REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

81 % Čechů hodnotí kladně alternativní dopravu ve městech

Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 % dotázaných. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až 100.
81 % Čechů hodnotí kladně alternativní dopravu  ve městech

Češi se dobře orientují v alternativních dopravních pohonech, za nejsympatičtější považuje více než 80 procent z nich hybridní vozy a CNG. Vyplývá to z výzkumu společnosti E.ON u agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 1 510 respondentů. Výsledky také dokládají, že si Češi na alternativní dopravě nejvíce cení snížení emisí a levnějšího provozu. Jako negativum pak vnímají nízký počet čerpacích stanic nebo pořizovací cenu vozů.

Lidé očekávají, že v budoucnu poroste význam ostatních alternativních pohonů. Mírný nebo výrazný rozvoj očekává 87 procent dotázaných u elektromobilů, o něco méně pak u hybridních vozů nebo automobilů na CNG. Podle odborníků je to dáno také tím, že vozů na tento pohon již u nás jezdí jen o něco méně než 10 tisíc, zatímco počet elektromobilů se stále pohybuje ve stovkách.

Co se týče vnímání přínosů a nedostatků alternativní dopravy, až 40 procent respondentů si u ní pochvaluje snížení emisí, 32 procent levnější provoz a 16 procent pak snížení závislosti na konvenčních palivech. Mezi nedostatky uvedlo 59 procent oslovených vysokou pořizovací cenu vozu na alternativní pohon, 51 procent nedostatečný počet čerpacích stanic a 30 procent takto hodnotilo omezený sortiment automobilů.

„Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 procent dotázaných. Pro 86 procent Čechů je zároveň důležité mít možnost tankovat v blízkosti domova a 75 procent lidí také souhlasilo s tím, že by si koupili vůz na alternativní pohon, pokud by neměli problém s tankováním. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až 100, přičemž každý měsíc se otevírá kolem pěti nových stanic,“ řekl Jiří Lachout, CNG manažer E.ON Energie.

Průzkum však zároveň dokázal, že naprostá většina Čechů kladně hodnotí investice měst a krajů do rozvoje alternativní dopravy. Kraje a města dnes například hromadně nakupují autobusy na stlačený zemní plyn, k čemuž využívají i dotace. Tento trend oceňuje na 81 procent dotázaných. Obdobné procento Čechů hodnotí kladně také fakt, že se na rozvoji využívání alternativních pohonů v dopravě podílejí jednotliví dodavatelé energií. Ti se často přímo podílejí na výstavbě nových čerpacích stanic nebo edukaci trhu.

Hlavní závěry výzkumu E.ON u agentury Ipsos na téma alternativní dopravy:

  1. Nejzářivější budoucnost Češi předpovídají elektromobilům, CNG i hybridním vozům (ve všech případech více než 80 procent respondentů), nejméně pak LPG (19 procent).
  2. Jako hlavní pozitiva alternativních pohonů Češi uvádějí snížení emisí (40 procent), levnější provoz (32 procent) a snížení závislosti na konvenčních palivech (16 procent).
  3. Hlavní negativa lidé spatřují v pořizovací ceně vozu (59 procent), v nízkém počtu čerpacích stanic (51 procent) a v omezené nabídce automobilů (30 procent).
  4. Nejméně sympatickým alternativním pohonem je pro Čechy LPG (25 procent), nejsympatičtější jsou naopak hybridní vozy (83 procent).
  5. 81 procent lidí kladně hodnotí investice měst a krajů do alternativních pohonů. Nesouhlasí pouze 7 procent respondentů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Pražské metro - foto: Jiří Zilvar

Před 55 lety začala výstavba metra. Původní projekt byla podzemní tramvaj

Úvahy o vybudování podzemní dráhy v Praze se objevily už na konci 19. století a konkrétnější plány pak na sklonku první republiky, stavět se ale začalo teprve koncem 60. let minulého století. Za oficiální zahájení výstavby je považován 7. leden 1966, kdy se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Železniční most - zdroj fotolia.com

V ČR vyžaduje 319 železničních mostů zásah, stát na ně dá miliardy

Stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality železničních mostů téměř deset miliard korun. V současnosti vyžaduje stavební zásah 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR. I tak se ovšem jejich situace v posledních letech zlepšuje, na přelomu tisíciletí byl podíl…

Plzeň hlavní nádraží

Historickou budovu nádraží v Plzni čeká oprava za 720 milionů

Historickou památkově chráněnou budovu hlavního vlakového nádraží v Plzni čeká od příštího roku kompletní rekonstrukce. Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele oprav, s nimiž by se mělo začít v březnu 2021. Trvat by měly dva a půl roku a předpokládané celkové náklady jsou 721 milionů korun, sdělila…

REKLAMA