REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Šéf Metrostavu tvrdí: Blanka není předražená, ale zbytečně drahá a luxusní

Pražský tunel Blanka není předražený, ale zbytečně drahý. Týdeníku Euro to řekl Jiří Bělohlav, šéf společnosti Metrostav, pro kterou byla Blanka největší zakázkou v historii. Stavbu označil za "supertunel" a "Bentley mezi tunely". Velmi velkorysý je podle něj například systém větrání. Problematický tunel, jejíž stavbu zadala radnice vedená tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.
Tunel Blanka

K větrání v Blance slouží podle Bělohlava obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát Chrám svatého Víta. "A v tunelu je vozovka vlastně mostem, pod nímž je velký prostor pro kabely a větrání," řekl Bělohlav. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem. "A to je jen jedna věc. Další je rozhodnutí o tom, jak budou vypadat vjezdy a kolik jich bude," podotkl.

Tunel měl podle původního záměru stát 17 miliard korun. Bělohlav ale míní, že je nemožné porovnávat toto číslo s konečnou cenou. "Když k tomu připočítáme DPH, které za dobu stavby dvakrát vyskočilo, tak ze sedmnácti miliard máte jedenadvacet. Když se k tomu přičte technologie, výkupy pozemků a inženýrská činnost, valorizace a podobné položky, je to 29 miliard, což už není od těch 37 zase až tak daleko," uvedl. Odmítá formulaci, že se stavební část prodražila. "To si někdo objednal a zaplatil to. My jsme neudělali méně ani více, než jsme měli zadáno," řekl.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. Podle Bělohlava žádný tunel není suchý, mimo jiné je v něm kondenzovaná voda. "Prostory, v nichž jsou vedeny kabely jsou nevětratelné. A tak se podivuji, že takové skvělé firmy, jako jsou ČKD DIZ, AŽD a Eltodo, které i s námi dělaly desítky tunelů, tam natáhnou kabel, který nevyhovuje. Nevím, proč se tak stalo, ale nikde jinde jsme se s ničím podobným nesetkali," dodal Bělohlav.

Řidičům se tunel otevře v sobotu 19. září po 15:00, slavnostní zahájení provozu bude o hodinu dříve.

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu od začátku provází řada problémů - od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Navýšení daně u nemovitosti letos využilo 610 obcí

Navýšení daně u nemovitosti letos využilo 610 obcí

Navýšení daně z nemovitých věcí pomocí takzvaného místního koeficientu letos využilo 610 obcí, měst a městských částí z celkového počtu zhruba 6260 obcí. Vyplývá to z údajů Generálního finančního ...

Pardubice chtějí přes Labe postavit dvě nové lávky

Pardubice chtějí přes Labe postavit dvě nové lávky

Pardubice chtějí přes Labe postavit dvě nové lávky pro pěší a cyklisty. Jedna by měla spojovat sídliště Závodu míru s Polabinami, druhá park Na Špici s koupalištěm Cihelna na protějším břehu.

NTK podala žalobu na Sekyra Group kvůli pádu tvarovek

NTK podala žalobu na Sekyra Group kvůli pádu tvarovek

Národní technická knihovna (NTK) v pražských Dejvicích podala žalobu na společnost Sekyra Group kvůli neúspěšnému vyjednávání o odstranění závady z vnějšího opláštění budovy. Dvě skleněné tvarovky ...

Transgas: Demolice povolena

Transgas: Demolice povolena

Stavební úřad Prahy 2 povolil demolici souboru budov Transgas na Vinohradské třídě. Proti rozhodnutí se mohou účastníci řízení do 15 dnů odvolat k magistrátu hlavního města. Vyplývá to z rozhodnutí ...

Lidé v Kutné Hoře si od února připlatí za teplo

Lidé v Kutné Hoře si od února připlatí za teplo

Lidé v Kutné Hoře si od února připlatí za teplo, které zdraží o pět procent na 615 Kč včetně DPH za gigajoule. Důvodem je nárůst cen od centrálního dodavatele, řekl to starosta Josef Viktora (ANO). ...

REKLAMA