REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Trať Brno - Přerov se bude modernizovat v celé své délce pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a samozřejmě bude dvoukolejná, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stávající trať je jednokolejná s rychlostí 80 až 100 kilometrů za hodinu a její technický stav je neuspokojivý. Podle současných předpokladů má být stavba hotová v roce 2025 a náklady se odhadují na více než 35 miliard korun.
Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě studie proveditelnosti, kterou zpracoval SUDOP Brno. Porovnávala různé varianty včetně novostavby vysokorychlostní trati na 350 kilometrů v hodině. Vybraná varianta je kompromisem mezi stávajícími koridory, na nichž se jezdí nejvýše 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi. Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou v souladu s územními plány dotčených obcí. "Studii jsme také projednali s evropskou agenturou Jaspers a díky tomu je otevřené financování z evropských zdrojů," sdělil Neřold.

Díky modernizaci se výrazně zkrátí stávající jízdní doby. "Do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut," uvedl Neřold. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.

Díky postavení druhé koleje se výrazně zvětší kapacita tratě, díky čemuž se může zvýšit počet dálkových vlaků do Ostravy, Olomouce a Zlína. "Na trať se také může vrátit regionální doprava mezi Brnem a Vyškovem," poznamenal Neřold. Osobní vlaky totiž z této trati před mnoha lety zcela zmizely a lidé musejí jezdit autobusy. Studie díky tomu předpokládá výrazný nárůst počtu cestujících. Předpokládá, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2018. Studie se zabývala pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno, o jejíž podobě se rozhodne nejdříve za rok.

Trať z Brna do Přerova je součástí transevropského koridoru od Baltu na Jadran a výhledově se počítá, že z obou směrů na něj naváže vysokorychlostní trať, stejně tak se v budoucnu počítá s napojením nové rychlé tratě z Brna do Prahy. Na modernizované trati, kterou ministerstvo schválilo, bude fungovat kromě expresní a rychlíkové dopravy i doprava regionální a nákladní podobně jako na stávajících železničních koridorech.

"Studie porovnávala i varianty, které kombinovaly novostavbu vysokorychlostní trati a rekonstrukci stávající trati pro regionální a nákladní dopravy. Ty však při nákladech 46 až 68 miliard neprokázaly takový přínos, aby je bylo možné obhájit pro financování z evropských prostředků," vysvětlil Neřold.

Přesto se podle něj jedná o signál, že se Česko hlásí k progresivním trendům moderní železnice a jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

Horké počasí zvyšuje spotřebu elektřiny až o čtyři procenta

Horké počasí zvyšuje spotřebu elektřiny až o čtyři procenta

Horké počasí, které v posledních dnech panuje, zvyšuje spotřebu elektřiny v porovnání s průměrem až o čtyři procenta. Je to způsobeno zejména stále rozšířenějšími klimatizacemi. Sdělil to mluvčí energetické společnosti ČEZ Martin Schreier. Například v internetovém obchodě Alza.cz stoupl prodej klimatizací na začátku ...

Demolice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com, mmphotographie.de

Obce v sociálně vyloučených místech získají na demolice 95,3 mil.

Obce v sociálně vyloučených lokalitách získají na demolice chátrajících budov dalších 95,3 milionu korun z národních dotací. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v další výzvě podpořilo 37 projektů ve 13 krajích. Nejvíce peněz jde do Ústeckého kraje (21,6 milionu korun), nejméně do Jihomoravského (354.000 Kč). Sdělil ...

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Pražská městská firma Technická správa komunikací (TSK) začne v polovině června vyměňovat dřevěné ledolamy, které chrání všech sedm pilířů Karlova mostu. Vyjde na 29,5 milionu korun. Přípravné práce již začaly, celá výměna pak potrvá do konce roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí TSK Barbora Lišková. Bude ...

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Jihočeským archeologům, kteří zkoumají pravěká a raně středověká mohylová pohřebiště při trase dálnice D3 i jinde, pomáhá letecké skenování povrchu. Nové mohyly tak objevili poblíž Plavu na Českobudějovicku i u Bechyně. V jižních Čechách jsou tisíce mohyl, mnoho z nich neprozkoumaných. Na konferenci archeologů z ČR, ...

Dřevostaveb loni vyrostlo 2945, meziročně o třetinu víc

Dřevostaveb loni vyrostlo 2945, meziročně o třetinu víc

Počet postavených domů s dřevěnou nosnou konstrukcí loni v Česku znovu vzrostl. Lidé jich postavili 2945, meziročně o 36 procent víc. Uvedla to dnes Asociace dodavatelů montovaných domů (ADMD) na základě údajů Českého statistického úřadu. Podíl dřevostaveb na trhu rodinných domů tak dosáhl 16,1 procenta.

Omezte zalévání pitnou vodou, abyste nepřetížili síť

Omezte zalévání pitnou vodou, abyste nepřetížili síť

Středočeši by měli omezit zalévání pitnou vodou, aby nepřetížili distribuční síť. Spotřeba pitné vody v kraji je v aktuálních horkých dnech extrémně vysoká. Podle mluvčí Středočeských vodáren Lenky Kozlové je možné, že se v některých lokalitách množství odebrané vody začne v blízké době blížit limitům vodovodní sítě.

Na Pankráci byly zahájeny práce pro geologický průzkumu metra D

Na Pankráci byly zahájeny práce pro geologický průzkumu metra D

Na pražské Pankráci začaly přípravné práce geologického průzkumu pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Sdělila to mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Průzkum začne letos 19. června a vyjde na zhruba 1,58 miliardy korun. Se zahájením průzkumu souhlasili před dvěma týdny pražští radní, kteří ...

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle plánu

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle plánu

Před zraky místních roste nový most v Komenského ulici. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Souběžně realizují přeložku inženýrských sítí včetně kanalizačního sběrače. Činí se však také archeologové – v místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy ...

REKLAMA