekologických aktivistů, kteří zastávali názor, že stavba vážně poškodí prostředí v jejím okolí, ale výstavbu zkomplikovala a také prodražila.

Původně měl tunel stát 4,5 miliardy korun, nakonec se jeho cena vyšplhala až na sedm miliard. Mluvčí Metrostavu František Polák k tomu před deseti lety řekl, že se prodražil jen kvůli inflaci téměř o půl miliardy. Zdražení podle něj částečně způsobily i nové bezpečnostní prvky, které museli stavitelé do projektu doplnit po několika tragédiích v evropských dálničních tunelech.

Tunel má bezobslužný velín. Informace z tunelu, které zprostředkovávají senzory, kamery a další zařízení, vyhodnocuje počítač. Personál do velína přijde jen tehdy, je-li potřeba řídit provoz v tunelu separátně, bez návaznosti na Strahovský a Zlíchovský tunel. Pod celou Mrázovkou je zhruba šest kilometrů technických a obslužných chodeb, v nichž vedou stovky kilometrů kabelů.

Mrázovka patří k nejbezpečnějším evropským tunelům. Je vybaven speciálním detekčním systémem, který umí přesně lokalizovat místo požáru. V takovém případě se vypne celkové větrání tunelu a speciálními klapkami, které jsou ve stropu každých 20 metrů, bude možné odsávat kouř. Po stranách tunelu byly pro případ požáru zbudovány "SOS světničky", které mají protipožární dveře, telefon a vlastní odsávání. Emise jsou přes vzduchotechniku vyvedeny do šachty, která ústí na Pavím vrchu.

Dvě z propojek mezi tubusy jsou uzpůsobeny tak, aby jimi v případě nouze projely i hasičské vozy. Průchody mezi tubusy slouží i jako únikové východy, jsou proto větrány čerstvým vzduchem. Cedule směrující k nouzovým východům nebo telefonům jsou viditelné i při úplném výpadku osvětlení.

Tunel Mrázovka je důležitou součástí městského okruhu, společně s nedalekými Strahovským a Zlíchovským tunelem. Na tyto tři tunely má příští rok navázat tunelový komplex Blanka, který doplní tunelové spojení na levém břehu Vltavy západní částí městského okruhu.

Přehled osmi pražských silničních tunelů (řazeno podle data otevření)

NázevDatum otevřeníPolohaDélka [m]
Vyšehradský 11. prosince 1904 městská komunikace,Praha 2 34
Letenský 26. září 1953 městská komunikace,Praha 7 426
Těšnovský 1. října 1980 městská komunikace,Praha 1 355
Strahovský 3. prosince 1997 pražský městský okruh 2004
Zlíchovský 28. října 2002 pražský městský okruh 206
Mrázovka 26. srpna 2004 pražský městský okruh 1298
Komořanský 20. září 2010 pražský okruh R1 1937
Lochkovský 20. září 2010 pražský okruh R1 1661

Přehled nejdelší silničních tunelů v ČR

NázevDatum otevřeníPolohaDélka [m]
Panenská 21. prosince 2006 dálnice D8 u hranic s Německem 2168
Strahovský 3. prosince 1997 pražský městský okruh 2004
Komořanský 20. září 2010 pražský okruh R1 1937
Lochkovský 20. září 2010 pražský okruh R1 1661
Mrázovka 26. srpna 2004 pražský městský okruh 1298

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Slovenský průmysl zmírnil pokles, stavebnictví znovu propadlo

Tempo meziročního poklesu výkonů slovenského průmyslu bylo v červenci nejnižší od března, kdy v zemi propukla koronavirová krize. Stavebnictví ale opět zaznamenalo dvouciferný propad, oznámil dnes slovenský statistický úřad.

Libeňský most, foto: Jakub Kopecký

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun. Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Lidé se na zastupitelstvu v Brně ohradili proti územnímu plánu

Lidé v Brně předali zastupitelstvu otevřený dopis, kterým se ohrazují proti návrhu nového územního plánu. Požadují větší ochranu zeleně a klimatu. Současný územní plán platí v Brně s různými aktualizacemi od roku 1994. Do konce roku 2022 musí podle stavebního zákona začít platit nový územní plán. Město má jeho návrh,…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Meziroční propad stavební výroby zpomalil v červenci na 10,4 pct

Propad stavební výroby v Česku mírně zpomalil. V červenci se reálně meziročně snížila o 10,4 procenta po červnovém revidovaném poklesu o 11,8 procenta. V červenci si pohoršilo pozemní stavitelství, kam spadá výstavba bytů, kanceláří nebo skladů, i inženýrské stavby, mezi něž patří hlavně dopravní infrastruktura.…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

V Brně začala soutěž na autora hlavního nádraží

Kancelář architekta města Brna (KAM) zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží v Brně. Vyzvalo do ní i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavbaři přeruší všechny práce na D1 do konce listopadu

Stavbaři přeruší veškeré práce na dálnici D1 do konce listopadu, na prvních třech opravovaných úsecích z celkem sedmi už během září. Přes zimu by tak měla být dálnice zcela průjezdná bez omezení. Informovalo o tom dnes ministerstvo dopravy. Práce na dálnici budou znovu pokračovat od jara příštího roku, hotova by…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Bydlení na Slovensku zdražilo téměř dvouciferným tempem

Ceny nemovitostí určených k bydlení na Slovensku ve druhém čtvrtletí rostly meziročně téměř dvouciferným tempem. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil slovenský statistický úřad. Data slovenské centrální banky (NBS) už dříve ukázala, že ceny bydlení v zemi pod Tatrami jsou rekordní.

REKLAMA