Témata Hledat

Fotosoutěž Otevřená Praha Pořádá ESTAV.cz a Open House Praha.

81 % Čechů hodnotí kladně alternativní dopravu ve městech

Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 % dotázaných. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až 100.
81 % Čechů hodnotí kladně alternativní dopravu  ve městech

Češi se dobře orientují v alternativních dopravních pohonech, za nejsympatičtější považuje více než 80 procent z nich hybridní vozy a CNG. Vyplývá to z výzkumu společnosti E.ON u agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 1 510 respondentů. Výsledky také dokládají, že si Češi na alternativní dopravě nejvíce cení snížení emisí a levnějšího provozu. Jako negativum pak vnímají nízký počet čerpacích stanic nebo pořizovací cenu vozů.

Lidé očekávají, že v budoucnu poroste význam ostatních alternativních pohonů. Mírný nebo výrazný rozvoj očekává 87 procent dotázaných u elektromobilů, o něco méně pak u hybridních vozů nebo automobilů na CNG. Podle odborníků je to dáno také tím, že vozů na tento pohon již u nás jezdí jen o něco méně než 10 tisíc, zatímco počet elektromobilů se stále pohybuje ve stovkách.

Co se týče vnímání přínosů a nedostatků alternativní dopravy, až 40 procent respondentů si u ní pochvaluje snížení emisí, 32 procent levnější provoz a 16 procent pak snížení závislosti na konvenčních palivech. Mezi nedostatky uvedlo 59 procent oslovených vysokou pořizovací cenu vozu na alternativní pohon, 51 procent nedostatečný počet čerpacích stanic a 30 procent takto hodnotilo omezený sortiment automobilů.

„Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 procent dotázaných. Pro 86 procent Čechů je zároveň důležité mít možnost tankovat v blízkosti domova a 75 procent lidí také souhlasilo s tím, že by si koupili vůz na alternativní pohon, pokud by neměli problém s tankováním. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až 100, přičemž každý měsíc se otevírá kolem pěti nových stanic,“ řekl Jiří Lachout, CNG manažer E.ON Energie.

Průzkum však zároveň dokázal, že naprostá většina Čechů kladně hodnotí investice měst a krajů do rozvoje alternativní dopravy. Kraje a města dnes například hromadně nakupují autobusy na stlačený zemní plyn, k čemuž využívají i dotace. Tento trend oceňuje na 81 procent dotázaných. Obdobné procento Čechů hodnotí kladně také fakt, že se na rozvoji využívání alternativních pohonů v dopravě podílejí jednotliví dodavatelé energií. Ti se často přímo podílejí na výstavbě nových čerpacích stanic nebo edukaci trhu.

Hlavní závěry výzkumu E.ON u agentury Ipsos na téma alternativní dopravy:

  1. Nejzářivější budoucnost Češi předpovídají elektromobilům, CNG i hybridním vozům (ve všech případech více než 80 procent respondentů), nejméně pak LPG (19 procent).
  2. Jako hlavní pozitiva alternativních pohonů Češi uvádějí snížení emisí (40 procent), levnější provoz (32 procent) a snížení závislosti na konvenčních palivech (16 procent).
  3. Hlavní negativa lidé spatřují v pořizovací ceně vozu (59 procent), v nízkém počtu čerpacích stanic (51 procent) a v omezené nabídce automobilů (30 procent).
  4. Nejméně sympatickým alternativním pohonem je pro Čechy LPG (25 procent), nejsympatičtější jsou naopak hybridní vozy (83 procent).
  5. 81 procent lidí kladně hodnotí investice měst a krajů do alternativních pohonů. Nesouhlasí pouze 7 procent respondentů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: AdobeStock - eva

Barrandovský most je nejvytíženější komunikace v Praze. Prochází opravami

Barrandovský most, dodnes čtvrtý nejmladší pražský most přes Vltavu, mohli motoristé částečně používat již od září 1983, celý byl ale slavnostně otevřen teprve začátkem listopadu 1988. Od začátku patří mezi hlavní pražské komunikace, dnes po něm denně projede asi 140.000 aut a patří mezi vůbec nejvytíženější úseky…

Foto: ČKAIT, Kloknerův ústav, VALBEK, BOMART, GEM.VISION, Jan Polák Wikimedia, Simca CZE Wikimedia

Nová Trojská lávka. Jakou konstrukci má nová lávka, aby nespadla?

Na konci roku 2017 se zřítila lávka pro pěší, která spojovala dva hojně navštěvované vltavské břehy Císařského ostrova a Troji. Došlo ke zranění osob a hmotné škodě velkého rozsahu. Po dlouhé soudní anabázi byl v březnu 2022 vynesen zprošťující rozsudek. Verdikt zatím není pravomocný, státní zástupce, který žádal…

Zdroj: AdobeStock - poliorketes

Městský inženýr: Města mají velký problém. Vedení měst nerozumí infrastruktuře, nemají koncepci sítí

Město je jeden velký organismus. Podobně jako lidské tělo. Občas je potřeba jej léčit nebo udržet v perfektním stavu. K tomu je nutný tým lékařů specialistů, kdy každý nich má přehled o specializaci kolegů. Tak by mělo fungovat i plánování měst s týmem odborníků – urbanistů, architektů, dopravních projektantů,…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Dálnice D35 v úseku Janov-Opatovec v Pardubickém kraji má stavební povolení

Dálnice D35 v úseku Janov-Opatovec na Svitavsku získala stavební povolení, vyplývá z nepravomocného rozhodnutí ministerstva dopravy. Ředitelství silnic a dálnic stavbu zahájí patrně příští rok a dokončí ji v roce 2026. V Pardubickém kraji je již jeden úsek dálnice otevřený, druhý silničáři staví.

REKLAMA