Hledat
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Šéf Metrostavu tvrdí: Blanka není předražená, ale zbytečně drahá a luxusní

Pražský tunel Blanka není předražený, ale zbytečně drahý. Týdeníku Euro to řekl Jiří Bělohlav, šéf společnosti Metrostav, pro kterou byla Blanka největší zakázkou v historii. Stavbu označil za "supertunel" a "Bentley mezi tunely". Velmi velkorysý je podle něj například systém větrání. Problematický tunel, jejíž stavbu zadala radnice vedená tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.
Tunel Blanka

K větrání v Blance slouží podle Bělohlava obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát Chrám svatého Víta. "A v tunelu je vozovka vlastně mostem, pod nímž je velký prostor pro kabely a větrání," řekl Bělohlav. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem. "A to je jen jedna věc. Další je rozhodnutí o tom, jak budou vypadat vjezdy a kolik jich bude," podotkl.

Tunel měl podle původního záměru stát 17 miliard korun. Bělohlav ale míní, že je nemožné porovnávat toto číslo s konečnou cenou. "Když k tomu připočítáme DPH, které za dobu stavby dvakrát vyskočilo, tak ze sedmnácti miliard máte jedenadvacet. Když se k tomu přičte technologie, výkupy pozemků a inženýrská činnost, valorizace a podobné položky, je to 29 miliard, což už není od těch 37 zase až tak daleko," uvedl. Odmítá formulaci, že se stavební část prodražila. "To si někdo objednal a zaplatil to. My jsme neudělali méně ani více, než jsme měli zadáno," řekl.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. Podle Bělohlava žádný tunel není suchý, mimo jiné je v něm kondenzovaná voda. "Prostory, v nichž jsou vedeny kabely jsou nevětratelné. A tak se podivuji, že takové skvělé firmy, jako jsou ČKD DIZ, AŽD a Eltodo, které i s námi dělaly desítky tunelů, tam natáhnou kabel, který nevyhovuje. Nevím, proč se tak stalo, ale nikde jinde jsme se s ničím podobným nesetkali," dodal Bělohlav.

Řidičům se tunel otevře v sobotu 19. září po 15:00, slavnostní zahájení provozu bude o hodinu dříve.

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu od začátku provází řada problémů - od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Přenosová soustava, ilustrační obrázek, fotolia, Gina Sanders

ČEZ prodává 95 procent své produkce elektřiny v České republice

Polostátní energetická společnost ČEZ prodává 95 procent své produkce elektřiny v České republice, do zahraničí vyveze asi pět procent produkce, a to jen v případě, kdy ji nelze prodat na českém trhu. Primárně prodává ČEZ elektřinu koncovým zákazníkům a ostatním českým obchodníkům jako je PRE či E.ON přímo…

Ilustrační obrázek, bytový dům, Zdroj: Fotolia, nightman1965

Ceny starších bytů klesly. Brno je výjimkou

Průměrná cena staršího bytu v Česku poprvé od zimy roku 2019 mírně klesla. Na začátku léta se starší byt prodával za 88.756 korun na metr čtvereční, což je o dvě procenta levněji než na jaře. Jen v Brně cena mezičtvrtletně stoupla o tři procenta na 95.215 korun za metr čtvereční. Vyplývá to ze studie realitní skupiny…

Unikátní model teď čekají akustická měření. Zdroj: AVETON

Nový kocertní sál v Ostravě: Můžete si prohlédnout model interiéru

Zájemci si mohou prohlédnout akustický model interiéru nového ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10. K vidění je v městské galerii PLATO v prostorách bývalého hobbymarketu Bauhaus. Řekla to mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Koncertní sál bude mít tvar pouzdra na hudební nástroj. Stavba využívá…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Architekti staví v Mořicích netradiční kolumbárium, je z dusané hlíny

Netradiční oboustranné kolumbárium vzniká v těchto dnech v Mořicích na Prostějovsku. Na místním hřbitově jej staví během své letní školy architekti z Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně, a to za pomoci tradiční technologie, dusané hlíny. Na místě ji nyní zpracovávají dusáním, následně z ní postaví…

REKLAMA