Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Mrázovka, pátý nejdelší silniční tunel v ČR, slaví 10. narozeniny

Přes 1200 metrů dlouhý silniční tunel Mrázovka v Praze 5 spojil po svém otevření před deseti lety, 26. srpna 2004, část městského okruhu ze Zlíchova se Strahovským tunelem, zrychlil dopravu mezi čtvrtou, pátou a šestou městskou částí v Praze a odlehčil dříve velmi zatížené Radlické ulici.
Mrázovka, pátý nejdelší silniční tunel v ČR, slaví 10. narozeniny

Tunel, kterým řidiči projedou přibližně za minutu a čtvrt, byl tehdy třetím nejdelším silničním tunelem v ČR, nyní je na pátém místě. Německý automotoklub ADAC jej v dubnu 2007 zařadil mezi nejbezpečnější tunely v Evropě, v žebříčku 51 tunelů obsadil třetí příčku.

Tunel, který prochází pod vrchem Mrázovka a Pavím vrchem, se skládá ze dvou tubusů. Celková délka levého tubusu je 1298 metrů a pravého 1264 metrů, šířka vozovky činí 11,5 metru a volná šířka tunelu 13,48 metru.

Tunel byl plánován již od 80. let jako součást vnitřního okruhu Prahou. Jeho ražba byla za pomoci nejmodernější techniky zahájena na konci roku 1998. Nejprve byla vyražena průzkumná štola, která zmapovala mnohdy velmi proměnlivé geologické prostředí. Poté byly vyraženy tunely a ostatní podzemní objekty. Dílo bylo raženo novou rakouskou tunelovací metodou s primárním ostěním ze stříkaného betonu. Pro zajištění bezpečnosti ražby tunelu i pro zajištění bezpečného stavu povrchové zástavby, komunikací a inženýrských sítí byl v průběhu ražby tunelů prováděn soubor geotechnických měření.

Původně měl být tunel hotov již v září 2001. Opakovaná odvolávání ekologických aktivistů, kteří zastávali názor, že stavba vážně poškodí prostředí v jejím okolí, ale výstavbu zkomplikovala a také prodražila.

Původně měl tunel stát 4,5 miliardy korun, nakonec se jeho cena vyšplhala až na sedm miliard. Mluvčí Metrostavu František Polák k tomu před deseti lety řekl, že se prodražil jen kvůli inflaci téměř o půl miliardy. Zdražení podle něj částečně způsobily i nové bezpečnostní prvky, které museli stavitelé do projektu doplnit po několika tragédiích v evropských dálničních tunelech.

Tunel má bezobslužný velín. Informace z tunelu, které zprostředkovávají senzory, kamery a další zařízení, vyhodnocuje počítač. Personál do velína přijde jen tehdy, je-li potřeba řídit provoz v tunelu separátně, bez návaznosti na Strahovský a Zlíchovský tunel. Pod celou Mrázovkou je zhruba šest kilometrů technických a obslužných chodeb, v nichž vedou stovky kilometrů kabelů.

Mrázovka patří k nejbezpečnějším evropským tunelům. Je vybaven speciálním detekčním systémem, který umí přesně lokalizovat místo požáru. V takovém případě se vypne celkové větrání tunelu a speciálními klapkami, které jsou ve stropu každých 20 metrů, bude možné odsávat kouř. Po stranách tunelu byly pro případ požáru zbudovány "SOS světničky", které mají protipožární dveře, telefon a vlastní odsávání. Emise jsou přes vzduchotechniku vyvedeny do šachty, která ústí na Pavím vrchu.

Dvě z propojek mezi tubusy jsou uzpůsobeny tak, aby jimi v případě nouze projely i hasičské vozy. Průchody mezi tubusy slouží i jako únikové východy, jsou proto větrány čerstvým vzduchem. Cedule směrující k nouzovým východům nebo telefonům jsou viditelné i při úplném výpadku osvětlení.

Tunel Mrázovka je důležitou součástí městského okruhu, společně s nedalekými Strahovským a Zlíchovským tunelem. Na tyto tři tunely má příští rok navázat tunelový komplex Blanka, který doplní tunelové spojení na levém břehu Vltavy západní částí městského okruhu.

Přehled osmi pražských silničních tunelů (řazeno podle data otevření)

NázevDatum otevřeníPolohaDélka [m]
Vyšehradský 11. prosince 1904 městská komunikace,Praha 2 34
Letenský 26. září 1953 městská komunikace,Praha 7 426
Těšnovský 1. října 1980 městská komunikace,Praha 1 355
Strahovský 3. prosince 1997 pražský městský okruh 2004
Zlíchovský 28. října 2002 pražský městský okruh 206
Mrázovka 26. srpna 2004 pražský městský okruh 1298
Komořanský 20. září 2010 pražský okruh R1 1937
Lochkovský 20. září 2010 pražský okruh R1 1661

Přehled nejdelší silničních tunelů v ČR

NázevDatum otevřeníPolohaDélka [m]
Panenská 21. prosince 2006 dálnice D8 u hranic s Německem 2168
Strahovský 3. prosince 1997 pražský městský okruh 2004
Komořanský 20. září 2010 pražský okruh R1 1937
Lochkovský 20. září 2010 pražský okruh R1 1661
Mrázovka 26. srpna 2004 pražský městský okruh 1298

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…