REKLAMA

Bída energetických štítků spotřebičů v obchodech i na internetu

Energetické štítky jsou jedním z hlavních nástrojů pomoci spotřebitelům při výběru energeticky účinných produktů a spotřebičů. Kontrola ukázala, že řada výrobků má štítky nesprávné, poškozené, neúplné nebo zcela chybějící.
Bída energetických štítků spotřebičů v obchodech i na internetu

Energetické štítky jsou jedním z hlavních nástrojů pomoci spotřebitelům při výběru energeticky účinných produktů a spotřebičů. Je proto důležité, aby je zákazníci, v souladu s požadavky legislativy, našli u vybraných kategorií spotřebičů na všech nabízených modelech – v kamenných i internetových prodejnách. 

Přesto polovina výrobků v evropských obchodech s elektronikou nemá správný energetický štítek, jak prokázala rozsáhlá kontrola prodejen, kterou v první polovině roku 2015 provádělo konsorcium partnerů projektu MarketWatch. Partneři navštívili 20 prodejen v České republice a celkem 243 obchodů v 11 zemích EU a zkontrolovali přítomnost energetických štítků na více než 30 000 produktech.

„Jeden z pěti vystavených produktů neměl energetický štítek vůbec, další pětina produktů měla štítek poškozený nebo špatně umístěný, tři procenta pak mělo štítek jiného modelu,“ oznámil nejčastější nedostatky Juraj Krivošík, ředitel SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, o.p.s., které je v rámci projektu MarketWatch hlavním organizátorem programu monitoringu prodejen.

Na prodejnách bylo rovněž nalezeno přibližně 500 výrobků, které evropská legislativa již neumožňuje uvádět do prodeje, protože mají příliš nízkou energetickou účinnost. „Jednalo se především o zastaralé vysavače, obyčejné žárovky, neúsporné sušičky a klimatizace,“ konstatoval Juraj Krivošík a zdůraznil:

„Ještě větší nedostatky než u kamenných prodejen byly zjištěny u internetových obchodů, kde pouze jedna třetina výrobků byla správně označena energetickým štítkem, případně dalšími požadovanými informacemi.“

V rámci kamenných prodejen konsorcium partnerů navštívilo specializované elektroprodejny, hypermarkety, kuchyňská studia, apod. O výsledcích průzkumu jsou informovány nejenom jednotlivé prodejny, ale i národní dozorové orgány.

V rámci projektu MarketWatch zároveň průběžně probíhá testování 120 modelů výrobků, u nichž se ve vybraných laboratořích měří jejich spotřeba energie a další provozní vlastnosti. Výsledky všech testů budou k dispozici na internetových stránkách projektu: www.market-watch.eu.

SEVEn, The Energy Efficiency Center, z.ú.

logoAmerická 17
120 00 Praha 2

telefon: 224 252 115
e-mail: seven@svn.cz

web: www.svn.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

JAK KOUPIT BYDLENÍ

Příručka Jak koupit bydlení

E-book: Příručka ZDARMA!

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist