REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

100 dní od jmenování nového ministra dopravy

Už je to více než 100 dní, co se funkce ujal ministr dopravy Dan Ťok. Po takové době můžeme rekapitulovat. Podívejme se na stručný souhrn toho, co za jeho vedení již ministerstvo stihlo a co je ještě v plánu.
Ilustrační obrázek, foto D. Kopačková

Z rekapitulace oblastí, na které se ministr Dan Ťok zaměřil:

Ministerstvo dopravy zahajuje přípravu PPP projektů – tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru.  Jsou dva vhodné úseky na příští PPP, což jsou rychlostní komunikace R4 z Prahy přes Příbram na Strakonice a R7 z Prahy na Slaný.

Státní fond dopravní infrastruktury připravil metodiku pro zadávání dopravních staveb formou Design-Build; o výhodách této metody, která může u vhodných staveb výrazně snížit vady projektové dokumentace a zrychlit přípravu projektu, se dlouho mluví, nyní ale máme jasnou metodiku, jak při Design-Build postupovat.

Práce přednostně v noci

Ministr dopravy Dan Ťok nechal uvolnit 4,4 miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje + 200 milionů pro hlavní město Praha. Ministr upozornil kraje, že tu peníze jsou a pomalu začíná stavební sezóna.

Ministr dopravy Dan Ťok bude požadovat, aby se na frekventovaných silnicích pracovalo nepřetržitě 24 hodin a 7 dnů v týdnu. „Chceme rekonstruovat a opravovat přednostně v noci ve dne nechat řidiče jezdit bez zbytečných uzavírek,“ říká ministr.

V roce 2015 zahájíme stavbu více než 100 km a v roce 2016 více než 200 km nových silnic

„Zahájíme dlouho očekávané stavby dvou úseků dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí, čímž se dostaneme až k Českým Budějovicím, a úsek rychlostní komunikace R4 Skalka – Kříž u Příbrami. V příštím roce chceme tempo zahajovaných komunikací ještě zvýšit,“ tvrdí ministr dopravy.

Snaha se o rychlejší výstavbu

Cílem je zkrátit průměrnou dobu výstavby z dnešních 12,5 let na polovinu. V přípravě je nový zákon o veřejných zakázkách, což by měla být transpozice nové a platné směrnice Evropské unie a novela stavebního zákona, která umožní jednotné povolovací řízení.

Ministerstvo dopravy nemůžeme spoléhat jen na nové zákony. „Potřebujeme najít cestu, jak urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. Například uzavírat smlouvy o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydáno stavební povolení atd. Jsme v úzkém kontaktu s Pozemkovým fondem – s cílem snadnější směny pozemků,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobe Stock - mike mareen

Dálnici D4 stavíme od 60. let. Další úsek bude formou PPP. Začne se březnu

Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v března, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku. Co je PPP a jak šel…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.

Zdroj: Adobe Stock - stephane masclaux

Fotovoltaické dálnice a chodníky. Skutečně je to tak skvělý nápad?

K využití slunečního záření a jeho přeměně na elektřinu se upírají naděje lidstva, jako ke zdroji ekologického a udržitelného zdroje energie. Fotovoltaika se využívá v mnoha podobách. Vidíme aplikace nejen na střechách velkých průmyslových objektů, solární panely má dnes i kdejaký rodinný dům. Technologický vývoj jde…

Pražské metro - foto: Jiří Zilvar

Před 55 lety začala výstavba metra. Původní projekt byla podzemní tramvaj

Úvahy o vybudování podzemní dráhy v Praze se objevily už na konci 19. století a konkrétnější plány pak na sklonku první republiky, stavět se ale začalo teprve koncem 60. let minulého století. Za oficiální zahájení výstavby je považován 7. leden 1966, kdy se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

REKLAMA