REKLAMA

Budoucnost českého přístavního území

Ministr dopravy Dan Ťok se s představiteli Hamburku dohodl na tom, že v případě kandidatury Hamburku na olympiádu získá ČR za své dotčené území adekvátní náhradu. Ta zajistí ČR i v dalších letech plnohodnotné využití přístavu, včetně námořní dopravy.
Ilustrační obrázek Labe v Děčíně, foto D.Kopačková

Ministr dopravy Daniel Ťok zdůraznil, že Česko má zájem využívat své přístavy v Hamburku dlouhodobě.  "Jestliže myslíme vážně, že chceme splavnit Labe, potřebujeme mít na tom výstupu, tedy v Hamburku, dostatečné zázemí pro české loďaře," řekl.

Vláda má zájem dále využívat přístavní území v Hamburku.

Česká republika má v Hamburku tři přístavní území: Sálský a Vltavský přístav, které k sobě přiléhají a samostatný Peutský přístav, který v roce 1929 Československo zakoupilo. Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy propůjčeny Československu na 99 let, tedy do roku 2028.

Hamburk zůstává nejbližším námořním přístavem dostupným z ČR po vodní cestě. Zároveň je i cílem většiny zboží, které z ČR putuje na moře. V případě kontejnerové dopravy jde přes Hamburk zhruba 70 % všech přeprav navazujících na námořní dopravu.

Hamburk dnes již nemá stejné využití jako za první republiky, ale pořád jde o velmi důležitý bod pro české dopravce. Chceme, aby jim české přístavní území sloužilo jako zázemí pro obchodní jednání, krátkodobé skladování a ideálně nabídlo i přímý překlad na námořní lodě,“ uzavřel ministr dopravy Daniel Ťok.

Ministerstvo dopravy předložilo plán obnovy stávajících stavebních objektů i skladových ploch, kterou stát v posledních dvaceti letech zcela zanedbal.

Výstavba, kterou Hamburk plánuje v souvislosti s kandidaturou na pořádání olympiády v roce 2024, by omezila přístup k Vltavskému přístavu.

Výstavba sportovních areálů by měla přímý dopad na území takzvaného Sálského přístavu (Saalehafen) a Vltavského přístavu (Moldauhafen). Tato přístavní území nebudou přímou součástí areálu LOH, ale díky bezprostřední blízkosti by nemohla být užívána pro přístavní a logistickou činnost. Plány související s olympiádou se netýkají Peutského přístavu (Peutehafen).

Nabídka na výměnu území by se detailně připravila v případě, že letos na podzim Hamburk potvrdí svou kandidaturu na LOH. Pokud se tak stane, budou jednání o náhradním přístavním území pokračovat a ministerstvo tomu přizpůsobí plán rozvoje přístavu. Zároveň by pokračovaly investice do Peutského přístavu, který ve vlastnictví ČR zůstává v každém případě.

„Vedení města se ke smluvním závazkům a našim potřebám postavilo férově. Podporu jsem našel i u spolkového ministra dopravy Alexandera Dobrindta. Pokud obyvatelé Hamburku potvrdí kandidaturu, je město připraveno nabídnout nám náhradu za tu část přístavu, které by se budování olympijského areálu dotklo. Výměna za nové území by zajistila přístup k námořní dopravě, a nahradila tak adekvátně současný český přístav ,“ řekl ministr dopravy Daniel Ťok.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Dálnice, výstavba

ŘSD dnes zahájí stavbu dalších úseků D6 na Rakovnicku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájí stavbu dalších úseků karlovarské dálnice D6 na Rakovnicku. Jde o úseky Nové Strašecí - Řevničov a obchvat Řevničova. Oba by měly být dokončené v roce ...

Ceny rodinných domů, ceny bytů, porovnání, růst cen nemovitostí

Ceny nemovitostí: Rodinné domy zdražují rychleji než byty

Ceny rodinných domů v Česku od začátku roku do konce října vzrostly téměř dvakrát rychleji než u bytů. Zatímco rodinné domy zdražily v průměru o 13,5 procenta, v případě bytů o 7,2 procenta. Vyplývá ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist