REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

V Plzni začala velká přestavba hlavního vlakového nádraží

V Plzni začala na začátku března velká přestavba hlavního vlakového nádraží. Cestujícím se zhruba na pět měsíců uzavřelo 3. a 4. nástupiště. Hned po otevření nových nástupišť začne v srpnu čtyřměsíční rekonstrukce nástupiště 1 a 2, výstavba druhého podchodu ze Šumavské ulice a zavazadlového tunelu, řekl to mluvčí a. s. Skanska. Společnost je generálním dodavatelem opravy kolejí a nástupišť ve směru na Prahu.
V Plzni začala velká přestavba hlavního vlakového nádraží

"Suma zahrnuje hlavní nádraží, pražské zhlaví, seřaďovací nádraží, kus trati na Prahu, kus trati na České Budějovice a budovu zabezpečovacího zařízení včetně technologie a kabelovod," uvedl projektový manažer Skansky Jan Mitlöhner. Rekonstrukce čtyř nástupišť včetně zastřešení, které budou hotovy do konce roku, přijdou na 150 milionů korun.

"Uzel Plzeň 1. stavba je náročný projekt, který po více než 100 letech výrazně promění podobu železniční dopravy v Plzni," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí investorské Správy železniční dopravní cesty. V současnosti jde o nejrozsáhlejší přestavbu nádraží v zemi; vyžádá si omezení provozu.

Kompletní obnova východní části stanice umožní výrazné zvýšení rychlosti vlaků z 20 kilometrů za hodinu na 80 kilometrů za hodinu. Rekonstruují se složité výhybkové konstrukce, rozsáhlé kolejiště nádraží a navazující úseky i dva mosty - Gambrinus a Jateční. Bezpečnost železničního uzlu se zvýší díky novému zabezpečovacímu zařízení, pro nějž se dokončuje nová jednopodlažní budova ústředního stavědla, odkud bude ovládán elektronicky veškerý provoz stanice. "Jde o náhradu několika budov, v nichž seděli výpravčí, plus elektroúseku," řekl koordinátor stavby Tomáš Havel. Do tohoto nejvýznamnějšího pozemního objektu už se stěhuje technologie.

"Kabely jsou všude a nikdo pořádně neví, co po nich vede. Pokládaly se tu téměř 100 let a i ty nejstarší jsou stále funkční," řekl Havel. Všechny se vymění a povedou kabelovodem mezi ústředním stavědlem a stanicí.

Hlavní nádraží je kulturní památkou, a proto přestavba musí respektovat požadavky na zachování vzhledu stanice, což se týká zejména rekonstrukce zastřešení nástupišť, postaveného v roce 1907 ve stylu geometrické secese. "Repasujeme litinové sloupy a dáme novou plechovou střechu," prozradil na konec Havel.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Památky, prohlášení památkou

O památkovou ochranu ročně přijde 20 až 30 nemovitostí

Ministerstvo kultury (MK) ročně zruší památkovou ochranu dvou až tří desítek nemovitostí. Byť se rušením ochrany zabývá méně často než jejím udílením novým objektům, ročně posoudí a ukončí až 80 ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška