Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Trať Brno - Přerov se bude modernizovat v celé své délce pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a samozřejmě bude dvoukolejná, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stávající trať je jednokolejná s rychlostí 80 až 100 kilometrů za hodinu a její technický stav je neuspokojivý. Podle současných předpokladů má být stavba hotová v roce 2025 a náklady se odhadují na více než 35 miliard korun.
Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě studie proveditelnosti, kterou zpracoval SUDOP Brno. Porovnávala různé varianty včetně novostavby vysokorychlostní trati na 350 kilometrů v hodině. Vybraná varianta je kompromisem mezi stávajícími koridory, na nichž se jezdí nejvýše 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi. Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou v souladu s územními plány dotčených obcí. "Studii jsme také projednali s evropskou agenturou Jaspers a díky tomu je otevřené financování z evropských zdrojů," sdělil Neřold.

Díky modernizaci se výrazně zkrátí stávající jízdní doby. "Do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut," uvedl Neřold. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.

Díky postavení druhé koleje se výrazně zvětší kapacita tratě, díky čemuž se může zvýšit počet dálkových vlaků do Ostravy, Olomouce a Zlína. "Na trať se také může vrátit regionální doprava mezi Brnem a Vyškovem," poznamenal Neřold. Osobní vlaky totiž z této trati před mnoha lety zcela zmizely a lidé musejí jezdit autobusy. Studie díky tomu předpokládá výrazný nárůst počtu cestujících. Předpokládá, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2018. Studie se zabývala pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno, o jejíž podobě se rozhodne nejdříve za rok.

Trať z Brna do Přerova je součástí transevropského koridoru od Baltu na Jadran a výhledově se počítá, že z obou směrů na něj naváže vysokorychlostní trať, stejně tak se v budoucnu počítá s napojením nové rychlé tratě z Brna do Prahy. Na modernizované trati, kterou ministerstvo schválilo, bude fungovat kromě expresní a rychlíkové dopravy i doprava regionální a nákladní podobně jako na stávajících železničních koridorech.

"Studie porovnávala i varianty, které kombinovaly novostavbu vysokorychlostní trati a rekonstrukci stávající trati pro regionální a nákladní dopravy. Ty však při nákladech 46 až 68 miliard neprokázaly takový přínos, aby je bylo možné obhájit pro financování z evropských prostředků," vysvětlil Neřold.

Přesto se podle něj jedná o signál, že se Česko hlásí k progresivním trendům moderní železnice a jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Na českém trhu přibývá nekvalitních tepelných čerpadel, varovala asociace

Na českém trhu přibývá nekvalitních tepelných čerpadel, varovala asociace

Na českém trhu v posledních měsících přibylo nekvalitních tepelných čerpadel. Jde především o zařízení dovezená ze zahraničí nebo od nově založených a nezkušených firem. U těch bývají také problémy se servisem. Uvedla to Asociace pro využití tepelných čerpadel (AVTČ). Při výběru dodavatele doporučila ověřit historii…

Velké množství léčiv v odpadních vodách umí čistírny odstranit, ukázal výzkum

Velké množství léčiv v odpadních vodách umí čistírny odstranit, ukázal výzkum

Do čistírny odpadních vod poblíž většího okresního města přitečou za rok léčiva odpovídající až 27.100 rozpuštěným tabletám Ibalginu. Ukázal to výzkum, který zpracovala Vodárenská akciová společnost (VAS). Zároveň však výzkum zjistil, že čistírny mají poměrně vysokou účinnost při odstraňování těchto látek.

Analýza: Ceny komerčních nemovitostí v ČR stagnují, důvodem pozastavená výstavba

Analýza: Ceny komerčních nemovitostí v ČR stagnují, důvodem pozastavená výstavba

Ceny komerčních nemovitostí v letošním druhém pololetí v Česku stagnují. A to i přesto, že v zahraničí jejich cena začala klesat. Důvodem je výrazně menší počet tuzemských investičních komerčních projektů než jinde ve světě, a tedy i menší konkurenční prostředí, a aktuálně pozastavená nová výstavba prostorů. Vyplývá…

ČEZ umožní 160.000 klientů s cenami energií nad stropem přechod na nižší tarif

ČEZ umožní 160.000 klientů s cenami energií nad stropem přechod na nižší tarif

Zhruba 160.000 zákazníků energetické společnosti ČEZ, kteří mají od loňska ceny energií dlouhodobě zafixovány nad úrovní vládního cenového stropu, bude moci přejít na nižší tarif. Nikdo z těchto klientů by tak od roku 2024, kdy by měla skončit platnost vládních stropů, neměl platit za energie cenu nad jejich úrovní.

Břasy na Rokycansku upravily areál bývalé továrny na volnočasovou zónu

Břasy na Rokycansku upravily areál bývalé továrny na volnočasovou zónu

Břasy na Rokycansku s 2300 obyvateli upravily areál zdevastované bývalé továrny na výrobu ultramarinového pigmentu, "ultramarínky", na volnočasovou zónu. Vznikla tam různá sportovní hřiště i hřiště pro děti, in-line dráha, cyklistické trasy a dokončují se karavanová stání a plocha na plážový volejbal.

REKLAMA