REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Trať Brno - Přerov se bude modernizovat v celé své délce pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a samozřejmě bude dvoukolejná, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stávající trať je jednokolejná s rychlostí 80 až 100 kilometrů za hodinu a její technický stav je neuspokojivý. Podle současných předpokladů má být stavba hotová v roce 2025 a náklady se odhadují na více než 35 miliard korun.
Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě studie proveditelnosti, kterou zpracoval SUDOP Brno. Porovnávala různé varianty včetně novostavby vysokorychlostní trati na 350 kilometrů v hodině. Vybraná varianta je kompromisem mezi stávajícími koridory, na nichž se jezdí nejvýše 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi. Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou v souladu s územními plány dotčených obcí. "Studii jsme také projednali s evropskou agenturou Jaspers a díky tomu je otevřené financování z evropských zdrojů," sdělil Neřold.

Díky modernizaci se výrazně zkrátí stávající jízdní doby. "Do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut," uvedl Neřold. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.

Díky postavení druhé koleje se výrazně zvětší kapacita tratě, díky čemuž se může zvýšit počet dálkových vlaků do Ostravy, Olomouce a Zlína. "Na trať se také může vrátit regionální doprava mezi Brnem a Vyškovem," poznamenal Neřold. Osobní vlaky totiž z této trati před mnoha lety zcela zmizely a lidé musejí jezdit autobusy. Studie díky tomu předpokládá výrazný nárůst počtu cestujících. Předpokládá, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2018. Studie se zabývala pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno, o jejíž podobě se rozhodne nejdříve za rok.

Trať z Brna do Přerova je součástí transevropského koridoru od Baltu na Jadran a výhledově se počítá, že z obou směrů na něj naváže vysokorychlostní trať, stejně tak se v budoucnu počítá s napojením nové rychlé tratě z Brna do Prahy. Na modernizované trati, kterou ministerstvo schválilo, bude fungovat kromě expresní a rychlíkové dopravy i doprava regionální a nákladní podobně jako na stávajících železničních koridorech.

"Studie porovnávala i varianty, které kombinovaly novostavbu vysokorychlostní trati a rekonstrukci stávající trati pro regionální a nákladní dopravy. Ty však při nákladech 46 až 68 miliard neprokázaly takový přínos, aby je bylo možné obhájit pro financování z evropských prostředků," vysvětlil Neřold.

Přesto se podle něj jedná o signál, že se Česko hlásí k progresivním trendům moderní železnice a jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, mimacz

Pandemie výrazně omezila poptávku pendlerů po bydlení v pohraničí

Rok trvající problémy s pandemií nového typu koronaviru výrazně omezily v pohraničí poptávku po parcelách a bytech ze strany pendlerů, kteří dojíždějí denně za prací do Německa. ČTK to řekl starosta Všerub na Domažlicku Václav Bernard (STAN). Příhraniční městys, který se snaží udržet svých 800 obyvatel, přitom…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com

Podíl investičních bytů v Praze vzrostl, někde je až 40 procent

Podíl nových bytů, které lidé kupují jako investici, loni v Praze vzrostl. V některých projektech dosahuje až 40 procent. Především kvůli opatřením proti šíření koronaviru ubylo investorů ze zahraničí. Roste také podíl institucionálních investorů. Vyplývá to z odpovědí zástupců developerských společností.

Tezba uhli, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, thongchai

V ČR se loni vytěžilo dosud nejméně uhlí, propad byl větší u černého

V Česku se loni vytěžilo dosud nejméně uhlí, čísla jsou nejnižší od roku 1965, odkdy jsou údaje k dispozici. Vyplývá to z aktuální statistiky ministerstva průmyslu a obchodu. Meziročně podle ní výrazněji klesla produkce černého uhlí, která se proti roku 2019 snížila o 37,6 procenta na 2,1 milionu tun. Objem…

Uran Liberec, zdroj: www.rearchitekti.cz

Rekonstrukce budovy Uran v Liberci si vyžádá asi 84 mil. Kč

Rekonstrukce úřednické sedmipodlažní budovy Uran v Liberci si vyžádá asi 84 milionů korun, město na ni bude žádat dotaci z evropského programu. Obnovit potřebuje hlavně fasáda, práce by se měly dělat v příštím roce. Novinářům to dnes řekl primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, fuhrmann

Hodnota veřejných stavebních zakázek v lednu klesla o 51,8 pct

Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, v lednu meziročně klesl o 51,8 procenta na 10,7 miliardy korun. Počet se snížil o 6,3 procenta na 268. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 3,3 miliardy korun. Hodnota nově vypsaných zakázek klesla rovněž o 51,8 procenta. Vyplývá to…

Nákladové nádraží Žižkov, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, luciezr

Lidé kritizovali změnu plánu pro Nákladové nádraží Žižkov

Některým místním obyvatelům se nelíbí připravovaná změna územního plánu, která má umožnit výstavbu nové čtvrti na brownfieldu kolem Nákladového nádraží Žižkov. Vyplynulo to z dnešního veřejného projednání změny, o které by do konce roku měla hlasovat rada a následně zastupitelstvo hlavního města. Lidé, kteří na…

Voda, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, thongchai

Liberec podpoří první žadatele o vybudování domácích čistíren

Liberec letos podpoří první žadatele z Harcova a Kunratic dotací z nového programu na vybudování domovních čistíren odpadních vod. Cílem je zlepšit kvalitu vody na přítocích do harcovské přehrady. Letos dostanou žadatelé podle náměstka primátora Jiřího Šolce (Starostové pro Liberecký kraj) peníze na projektové…

Pardubice - ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

V Pardubicích by mělo vzniknout sídliště nejméně s 1260 byty

Developerská společnost Black Bird Real Estate připravuje v Pardubicích rozsáhlý projekt na výstavbu bytů. V prvních dvou etapách jich chce vybudovat celkem 1260. Plán masivní zástavby v lokalitě S.K. Neumanna v bývalém areálu železničního vojska před časem odmítla městská komise pro architekturu a urbanismus, vedení…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.

REKLAMA