REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Mrázovka, pátý nejdelší silniční tunel v ČR, slaví 10. narozeniny

Přes 1200 metrů dlouhý silniční tunel Mrázovka v Praze 5 spojil po svém otevření před deseti lety, 26. srpna 2004, část městského okruhu ze Zlíchova se Strahovským tunelem, zrychlil dopravu mezi čtvrtou, pátou a šestou městskou částí v Praze a odlehčil dříve velmi zatížené Radlické ulici.
Mrázovka, pátý nejdelší silniční tunel v ČR, slaví 10. narozeniny

Tunel, kterým řidiči projedou přibližně za minutu a čtvrt, byl tehdy třetím nejdelším silničním tunelem v ČR, nyní je na pátém místě. Německý automotoklub ADAC jej v dubnu 2007 zařadil mezi nejbezpečnější tunely v Evropě, v žebříčku 51 tunelů obsadil třetí příčku.

Tunel, který prochází pod vrchem Mrázovka a Pavím vrchem, se skládá ze dvou tubusů. Celková délka levého tubusu je 1298 metrů a pravého 1264 metrů, šířka vozovky činí 11,5 metru a volná šířka tunelu 13,48 metru.

Tunel byl plánován již od 80. let jako součást vnitřního okruhu Prahou. Jeho ražba byla za pomoci nejmodernější techniky zahájena na konci roku 1998. Nejprve byla vyražena průzkumná štola, která zmapovala mnohdy velmi proměnlivé geologické prostředí. Poté byly vyraženy tunely a ostatní podzemní objekty. Dílo bylo raženo novou rakouskou tunelovací metodou s primárním ostěním ze stříkaného betonu. Pro zajištění bezpečnosti ražby tunelu i pro zajištění bezpečného stavu povrchové zástavby, komunikací a inženýrských sítí byl v průběhu ražby tunelů prováděn soubor geotechnických měření.

Původně měl být tunel hotov již v září 2001. Opakovaná odvolávání ekologických aktivistů, kteří zastávali názor, že stavba vážně poškodí prostředí v jejím okolí, ale výstavbu zkomplikovala a také prodražila.

Původně měl tunel stát 4,5 miliardy korun, nakonec se jeho cena vyšplhala až na sedm miliard. Mluvčí Metrostavu František Polák k tomu před deseti lety řekl, že se prodražil jen kvůli inflaci téměř o půl miliardy. Zdražení podle něj částečně způsobily i nové bezpečnostní prvky, které museli stavitelé do projektu doplnit po několika tragédiích v evropských dálničních tunelech.

Tunel má bezobslužný velín. Informace z tunelu, které zprostředkovávají senzory, kamery a další zařízení, vyhodnocuje počítač. Personál do velína přijde jen tehdy, je-li potřeba řídit provoz v tunelu separátně, bez návaznosti na Strahovský a Zlíchovský tunel. Pod celou Mrázovkou je zhruba šest kilometrů technických a obslužných chodeb, v nichž vedou stovky kilometrů kabelů.

Mrázovka patří k nejbezpečnějším evropským tunelům. Je vybaven speciálním detekčním systémem, který umí přesně lokalizovat místo požáru. V takovém případě se vypne celkové větrání tunelu a speciálními klapkami, které jsou ve stropu každých 20 metrů, bude možné odsávat kouř. Po stranách tunelu byly pro případ požáru zbudovány "SOS světničky", které mají protipožární dveře, telefon a vlastní odsávání. Emise jsou přes vzduchotechniku vyvedeny do šachty, která ústí na Pavím vrchu.

Dvě z propojek mezi tubusy jsou uzpůsobeny tak, aby jimi v případě nouze projely i hasičské vozy. Průchody mezi tubusy slouží i jako únikové východy, jsou proto větrány čerstvým vzduchem. Cedule směrující k nouzovým východům nebo telefonům jsou viditelné i při úplném výpadku osvětlení.

Tunel Mrázovka je důležitou součástí městského okruhu, společně s nedalekými Strahovským a Zlíchovským tunelem. Na tyto tři tunely má příští rok navázat tunelový komplex Blanka, který doplní tunelové spojení na levém břehu Vltavy západní částí městského okruhu.

Přehled osmi pražských silničních tunelů (řazeno podle data otevření)

NázevDatum otevřeníPolohaDélka [m]
Vyšehradský 11. prosince 1904 městská komunikace,Praha 2 34
Letenský 26. září 1953 městská komunikace,Praha 7 426
Těšnovský 1. října 1980 městská komunikace,Praha 1 355
Strahovský 3. prosince 1997 pražský městský okruh 2004
Zlíchovský 28. října 2002 pražský městský okruh 206
Mrázovka 26. srpna 2004 pražský městský okruh 1298
Komořanský 20. září 2010 pražský okruh R1 1937
Lochkovský 20. září 2010 pražský okruh R1 1661

Přehled nejdelší silničních tunelů v ČR

NázevDatum otevřeníPolohaDélka [m]
Panenská 21. prosince 2006 dálnice D8 u hranic s Německem 2168
Strahovský 3. prosince 1997 pražský městský okruh 2004
Komořanský 20. září 2010 pražský okruh R1 1937
Lochkovský 20. září 2010 pražský okruh R1 1661
Mrázovka 26. srpna 2004 pražský městský okruh 1298

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Nedostatek stavebních surovin může vést ke krachu slabších firem

Nedostatek stavebních surovin a materiálů a jejich vysoké ceny mohou vést ke krachu slabších článků dodavatelského řetězce. To v konečném důsledku přinese problémy se zaměstnaností. Aktuální růst cen je naprosto bezprecedentní. Řekl to prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. Podle odborníků je jednou…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Odborníci v obcích postižených tornádem radí se stavbou nových domů

Odborníci z České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) zorganizovali na úterý 3. srpna putovní poradnu, v níž statici, projektanti a právníci poradí lidem v obcích postižených tornádem s výstavbou nových domů poté, co jejich staré domovy musely být strženy.

Archivní záběr, Jan Polák, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Záchrana památky kostela Nejsvětější Trojice ve Verušičkách skončí příští rok

Obec Verušičky na Karlovarsku pokračuje již několik let v obnově kostela Nejsvětější Trojice. Kulturní památka z 18. století byla ještě před deseti lety v havarijním stavu a hrozilo jí zřícení. Letos stavební firma pracuje na dokončení fasády objektu. S kompletním dokončením se počítá v příštím roce, řekl starosta…

Ještěd, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Vysílač a hotel na Ještědu: Stavba byla zahájena před 55 lety

Jedno z nejoriginálnějších architektonických děl v ČR představuje horský hotel s televizním vysílačem na Ještědu. Hyperboloid vysoký 94 metrů unikátním způsobem slučuje funkci vysílače, hotelu a restaurace. Základní kamen k hotelu a vysílači byl položen před 55 lety, 30. července 1966.

Praha, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Praha chce po státu garanci peněz na okruh formou zákona

Vedení Prahy požaduje po vládě, aby garantovala přislíbené financování dostavby vnitřního okruhu města formou zákona. Novinářům to po dnešní schůzce zástupců Prahy a vlády řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Premiér Andrej Babiš (ANO) podle něj dříve změnil názor ohledně pozemků ve vinohradské nemocnici, kde mělo být…

Temelín, ilustrační obrázek, fotolia - nixki

Experti: Diskuse o jaderném bloku často zastiňuje další výzvy energetiky v Česku

Diskuse o plánovaném novém bloku Jaderné elektrárny Dukovany často zastiňuje další výzvy energetiky v Česku. V hodnocení současné vlády v závěru jejího funkčního období to zmiňovali zástupci oborových asociací a další energetičtí odborníci, které oslovila ČTK. Význam nového zdroje pro Česko většinou nezpochybňují,…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Primátor Hřib chce jednat o plánované demolici vily v Praze 5

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) chce v koalici jednat o dalším postupu ohledně plánované demolice vily z počátku 20. století v ulici Nad Výšinkou v Praze 5. Město by se podle Hřiba jako účastník řízení mohlo proti demoličnímu výměru odvolat, městská rada se bude otázkou zabývat na mimořádném jenání v úterý 27.…

Fotovoltaika, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dostálová: Program Živel jsme rozšířili o žadatele s rozestavěným bydlením

Lidé, kterým tornádo poškodilo rozestavěné bydlení, budou moci podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO) získat dotaci až dva miliony korun a další až tři miliony korun formou zvýhodněného úvěru z programu Živel. Z pravidel pro čerpání pomoci byl zároveň odstraněn požadavek, že žadatel nesmí být tři…

REKLAMA