REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

81 % Čechů hodnotí kladně alternativní dopravu ve městech

Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 % dotázaných. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až 100.
81 % Čechů hodnotí kladně alternativní dopravu  ve městech

Češi se dobře orientují v alternativních dopravních pohonech, za nejsympatičtější považuje více než 80 procent z nich hybridní vozy a CNG. Vyplývá to z výzkumu společnosti E.ON u agentury Ipsos, kterého se zúčastnilo 1 510 respondentů. Výsledky také dokládají, že si Češi na alternativní dopravě nejvíce cení snížení emisí a levnějšího provozu. Jako negativum pak vnímají nízký počet čerpacích stanic nebo pořizovací cenu vozů.

Lidé očekávají, že v budoucnu poroste význam ostatních alternativních pohonů. Mírný nebo výrazný rozvoj očekává 87 procent dotázaných u elektromobilů, o něco méně pak u hybridních vozů nebo automobilů na CNG. Podle odborníků je to dáno také tím, že vozů na tento pohon již u nás jezdí jen o něco méně než 10 tisíc, zatímco počet elektromobilů se stále pohybuje ve stovkách.

Co se týče vnímání přínosů a nedostatků alternativní dopravy, až 40 procent respondentů si u ní pochvaluje snížení emisí, 32 procent levnější provoz a 16 procent pak snížení závislosti na konvenčních palivech. Mezi nedostatky uvedlo 59 procent oslovených vysokou pořizovací cenu vozu na alternativní pohon, 51 procent nedostatečný počet čerpacích stanic a 30 procent takto hodnotilo omezený sortiment automobilů.

„Hustá síť čerpacích stanic je pro Čechy opravdu důležitá, což potvrdilo 80 procent dotázaných. Pro 86 procent Čechů je zároveň důležité mít možnost tankovat v blízkosti domova a 75 procent lidí také souhlasilo s tím, že by si koupili vůz na alternativní pohon, pokud by neměli problém s tankováním. Počet čerpacích stanic v Česku se proto neustále zvyšuje. Už v polovině roku 2015 by stanic na CNG mělo být v ČR až 100, přičemž každý měsíc se otevírá kolem pěti nových stanic,“ řekl Jiří Lachout, CNG manažer E.ON Energie.

Průzkum však zároveň dokázal, že naprostá většina Čechů kladně hodnotí investice měst a krajů do rozvoje alternativní dopravy. Kraje a města dnes například hromadně nakupují autobusy na stlačený zemní plyn, k čemuž využívají i dotace. Tento trend oceňuje na 81 procent dotázaných. Obdobné procento Čechů hodnotí kladně také fakt, že se na rozvoji využívání alternativních pohonů v dopravě podílejí jednotliví dodavatelé energií. Ti se často přímo podílejí na výstavbě nových čerpacích stanic nebo edukaci trhu.

Hlavní závěry výzkumu E.ON u agentury Ipsos na téma alternativní dopravy:

  1. Nejzářivější budoucnost Češi předpovídají elektromobilům, CNG i hybridním vozům (ve všech případech více než 80 procent respondentů), nejméně pak LPG (19 procent).
  2. Jako hlavní pozitiva alternativních pohonů Češi uvádějí snížení emisí (40 procent), levnější provoz (32 procent) a snížení závislosti na konvenčních palivech (16 procent).
  3. Hlavní negativa lidé spatřují v pořizovací ceně vozu (59 procent), v nízkém počtu čerpacích stanic (51 procent) a v omezené nabídce automobilů (30 procent).
  4. Nejméně sympatickým alternativním pohonem je pro Čechy LPG (25 procent), nejsympatičtější jsou naopak hybridní vozy (83 procent).
  5. 81 procent lidí kladně hodnotí investice měst a krajů do alternativních pohonů. Nesouhlasí pouze 7 procent respondentů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Krajský soud v Brně odmítl žalobu spolku Děti Země proti územnímu rozhodnutí na stavbu brněnského nádraží v odsunuté poloze v místě dnešního dolního nádraží. Důvodem je o dva dny opožděné podání žaloby, uvedly Děti Země v tiskové zprávě na svém webu. Územní rozhodnutí je tak pravomocné a Správa železniční dopravní ...

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Brno chce začít práce na dokumentech pro vznik vodáckého kanálu

Brno chce vybudovat vodácký kanál u lokality Anthropos. Může začít pracovat na výběru zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí, řekl dnes novinářům městský radní pro sport Jaroslav Suchý (KDU-ČSL). Půlkilometrový kanál by měl stát odhadem 350 milionů, město bude chtít získat dotaci od státu.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

REKLAMA
REKLAMA