
Není to sice jediný ukazatel úspěšnosti obchodníka s energiemi, protože také záleží na tom, jak je prodejce veliký, kolik má přípojek, jak je získal. Například zda je velký dodavatel získal při privatizaci a tito zákazníci mají smlouvu na dobu neurčitou. Tedy mohou lehce změnit dodavatele, když je jiný přesvědčí o výhodnější nabídce.
Také je důležité, jak především alternativní dodavatelé získávali zákazníky první roky po liberalizaci. Myslím tím při podomním prodeji, protože tito zákazníci se nechávají snadno přesvědčit a snadno přechází k jinému obchodníkovi, který je rovněž snadno přesvědčí. A nyní tito přebíhající zákazníci mají negativní vliv na statistiku počtu přípojek dodavatele. A konečně také důležité, jak se obchodníci chovají ke svým stávajícím zákazníkům, zda nemají nadprůměrně vysoké ceny, které stěžují zákazníkům placení energií.
Trend za období od začátku tohoto roku je zřejmý. Nejvíce zákazníků získává několik velkých dodavatelů, pak jsou obchodníci střední velikosti, kteří svojí obchodní politikou se snaží neztrácet zákazníky a nějaké získat, ale nemají to snadné. Ale většina dodavatelů vůbec zákazníky nezískává, naopak je ztrácí. Vše spěje k tomu, že v delším horizontu bude na trhu podstatně méně obchodníků.
Není ale pravda, že obchodníci, kteří ztrácí zákazníky, nemohou novému zájemci o dodávku elektřiny nebo plynu nabídnout velmi výhodné podmínky, možná nejlepší na trhu. Většina obchodníků se snaží nějakým způsobem nalákat nové zákazníky, když se jim nedaří udržet si stávající.
Pokud potencionální zákazník uvažuje o přijetí takové nabídky, tak by měl mít na paměti, že musí být aktivní po dobu celé smlouvy a včas před koncem závazku si zjistit ceny a podle toho se rozhodnout. Faktem pro současnost je to, že obchodníci neradi pouštějí zákazníky a raději dávají zákazníkům s úmyslem odchodu nejvýhodnější ceny na trhu. Pokud chcete levnější cenu ale nechcete měnit dodavatele, je tedy jednou ze strategií pro vyjednávání ukázat mu nabídku od konkurence.


















Sdílet / hodnotit tento článek