Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Primátor Volf: Železnice Praha-Kladno by měla vést přes letiště

Podle kladenského primátora Milana Volfa (Volba pro Kladno) by železnice mezi Prahou a Kladnem měla vést přes Letiště Václava Havla. Ministerstvo dopravy ale minulý týden vybralo variantu modernizace železniční dráhy, která tento požadavek neplní. Odbočka na letiště je plánovaná už z pražského úseku trasy, přímé spojení mezi Kladnem a letištěm trasa nezahrnuje. Volf chce chybějící propojení z Kladna řešit osobně s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).
železniční trať koleje ilustrační foto

Podle Volfa je chybějící propojení přes letiště nepřípustné. "Kladno tam musíme implantovat na sto procent," řekl. Aktuálně preferovaná trasa by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic. Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést částečně tunelem a dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6. Stavba má vyjít zhruba na 18 miliard korun a ČR na ni chce získat evropské dotace. Přípravné práce na trase mimo Prahu mohou podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) začít už letos.

Podle Volfa denně mezi Kladnem a Prahou cestuje 20.000 až 22.000 lidí. Z nich značná část vystupuje na letišti nebo tam přestupuje na další hromadnou dopravu.

Další komplikací v případě vybudování modernizované železniční dráhy by podle radního pro rozvoj Kladna Ondřeje Rysa mohlo být to, že podle aktuálních plánů trať přetne Kladno poblíž kladenského sportovního areálu Sletiště tak, že by ho odřízla od města. "To je pro nás nepřijatelné, trať musí především splňovat potřeby města," uvedl Rys. Řešením by podle něj mohlo být například zahloubení železničního koridoru nebo varianta s provozem pouze na jedné koleji.

Trasa mezi Dejvicemi a Veleslavínem ještě není zcela jistá. Zatímco městská část Praha 6 považuje za nejvhodnější variantu tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem, ministerstvo navrhuje část trasy pod zemí a část nad zemí. Cenový rozdíl mezi oběma variantami je až 3,5 miliardy korun. Projekt železnice tak možná bude rozdělen na dvě části, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný spor není.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v pražském centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni i 120 kilometrů za hodinu. Modernizace se chystá už od 90. let minulého století.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…