Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Ústecká radnice chce postavit v centru čtyřkilometrový tunel

Vedení Ústí nad Labem chce postavit tunel, který by odvedl tranzitní dopravu z centra a stal by se součástí přivaděče z Děčína k dálnici D8. Radnice by měla zaplatit studii proveditelnosti, řekl novinářům primátorův náměstek Martin Hausenblas. Jde o průlomové řešení dopravy, míní náměstek. Ministerstvo dopravy považuje nápad města za ekonomicky neefektivní.
Ústecká radnice chce postavit v centru čtyřkilometrový tunel

Tunel by měl být dlouhý přes čtyři kilometry. Začínat by měl v Žižkově ulici, která je spojnicí centra s dálnicí D8, a vyústit ve čtvrti Neštěmice. Tam by podle materiálů ústeckého magistrátu navazoval na silnici I/62, která by měla být rozšířena ze dvou na tři jízdní pruhy. Jaké by byly náklady na jeho vybudování a zda jde o reálnou variantu, není zatím jasné. Podle představ města by tunel měl postavit stát. "Výsledek je neuvěřitelný. Pokud se tento projekt podaří, získá (Ústí nad Labem) nadčasové řešení, které ho zbaví tranzitní dopravy a umožní regulovat dopravu v celém městě. Dopady na život by byly enormní," řekl Hausenblas.

Ministerstvo dopravy nepovažuje nápad ústecké radnice za efektivní. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se po dokončení dálnice D8 výrazně zklidní na stávající silnici I/62 doprava. Ředitelství silnic a dálnic proto pracuje na dvou variantách, které počítají se zcela jinou trasou. "Nelze předpokládat, že nastíněný nápad města by mohl být ekonomicky efektivní. Navíc funkce přivaděče I/13 od Jílového je primárně pro dopravu Teplice - Děčín, která nemusí zatěžovat Ústí nad Labem a údolí Labe," řekl Neřold. Dvě připravené varianty už podle ministerstva procházejí procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) a vybrána z nich bude ta vhodnější.

Zdrženlivě se k nápadu sousedního Ústí staví i děčínská radnice. "To, s čím přišlo Ústí nad Labem, se jeví jako finančně velmi náročné a nemyslíme si, že by tato varianta byla schůdná. Úplně by neřešila potřeby Děčína," řekla Lakomá.

Podle plánů ústecké radnice by tunel kromě zklidnění dopravy zajistil i průjezdnost města při případných povodních. Později se počítá s tím, že by se silnice v centru města proměnila v nábřeží s promenádou. Radnice se chce v první fázi připojit ke studii zhotovitelnosti, kterou si nechal zpracovat Děčín. "Studie má dát odpovědi na to, co se stane s regionální a nadregionální dopravou, jaké to bude mít důsledky," doplnil Hausenblas. Připojení ke studii by mělo podle jeho odhadů stát maximálně několik set tisíc korun. Cenu tunelu odhaduje na 4,5 až pět miliard korun.

Náměstek děčínského primátora Jiří Anděl ale odmítl, že se s Ústím tamní radnice takto dohodla. Děčín si nechává zpracovat tři varianty přivaděče, hotové by měly být v polovině července. "Nebylo z naší strany v žádném případě řečeno, že souhlasíme s rozšířením našeho zadání, a už vůbec ne, že bychom snad byli ochotni čekat na dopracování vašeho zadání byť jen o měsíc - jasně jsme řekli, že to nepřipadá v úvahu," řekl Anděl. Ústecká radnice si má podle něj zadat studii vlastní.

Odborníci řeší formu připojení k dálnici D8 už od 70. let. Variant je několik. Jako spojku s dálnicí využívají řidiči především silnici I/13, část Děčína a Jílové jsou tam vystaveny nadměrné dopravní zátěži a hluku.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia - arnoldo96

Bude v Olomouckém kraji dost bytů? Výstavba meziročně poklesla o 40 %

V Olomouckém kraji začala v prvním pololetí letošního roku stavba 581 bytů, meziročně o 40,6 procenta méně. Pokles bytové výstavby byl výraznější než v celorepublikovém průměru. V Česku počet nově stavěných bytů od ledna do června klesl o 5,4 procenta na 16 295. Vyplývá to…

REKLAMA