Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Trať Brno - Přerov se bude modernizovat v celé své délce pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a samozřejmě bude dvoukolejná, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stávající trať je jednokolejná s rychlostí 80 až 100 kilometrů za hodinu a její technický stav je neuspokojivý. Podle současných předpokladů má být stavba hotová v roce 2025 a náklady se odhadují na více než 35 miliard korun.
Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě studie proveditelnosti, kterou zpracoval SUDOP Brno. Porovnávala různé varianty včetně novostavby vysokorychlostní trati na 350 kilometrů v hodině. Vybraná varianta je kompromisem mezi stávajícími koridory, na nichž se jezdí nejvýše 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi. Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou v souladu s územními plány dotčených obcí. "Studii jsme také projednali s evropskou agenturou Jaspers a díky tomu je otevřené financování z evropských zdrojů," sdělil Neřold.

Díky modernizaci se výrazně zkrátí stávající jízdní doby. "Do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut," uvedl Neřold. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.

Díky postavení druhé koleje se výrazně zvětší kapacita tratě, díky čemuž se může zvýšit počet dálkových vlaků do Ostravy, Olomouce a Zlína. "Na trať se také může vrátit regionální doprava mezi Brnem a Vyškovem," poznamenal Neřold. Osobní vlaky totiž z této trati před mnoha lety zcela zmizely a lidé musejí jezdit autobusy. Studie díky tomu předpokládá výrazný nárůst počtu cestujících. Předpokládá, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2018. Studie se zabývala pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno, o jejíž podobě se rozhodne nejdříve za rok.

Trať z Brna do Přerova je součástí transevropského koridoru od Baltu na Jadran a výhledově se počítá, že z obou směrů na něj naváže vysokorychlostní trať, stejně tak se v budoucnu počítá s napojením nové rychlé tratě z Brna do Prahy. Na modernizované trati, kterou ministerstvo schválilo, bude fungovat kromě expresní a rychlíkové dopravy i doprava regionální a nákladní podobně jako na stávajících železničních koridorech.

"Studie porovnávala i varianty, které kombinovaly novostavbu vysokorychlostní trati a rekonstrukci stávající trati pro regionální a nákladní dopravy. Ty však při nákladech 46 až 68 miliard neprokázaly takový přínos, aby je bylo možné obhájit pro financování z evropských prostředků," vysvětlil Neřold.

Přesto se podle něj jedná o signál, že se Česko hlásí k progresivním trendům moderní železnice a jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, ttstudio

Studie: Energeticky náročným firmám v ČR hrozí kolaps, příčinou drahé energie

Energeticky náročným firmám v Česku hrozí brzká ztráta konkurenceschopnosti. Příčinou jsou vysoké ceny energií, které v tuzemsku patří k nejvyšším v Evropě. Vyplývá to ze studie, kterou dnes novinářům představila poradenská společnost EGU. Zástupci Svazu chemického průmyslu a výrobců keramiky proto vyzvali stát k…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Experti: Dočasné uzavření Nová zelená úsporám ukazuje zájem lidí o zateplování

Dočasné pozastavení příjmu žádostí v programu Nová zelená úsporám kvůli jejich velkému počtu ukazuje, že domácnosti mají stále větší zájem o zateplování, fotovoltaiku a další opatření směřující k úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů. Podle Greenpeace ČR a aliance Šance pro budovy jde zároveň o signál, že…

Zdroj: Česká komora architektů

Česká cena za architekturu vyhlásí výsledky jubilejního 10. ročníku

Z celkem 271 přihlášených realizací z celé České republiky vybrala v červnu mezinárodní porota 25 nominovaných děl, která na začátku září osobně navštívila. Galavečer se uskuteční 13. listopadu ve Foru Karlín. O hlavní ocenění se uchází 25 nominovaných staveb z celkem 271 přihlášených.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotoschlick, Fotolia

Nový Bor připravuje výstavbu bytového domu ze dřeva, hledá dodavatele

Výstavbu bytového domu ze dřeva připravují v Novém Boru na Českolipsku, město hledá dodavatele. Náklady na dřevostavbu s deseti byty odhadli projektanti na více než 70 milionů korun. Lhůta pro nabídky končí 3. listopadu. Podobné projekty jsou zatím v Česku ojedinělé, podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni…

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.