REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Vláda schválila akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů

Tyto systémy umožňují sledovat technický stav dopravní cesty, předcházet vážným dopravním nehodám a mohou pomoci odhalovat také závažnou trestnou činnost v dopravě. Ve spojení s družicovými systémy mohou předvídat vlivy povětrnostní situace, sesuvy i poklesy půdy a sledovat také záplavy nebo povodně. Inteligentní dopravní systémy tak mají klíčový význam pro zlepšování bezpečnosti dopravy.
Ilustrační obrázek, foto D. Kopačková

Budoucnost dopravy lze vidět v tom, že dopravní infrastruktura a vozidla budou například pomocí čidel vzájemně komunikovat. Můžeme očekávat, že za několik let bude datově připojeno téměř každé vozidlo. Proto je akční plán důležitým navazujícím dokumentem na koncepci Dopravní politika pro období let 2014 až 2020.

Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) do roku 2020

Na přípravě akčního plánu se podíleli zástupci veřejné správy, správců dopravní infrastruktury, dopravních společností, dodavatelského průmyslu, výzkumných a univerzitních pracovišť i profesních a občanských sdružení.

„Otevřený a transparentní přístup umožnil všem, kteří mají k této problematice co říci, podílet se na jeho přípravách. Návrhy vycházejí z praktických zkušeností a potřeb,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Pro financování vlastního nasazování a provoz systémů ITS se počítá s financováním investic a provozu zejména ze SFDI, z operačních programů EU a z nástroje pro propojení Evropy CEF.

„Náklady na budování a provozování systémů ITS jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun,“ doplnil Ťok.

Bude třeba cca 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a 4,5 miliardy korun na budování systémů v kompetenci krajů a měst.

Systémy ITS kromě řízení a předvídání vývoje umožňují vyhodnocovat i technický stav dopravní cesty a plánovat její opravu. Sledování meteorologických podmínek v místě provozu může informovat účastníky dopravního provozu o blížícím se nebezpečí (prostřednictvím zařízení pro provozní informace nebo mobilní aplikace) a nařídit snížení rychlosti, čímž je možné předcházet vážným dopravním nehodám. Dovybavení silniční sítě adekvátním zařízením umožní také sledování dopadů dopravy na životní prostředí (hluk, emise, smog), kdy aplikace ITS může následně odklonit dopravu mimo aktuálně nejvíce zasažené oblasti.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

foto Libeňské Docky /STUDIO QARTA ARCHITEKTURA/ BoysPlayNice

Zájem investorů o výstavbu na brownfieldech loni v ČR vzrostl o 51 procent

Mezi investory, kteří hledají v Česku lokality pro své podnikání, se loni o 51 procent zvýšil zájem o stavby na brownfieldech, tedy nevyužívaných nemovitostech. Důvodem je mimo jiné nedostatek vhodných a infrastrukturně připravených pozemků. ČTK o tom dnes informovala státní agentura CzechInvest. V Národní databázi…

MMR pomůže obcím s demolicí zchátralých budov částkou 120 milionů Kč, foto D.Kopačková, redakce

Dotace pro obce na demolice zchátralých budov

Podpora demolic zchátralých budov v obcích s rizikem vzniku sociálně vyloučené lokality. Na to se zaměřuje nově vyhlášená výzva Ministerstva pro místní rozvoj, která pomůže obcím i krajům částkou 120 milionů korun.

Komunitní energetika, ilustrační obrázek, zdroj fotolia, Grigory_Bruev

Královéhradecký kraj připravuje studii na sdílení elektřiny v regionu

Královéhradecký kraj zvažuje možnost vytvoření krajské komunity měst, obcí, podniků, bytových družstev i jednotlivých obyvatel, kteří by mezi sebou sdíleli elektřinu, a zvýšili tím svou energetickou nezávislost. Nechá proto připravit studii, která bude podkladem pro další kroky. Informovali o tom zástupci…

Pozemek, ilustrační obrázek - fotolia

Stát udělá inventuru nemovitostí, nepotřebné nabídne přednostně obcím

Stát chce poprvé udělat celkovou inventuru nemovitostí státních institucí. Cílem je odhalit nepotřebné nemovitosti, které by mohly přednostně získat obce a kraje. Stát by tím ušetřil zbytné náklady, které aktuálně ani nedokáže vyčíslit. Samosprávám by jejich získání umožnilo například rychleji stavět cyklostezky či…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, phb.cz

Hradec Králové by mohl mít územní plán do dvou let, tvoří jej od roku 2010

Stotisícový Hradec Králové by mohl mít nový územní plán do dvou let. Radnice jej tvoří od roku 2010. Podle vedení města se vydání územního plánu v posledních měsících výrazně přiblížilo. V létě by mohlo přijít na řadu opakované veřejné projednání územního plánu. Jeho dokončení patří mezi priority vládnoucí…

Hněvín, hrad nad jezerem Most, fotolia, pandawild

Na jezeře Most vzniknou vyhlídková a odpočinková místa a připomínka kostela

Na jezeře Most letos budou vysazeny stromy a keře ve tvaru obvodových zdí kostela a vyznačení umístění oltáře. Výsadba na místě původního svatostánku bude připomínat jeho přesun. Pracovat se bude na příjezdové silnici k jezeru, vzniknou vyhlídková a odpočinková místa pro turisty. Řekla to Hana Volfová, mluvčí…

Dálnice - ilustrační obrázek, fotolia, hcast

Stát nepočítá s dostavbou D3 pomocí PPP, podle Kupky by to bylo rizikové

Stát nebude stavět středočeský úsek dálnice D3 pomocí takzvaného PPP projektu, tedy za pomoci soukromých peněz. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by to kvůli častým odvoláním a žalobám odpůrců trasy bylo značně rizikové. Kupka to řekl na dnešním setkání se starosty v Jílovém u Prahy. Zástupci dotčených obcí,…

REKLAMA
REKLAMA