Hledat
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

V Plzni začala velká přestavba hlavního vlakového nádraží

V Plzni začala na začátku března velká přestavba hlavního vlakového nádraží. Cestujícím se zhruba na pět měsíců uzavřelo 3. a 4. nástupiště. Hned po otevření nových nástupišť začne v srpnu čtyřměsíční rekonstrukce nástupiště 1 a 2, výstavba druhého podchodu ze Šumavské ulice a zavazadlového tunelu, řekl to mluvčí a. s. Skanska. Společnost je generálním dodavatelem opravy kolejí a nástupišť ve směru na Prahu.
V Plzni začala velká přestavba hlavního vlakového nádraží

"Suma zahrnuje hlavní nádraží, pražské zhlaví, seřaďovací nádraží, kus trati na Prahu, kus trati na České Budějovice a budovu zabezpečovacího zařízení včetně technologie a kabelovod," uvedl projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner. Rekonstrukce čtyř nástupišť včetně zastřešení, které budou hotovy do konce roku, přijdou na 150 milionů korun.

"Uzel Plzeň 1. stavba je náročný projekt, který po více než 100 letech výrazně promění podobu železniční dopravy v Plzni," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí investorské Správy železniční dopravní cesty. V současnosti jde o nejrozsáhlejší přestavbu nádraží v zemi; vyžádá si omezení provozu.

Kompletní obnova východní části stanice umožní výrazné zvýšení rychlosti vlaků z 20 kilometrů za hodinu na 80 kilometrů za hodinu. Rekonstruují se složité výhybkové konstrukce, rozsáhlé kolejiště nádraží a navazující úseky i dva mosty - Gambrinus a Jateční. Bezpečnost železničního uzlu se zvýší díky novému zabezpečovacímu zařízení, pro nějž se dokončuje nová jednopodlažní budova ústředního stavědla, odkud bude ovládán elektronicky veškerý provoz stanice. "Jde o náhradu několika budov, v nichž seděli výpravčí, plus elektroúseku," řekl koordinátor stavby Tomáš Havel. Do tohoto nejvýznamnějšího pozemního objektu už se stěhuje technologie.

"Kabely jsou všude a nikdo pořádně neví, co po nich vede. Pokládaly se tu téměř 100 let a i ty nejstarší jsou stále funkční," řekl Havel. Všechny se vymění a povedou kabelovodem mezi ústředním stavědlem a stanicí.

Hlavní nádraží je kulturní památkou, a proto přestavba musí respektovat požadavky na zachování vzhledu stanice, což se týká zejména rekonstrukce zastřešení nástupišť, postaveného v roce 1907 ve stylu geometrické secese. "Repasujeme litinové sloupy a dáme novou plechovou střechu," prozradil na konec Havel.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Přenosová soustava, ilustrační obrázek, fotolia, Gina Sanders

ČEZ prodává 95 procent své produkce elektřiny v České republice

Polostátní energetická společnost ČEZ prodává 95 procent své produkce elektřiny v České republice, do zahraničí vyveze asi pět procent produkce, a to jen v případě, kdy ji nelze prodat na českém trhu. Primárně prodává ČEZ elektřinu koncovým zákazníkům a ostatním českým obchodníkům jako je PRE či E.ON přímo…

Ilustrační obrázek, bytový dům, Zdroj: Fotolia, nightman1965

Ceny starších bytů klesly. Brno je výjimkou

Průměrná cena staršího bytu v Česku poprvé od zimy roku 2019 mírně klesla. Na začátku léta se starší byt prodával za 88.756 korun na metr čtvereční, což je o dvě procenta levněji než na jaře. Jen v Brně cena mezičtvrtletně stoupla o tři procenta na 95.215 korun za metr čtvereční. Vyplývá to ze studie realitní skupiny…

REKLAMA