2. 12. 2015
Q4/2015 CEEC Research
Konalo se další setkání lídrů českého stavebnictví, na kterém se řešil výhled budoucího vývoje ekonomiky ČR, státního rozpočtu a investic do stavebnictví.
Konferenci zahájil ministr financí Andrej Babiš, který byl potěšen oživením stavebního trhu.
„Výrazně k němu přispěla, kromě ekonomického růstu, také proinvestiční politika naší vlády, kterou hodlám prosazovat i v následujících letech“, říká a dodává: „Návrh rozpočtu na příští rok počítá s pokračováním rozsáhlých investic v oblasti dopravní infrastruktury spolu s posílením investičních výdajů státu na realizaci národních programů, například v oblasti bydlení či regionálního rozvoje. Kromě veřejných investic by na další vývoj stavebnictví měly pozitivně působit také chystané legislativní změny v oblasti zadávání veřejných zakázek či novela stavebního zákona a dalších předpisů.“
Dále se slova ujal ředitel společnosti CEEC Research, Jiří Vacek, který pokračoval v pozitivním duchu setkání.
„Růst českého stavebnictví v roce 2015 je tažen zejména výrazným zvyšováním investic v oblasti inženýrského stavitelství. To je financováno hlavně veřejnými investory, kteří se snaží o maximální dočerpání EU fondů do konce roku 2015. V příštím roce bude sektor tažen spíše pozemním stavitelstvím, které je financováno zejména z privátních zdrojů.“
Stavební produkce v lednu až září vzrostla meziročně reálně až o 7,9 %. Situace ale nebyla stejná ve všech segmentech –zatímco inženýrské stavitelství zaznamenalo meziroční růst stavební produkce o 20,8 %, produkce pozemního stavitelství meziročně vzrostla pouze o 2,5 %. Jedním z hlavních
důvodů pro takto výrazný růst inženýrského stavitelství je zejména snaha veřejných investorů o dočerpání EU fondů před koncem roku 2015. Výhled na rok 2016 a predikce ředitelů stavebních firem ukazují, že růst sektoru, i když pozvolnější, bude pokračovat.
„Stavební výroba samozřejmě prochází svými výkyvy. Vývoj v dalších dvou letech se ale nebude nijak zásadněji lišit od stavu, jaký převládá nyní. Co očekáváme, že se může změnit, je očištění trhu od některých menších neprověřených dodavatelů, kteří jdou do výběrových řízení s nereálnými cenovými nabídkami, jež pak nemůžou splnit. Obáváme se také, že se nepodaří zlepšit situaci na trhu práce, kdy bude nabídka některých kvalifikovaných stavebních profesí stále chybět,“ říká Marcel Soural, generální ředitel společnosti Trigema, a. s.
Na setkání se řešil i odbor dopravy, slova se ujal ministr dopravy Dan Ťok, který informuje o rekordním rozpočtu na dopravní stavby ve výši téměř 95 miliard korun (díky dočerpávání evropských peněz z prvního Operačního programu Doprava) a dodává: „I když je plán investic na příští rok o něco nižší, rádi bychom trend vysokých investic do klíčové státní infrastruktury udrželi. Pokud se nám společně s Ministerstvem životního prostředí podaří potvrdit pro dříve nachystané projekty správnost stanovisek souvisejících s novelou zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zahájíme okolo dvě stě kilometrů silničních staveb a více než devadesát akcí napříč železnicí, silnicí či vodou.“
Sdílet / hodnotit tento článek
Přečtěte si více k tématu Stavebnictví v číslech
19. 2. 2019 08:36
Stavbaři loni dokončili v Pardubickém kraji nejvíc bytů za posledních deset let. Do nových bytů se mohlo nastěhovat 1671 domácností. Nabídka meziročně stoupla téměř o polovinu. Vyplývá to z údajů ...
18. 2. 2019 08:10
Města a obce v Česku zatím příliš nestojí o dotace na sociální byty z chystaného vládního programu Výstavba. Podle řady starostů není připravovaná státní podpora dostatečná a spoluúčast státu by měla ...
14. 2. 2019 00:00
Jak se vyvíjí trh po hojně diskutovaných regulacích České národní banky v oblasti hypoték? Jaký byl v posledním čtvrtletí roku 2018 vývoj tzv. dvoutýdenní Repo sazby a co to znamená pro konečné ...
1. 2. 2019 00:00
Ceny středočeských nemovitostí byly podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) v letech 2015 až 2017 celorepublikově nadprůměrné. V okresech Praha-východ a Praha-západ patřily k nejvyšším v ČR. ...
29. 1. 2019 10:33
Výstavba "hradecké" dálnice D11 je jedním z mnoha dokladů tristní situace v rozvoji české dálniční sítě. Od zahájení stavby uplynulo loni v září 40 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř ...
Sdílet / hodnotit tento článek