Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

100 dní od jmenování nového ministra dopravy

Už je to více než 100 dní, co se funkce ujal ministr dopravy Dan Ťok. Po takové době můžeme rekapitulovat. Podívejme se na stručný souhrn toho, co za jeho vedení již ministerstvo stihlo a co je ještě v plánu.
Ilustrační obrázek, foto D. Kopačková

Z rekapitulace oblastí, na které se ministr Dan Ťok zaměřil:

Ministerstvo dopravy zahajuje přípravu PPP projektů – tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru.  Jsou dva vhodné úseky na příští PPP, což jsou rychlostní komunikace R4 z Prahy přes Příbram na Strakonice a R7 z Prahy na Slaný.

Státní fond dopravní infrastruktury připravil metodiku pro zadávání dopravních staveb formou Design-Build; o výhodách této metody, která může u vhodných staveb výrazně snížit vady projektové dokumentace a zrychlit přípravu projektu, se dlouho mluví, nyní ale máme jasnou metodiku, jak při Design-Build postupovat.

Práce přednostně v noci

Ministr dopravy Dan Ťok nechal uvolnit 4,4 miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje + 200 milionů pro hlavní město Praha. Ministr upozornil kraje, že tu peníze jsou a pomalu začíná stavební sezóna.

Ministr dopravy Dan Ťok bude požadovat, aby se na frekventovaných silnicích pracovalo nepřetržitě 24 hodin a 7 dnů v týdnu. „Chceme rekonstruovat a opravovat přednostně v noci ve dne nechat řidiče jezdit bez zbytečných uzavírek,“ říká ministr.

V roce 2015 zahájíme stavbu více než 100 km a v roce 2016 více než 200 km nových silnic

„Zahájíme dlouho očekávané stavby dvou úseků dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí, čímž se dostaneme až k Českým Budějovicím, a úsek rychlostní komunikace R4 Skalka – Kříž u Příbrami. V příštím roce chceme tempo zahajovaných komunikací ještě zvýšit,“ tvrdí ministr dopravy.

Snaha se o rychlejší výstavbu

Cílem je zkrátit průměrnou dobu výstavby z dnešních 12,5 let na polovinu. V přípravě je nový zákon o veřejných zakázkách, což by měla být transpozice nové a platné směrnice Evropské unie a novela stavebního zákona, která umožní jednotné povolovací řízení.

Ministerstvo dopravy nemůžeme spoléhat jen na nové zákony. „Potřebujeme najít cestu, jak urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. Například uzavírat smlouvy o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydáno stavební povolení atd. Jsme v úzkém kontaktu s Pozemkovým fondem – s cílem snadnější směny pozemků,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Pražský okruh, foto Martin Moc

Stejně jako Praha řeší svůj okruh většina velkých evropských měst

Dostavba pražského okruhu vzbuzuje v lidech různé emoce. Podobně na tom byla i další velká evropská města, která přistoupila k realizaci okruhu, aby ulevila přetížené dopravě a zvýšila její plynulost a bezpečnost. Jaká byla situace před a po výstavbě v rakouské Vídni, v německém Erfurtu nebo v bulharské Sofii?

Vysokorychlostní trať na Vysočině vyjde odhadem na 114 miliard korun

Vysokorychlostní trať na Vysočině vyjde odhadem na 114 miliard korun

Odhadované náklady na úsek vysokorychlostní trati (VRT) protínající Vysočinu jsou 114 miliard korun. Stavba by měla začít na konci tohoto desetiletí. Novinářům to dnes v Jihlavě řekli zástupci Správy železnic a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po setkání se starosty měst a obcí, kterých se výstavba dotkne.