Hledat

Fotosoutěž Otevřená Praha Pořádá ESTAV.cz a Open House Praha.

estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Na budovách nádraží Praha-Bubny dnes započala jejich demolice

Skupina CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka ráno zahájila demolici zchátralých budov nádraží Praha-Bubny včetně památkově chráněných částí. Informaci radnice Prahy 7 potvrdil mluvčí skupiny Jan Burian. Radnice Prahy 7 s demolicí nesouhlasí a označuje ji za barbarství. Památková ochrana se podle Buriana týká pouze vnitřních sloupů, které firma zachová a předá památkářům tak, jak se s nimi před lety dohodla. Práce mají trvat až tři měsíce.
Na budovách nádraží Praha-Bubny dnes započala jejich demolice

"Budovy jsou v katastrofálním stavu, padají a jsou v nich bezdomovci a feťáci. Demoliční výměr byl vydán před pěti lety a několikrát prodloužen. Naposledy v prosinci 2013, takže jeho platnost vyprší na konci letošního roku," uvedl Burian.

Vlastníkem i investorem staveb je realitní skupina Orco Property Group, která se potýkala s velkými finančními problémy. Proto projekt výstavby na železničním nádraží Praha-Bubny neustále odkládala, peníze neměla ani na demolici. Změna nastala až po nedávné změně vlastnické struktury firmy, kdy ji fakticky ovládl podnikatel Vítek. Právě jeho skupinu CPI si Orco najalo jako developera celého projektu.

"Práce jsou navrženy tak, že budou trvat tři měsíce, ale budeme se je snažit co nejvíce urychlit. Všechno se bude rozebírat jako stavebnice kousek po kousku," dodal Burian.

Radnice městské části Praha 7 nesouhlasí hlavně se záměrem zbourat bývalé dílny Státních drah, které jsou podle ní technickou památkou. Na sobotním jednání se zástupci CPI se proto snažili demolici oddálit. "Se zástupcem investora ředitelem CPI Igorem Klajmonem jednáme přes půl roku o rozvoji velkého území v Bubnech - Zátorách. Přestože ve studiích se počítalo se zachováním dílen, přesně půl roku připravovali demolici, o které však mlčeli. Nevíme o žádném důvodu, proč dílny bořit nyní. Území je ve stavební uzávěře, nic tam mnoho let nevyroste," reagoval starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský. Bubny podle něho přijdou o jedinečnou možnost skloubit staré s novým.

"Necitlivost investora k hodnotě stavby, která se krátkou dobu dokonce těšila statutem kulturní památky, než se předchozímu majiteli podařilo památkovou ochranu zrušit, nás zaskočila. Tuto přezíravost k hodnotné stavbě, která by mohla dát budoucí podobě nové čtvrti osobitou tvář a být zároveň výrazem paměti místa, a která dosud nebrání realizaci žádného konkrétního projektu, nemůžeme označit jiným slovem než neúctou k technickému historickému dědictví a barbarstvím srovnatelným se zbořením zimního stadionu na Štvanici," dodal starosta Čižinský.

Rozvojové území Bubny-Zátory, které leží mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, je jedním z 15 velkých rozvojových území hlavního města, pro která platí stavební uzávěra. Majitel části pozemků, společnost Orco Property Group, plánuje na 27 hektarech postavit novou čtvrť. Projekt původně počítal s výstavbou luxusních i klasických bytů, kancelářských prostor, nové školy, zdravotnického zařízení a univerzitního kampusu. Celkově by mělo vyrůst 1,2 milionu metrů čtverečních nadzemních ploch, z toho celá polovina kancelářských a třetina bytových ploch.

Provoz nádraží Praha - Bubny byl zahájen v roce 1868, kdy byla dostavěna spojka Buštěhradské dráhy na Masarykovo nádraží. K nádraží také náleželo rozsáhlé depo, dílny a výtopna, které byly vybudovány v letech 1869 až 1873. Kapacita zázemí nádraží, které mělo odlehčit depu na Masarykově nádraží, byla až 140 vozů. Poslední rekonstrukcí prošlo v letech 1956 až 1958. Provoz byl ukončen v roce 2000, od té doby budovy chátrají.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Program Spravedlivá transformace v Moravskoslezském kraji podpoří 10 projektů

Program Spravedlivá transformace v Moravskoslezském kraji podpoří 10 projektů

O finanční podporu se v programu Spravedlivé transformace bude v Moravskoslezském kraji ucházet už jen deset projektů. Další tři plánované záměry z programu vypadly. Důvodem byla především jejich nedostatečná připravenost. Novinářům to dnes při návštěvě Ostravy řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).…

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Komplikované financování a pomalé povolování staveb je podle analytiků jedním z faktorů, který stojí za únorovým propadem stavební výroby v Česku. Podle dat Českého statistického úřadu se v únoru meziročně zhoršila o 4,3 procenta a odborníci oslovení ČTK zopakovali, že kvůli špatnému vývoji tuzemské ekonomiky je…

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Stavebnictví brzdí podle analytiků drahé úvěry, výhled je dál nepříznivý

Komplikované financování a pomalé povolování staveb je podle analytiků jedním z faktorů, který stojí za únorovým propadem stavební výroby v Česku. Podle dat Českého statistického úřadu se v únoru meziročně zhoršila o 4,3 procenta a odborníci oslovení ČTK zopakovali, že kvůli špatnému vývoji tuzemské ekonomiky je…

Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů

Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů

Stát plánuje v letošním roce zahájit stavbu 105 kilometrů dálnic a 18 kilometrů silnic I. třídy. Díky velké rozestavěnosti budou v příštích letech narůstat počty nově otevřených úseků dálnic. Letos se tak otevře 15,4 kilometru, příští rok až 118 kilometrů. Novinářům to dnes řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a…

REKLAMA