REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Výstava Eames by Vitra představila tvorbu hvězdné designérské dvojice

Výstava jedněch z nejvýznamnějších architektů a designérů 20. století, Charlese a Ray Eamesových, zavítala po řadě světových metropolí také do Bratislavy. V rámci Dnů architektury a designu měli návštěvníci od 26. do 31. května jedinečnou možnost zhlédnout ikonické produkty, které slavní designéři vytvořili a seznámit se s procesy jejich tvorby.

Slavnostního zahájení výstavy se zúčastnil také Eames Demetrios, vnuk slavné manželské dvojice, který je v současné době držitelem veškerých licencí a autorských práv k produktům manželů Eamesových.

Výstava Eames by Vitra, která byla pro české a slovenské publikum naposledy k vidění v Praze na mezinárodní přehlídce Designblok v roce 2008, své návštěvníky provedla tvůrčími postupy a myšlenkovými procesy manželů Eamesových a nabídla také historické údaje, fotografie, instruktážní videa i dokument o jejich vyhlášeném domě v Kalifornii. Speciální vzdušné instalace představily produkty vtvořené v letech 1940 až 1970 a k vidění byly také unikátní muzejní originály i průmyslové výrobky. Jednotlivé části výstavního prostoru byly rozdělené dle období a použitého materiálu - postupně tak představily produkty z překližky, hliníku nebo plastu.

Sedátko ve tvaru slona pro děti, klubové křeslo Lounge Chair, houpací křesílko EPC, praktická Aluminium Chair nebo impozantní křeslo La Chaise, inspirované aktem „Floating Figure“ sochaře Gastona Lachaise – tyto a další produkty patří do galerie klasik moderního nábytku a staly se inspirací pro celou řadu dalších designérů i architektů. Originální tvorba a experimenty Charlese a Ray Eamesových oslovily také společnost Herman Miller, později německého výrobce nábytku Vitra ve Weilu nad Rýnem.

Právě značka Vitra je dodnes výrobcem Eames produktů, které se dočkaly řady nových edic a barevných provedení. Naposledy byla na mezinárodním veletrhu Salone del Mobile 2015 v Miláně představena reedice Eames Plastic Chairs, které jsou nově o 20mm vyšší, než původní provedení z roku 1950. Produkty si tak zachovávají původní design a přizpůsobují funkčnost moderní době.

Manželé Eamesovi vytvořili nábytek, který přináší harmonii a příjemnou atmosféru domova do každého prostoru. Propůjčili židlím organický a zaoblený tvar, zkombinovali dokonalé technické provedení a krásný vzhled, což je dodnes oceňováno odborníky i širokou veřejností. Eamesovi za čtyřicet let nevytvořili jen převratné návrhy nábytku, ale i významná architektonická díla, výstavy, grafiky či bezpočet fotografií a měli zásadní vliv na to, jak dnes chápeme design a úlohu designérů v současné společnosti.

Charles Eames

Charles Eames se narodil roku 1907 v St. Louis ve státě Missouri. Vystudoval architekturu v St. Louis a pak působil na Cranbrook Academy of Art v Michiganu, kde začal spolu s Eero Saarinenem navrhovat inovativní nábytek.

Ray Eamesová

Ray Eamesová se narodila jako Bernice Alexandra Kaiserová v roce 1912 v kalifornském Sacramentu. Ve 30. letech studovala v New Yorku a Provincetownu pod vedením německého malíře Hanse Hofmanna. S Charlesem se seznámila na Cranbrook Academy v roce 1940. Rok nato se vzali, přestěhovali do Los Angeles a zahájili společnou kariéru.

Jejich rané návrhy nábytku z tvarované překližky se začaly sériově vyrábět krátce po 2. světové válce. Výrobě předcházely roky experimentování. V následujících letech vymysleli řadu převratných produktů. Často používali inovativní materiály. V nábytku, který navrhli, se odráží Charlesovo architektonické vzdělání a konstrukční přístup a Rayino umělecké nadání, cit pro barvy, linie a tvary.

Charles Eames zemřel v roce 1978; Ray zemřela o deset let později, v roce 1988. Dílo manželů Eamesových naplňuje jejich humanistické názory a vize a je i nadále velice významné a zásadní. Produkty, které navrhli manželé Eamesovi, jsou ozdobou domácností i kanceláří po celém světě. Fascinující dílo manželů Eamesových je velkým zdrojem inspirace.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Interiér

Foto: Petr Polák

Z původní truhlárny a staré školy vznikl nový bytový dům

Bytový dům vznikl na základu strženého jižního objektu bývalého areálu truhlárny. Třípodlažní objekt s průběžnými balkóny je reakcí na původní urbanismus a vzhled areálu. Další budova bývalé školy dala za vznik mezonetovému bydlení se samostatnou zahrádkou a vlastním vstupem.

Foto: Matej Hakár

Strohá čtvercová dispozice domu přináší nečekané možnosti a bonusy

Už při prvním pohledu je zřejmé, že elementární kulisy fasád, které ohraničují čtvercový půdorys domu, zároveň ukrývají členitou organickou vnitřní strukturu. Klasické schéma kompaktního domu, rozšířeného o terasy, nahrazuje otevřená obytná krajina se zónami různých proporcí.

Foto: KUBICEK.STUDIO

Horská chalupa spojuje klasický a moderní design

Samotná dispozice kopíruje tu původní, kdy chodba dělí spodní podlaží na velkou obytnou místnost s kuchyní, jídelnou a posezením, na protilehlé straně na kuchyňku s posezením a hygienickým zařízením přízemí. Klidová část patra má dvě podkrovní ložnice a hygienické zařízení.

REKLAMA