REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

V Brně jezdí 10 základních typů tramvají a řada jejich podtypů

Dopravní podnik v Brně má nejpestřejší vozový park z celé republiky. K rozrůznění došlo od poloviny 90. let do roku 2005 kvůli nedostatku peněz na nákupy a potřebě modernizovat vozový park, řekl ČTK ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Ilustrační obrázek, foto D. Kopačková

Přitom v polovině 90. let v Brně jezdily jen tři základní typy tramvají, a to T3, K2 a obousměrné vozy KT8 od  jediného výrobce tramvají v Československu ČKD. V roce 1997 ČKD dodávalo ještě tramvaje T6. Ve druhé polovině 90. let však začaly s dodávkami problémy a tak vzniklo několik vývojových typů rekonstrukcí, zároveň se začalo s nákupy nízkopodlažních tramvají od nového tuzemského výrobce Škoda a od roku 2003 pak Brno nakoupilo 17 vozů Anitra. 

Dopravní podnik má zhruba 300 tramvají.

Při rekonstrukcích vznikaly inovované typy, ale v posledních deseti letech se už dopravní podnik drží osvědčených řešení jak u nových vozidel, tak v rekonstrukcích. 

Výhodou plynoucí z různorodosti je možnost optimálně rozložit tramvaje na jednotlivé linky. Je možno kombinovat krátké a dlouhé tramvaje a vozy s různou kapacitou. Specialitou je linka 8, která má jednu z konečných stanic v místě, kde není smyčka, proto na ní jezdí výlučně obousměrné tramvaje.

K nevýhodám by mohla patřit náročnější údržba. "Nepatrně náročnější je, ale všechna vozidla pracují na stejném principu a jsou postavené na stejném základě, technici jsou na to zvyklí," poznamenal Havránek.

Technické muzeum v Brně vlastní řadu historických tramvají z různých měst Československa včetně několika pojízdných. Nejstarší a u lidí patrně nejoblíbenější je ještě parní tramvaj Caroline.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Senát podpořil výstavbu dálnic ve Zlínském kraji

Senát podpořil výstavbu dálnic ve Zlínském kraji

Senát podpořil urychlení výstavby dálnic z Otrokovic do Břeclavi a z Hulína na hranice se Slovenskem, které by měly zlepšit dopravní situaci ve Zlínském kraji. Horní komora Parlamentu se záležitostí ...

SFDI bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun

SFDI bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány zejména stavby a opravy silnic a železnic, se příští rok zvýší na 86,3 miliardy korun. Je to téměř o 14 miliard Kč ...

Nový stavební zákon, územní plánování

Odmítne vláda návrh ODS na změny ve stavebním řízení?

Návrh poslanců ODS na změny ve stavebním řízení zřejmě narazí na nesouhlas vlády. Vláda na středečním zasedání zřejmě odmítne návrh občanských demokratů vypustit ze stavebního zákona ustanovení, ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška