REKLAMA
Témata Hledat

Fotosoutěž Otevřená Praha Pořádá ESTAV.cz a Open House Praha.

Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Trať Brno - Přerov se bude modernizovat v celé své délce pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a samozřejmě bude dvoukolejná, uvedl v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stávající trať je jednokolejná s rychlostí 80 až 100 kilometrů za hodinu a její technický stav je neuspokojivý. Podle současných předpokladů má být stavba hotová v roce 2025 a náklady se odhadují na více než 35 miliard korun.
Z Brna do Přerova rychlostí 200 km/h? Po železnici za 10 let

Ministerstvo dopravy rozhodlo na základě studie proveditelnosti, kterou zpracoval SUDOP Brno. Porovnávala různé varianty včetně novostavby vysokorychlostní trati na 350 kilometrů v hodině. Vybraná varianta je kompromisem mezi stávajícími koridory, na nichž se jezdí nejvýše 160 kilometrů v hodině, a vysokorychlostními tratěmi. Součástí stavby bude řada přeložek, které jsou v souladu s územními plány dotčených obcí. "Studii jsme také projednali s evropskou agenturou Jaspers a díky tomu je otevřené financování z evropských zdrojů," sdělil Neřold.

Díky modernizaci se výrazně zkrátí stávající jízdní doby. "Do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut," uvedl Neřold. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.

Díky postavení druhé koleje se výrazně zvětší kapacita tratě, díky čemuž se může zvýšit počet dálkových vlaků do Ostravy, Olomouce a Zlína. "Na trať se také může vrátit regionální doprava mezi Brnem a Vyškovem," poznamenal Neřold. Osobní vlaky totiž z této trati před mnoha lety zcela zmizely a lidé musejí jezdit autobusy. Studie díky tomu předpokládá výrazný nárůst počtu cestujících. Předpokládá, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2018. Studie se zabývala pouze úsekem od Ponětovic do Přerova, úsek z Brna je součástí komplexní přestavby železničního uzlu Brno, o jejíž podobě se rozhodne nejdříve za rok.

Trať z Brna do Přerova je součástí transevropského koridoru od Baltu na Jadran a výhledově se počítá, že z obou směrů na něj naváže vysokorychlostní trať, stejně tak se v budoucnu počítá s napojením nové rychlé tratě z Brna do Prahy. Na modernizované trati, kterou ministerstvo schválilo, bude fungovat kromě expresní a rychlíkové dopravy i doprava regionální a nákladní podobně jako na stávajících železničních koridorech.

"Studie porovnávala i varianty, které kombinovaly novostavbu vysokorychlostní trati a rekonstrukci stávající trati pro regionální a nákladní dopravy. Ty však při nákladech 46 až 68 miliard neprokázaly takový přínos, aby je bylo možné obhájit pro financování z evropských prostředků," vysvětlil Neřold.

Přesto se podle něj jedná o signál, že se Česko hlásí k progresivním trendům moderní železnice a jde o první schválenou trať budoucího systému rychlých spojení.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Obchodní dům Máj - archivní záběr. Foto: Tomáš Kovařík

Všechny prostory obchodního domu Máj v Praze jsou zavřené, začne rekonstrukce

Ode dneška jsou uzavřené všechny prostory obchodního domu Máj na pražské Národní třídě. Přízemí a první patro obchodního domu byly nepřístupné od konce dubna, ode dneška není v provozu ani Tesco. V červnu by měla začít celková rekonstrukce obchodního domu, který je kulturní památkou. Přestavba potrvá asi rok a půl a…

Ilustrační obrázek - plyn, Zdroj: fotolia

Síkela: Zásoby plynu rychle rostou, zásobníky jsou naplněny ze 40 pct.

Tuzemské zásoby plynu velmi rychle rostou. K dnešnímu ránu přesáhly 1,287 miliardy krychlových metrů a tuzemské zásobníky jsou naplněny téměř na 40 procent. Při dnešních sněmovních interpelacích to uvedl ministr průmyslu Jozef Síkela (za STAN). "V porovnání se spotřebou v předchozích letech by v případě zastavení…

Ilustrační obrázek - stavba, Zdroj: fotolia

Slovenské stavebnictví rostlo třetí měsíc po sobě

Slovenské stavebnictví v březnu třetí měsíc po sobě rostlo, tempo jeho meziročního růstu ale zpomalilo, informoval dnes slovenský statistický úřad. Loni v prvním čtvrtletí objem stavebních prací na Slovensku výrazně klesl.

Ilustrační obrázek - stavba, Zdroj: fotolia

Stavební výroba v Česku v březnu zpomalila meziroční růst na 8,2 procenta

Stavební výroba v Česku v březnu zpomalila meziroční růst na 8,2 procenta z únorových 18,9 procenta. Pozemní stavitelství, což je stavba bytových i nebytových budov, se v březnu meziročně zvýšilo o 6,2 procenta a inženýrské stavitelství, tedy stavby cest nebo telekomunikačních a energetických sítí, o 14,7 procenta.…

Plyn v EU, ilustrační obrázek, zdroj: adobestock_corund

Německo a ČR posílí spolupráci v obraně i energetice, řekli Scholz s Fialou

Německo pomůže České republice nahradit vojenskou techniku, kterou česká armáda poskytuje Ukrajině na obranu před ruskou invazí. Německo také bude jednat s Českem o možnostech společného využití terminálů na zkapalněný zemní plyn (LNG), které Německo plánuje postavit. Česku by přístup k terminálu zajistil nezávislost…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Přírodní koupaliště postaví trojice obcí v Hlubočkách u Olomouce

Obnovit kdysi oblíbené koupaliště plánují společnými silami v údolí řeky Bystřice obce Hlubočky, Velká Bystřice a Mrsklesy, aby se jejich obyvatelé v létě už nemuseli jezdit osvěžovat do bazénů například do Penčic, Bělkovic nebo Olomouce. Samosprávy chystají podklady pro územní a stavební řízení, do budování…

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, dmitry-naumov

Dodávky plynu z Norska závislost ČR na Rusku nesnížily

Česká republika se "odstřihla od Ruska", psaly v březnu 1997 české i některé zahraniční deníky. Narážely tak na výsledek jednání o diverzifikaci dodávek zemního plynu do ČR, kdy vláda vybrala norskou státní společnost Statoil. Norský plyn začal do ČR proudit 1. května 1997. Nyní, 25 let poté, je však Česko stále…

Vytápění - fotolia

Čím vytápět? Výměny kotlů a volba zdroje v souvislostech

Rozšíří se nabídka dotací na úspory energií pro české domácnosti prostřednictvím rychlých a jednodušších opatření v novém programu NZÚ Light. Na situaci zvyšování cen, aktuální nedostatek velké části technologií a ztíženou dostupnost odborných firem reagují další úpravy dotačního titulu.

REKLAMA