Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Energetický expres: Žebříček dodavatelů energií. Kteří letos získávají nejvíce zákazníků?

Vlastně mluvit o zákaznících není úplně přesné, protože Operátor trhu eviduje odběrná místa jednotlivých dodavatelů a každý měsíc vydává zprávu s počtem odběrných míst jednotlivých dodavatelů. Když tato odběrná místa sečteme a porovnáme je s počty za prosinec 2024, může zjistit, kterému dodavateli se daří a který naopak zákazníky ztrácí.
Plyn, ilustrační obrázek - fotolia

Není to sice jediný ukazatel úspěšnosti obchodníka s energiemi, protože také záleží na tom, jak je prodejce veliký, kolik má přípojek, jak je získal. Například zda je velký dodavatel získal při privatizaci a tito zákazníci mají smlouvu na dobu neurčitou. Tedy mohou lehce změnit dodavatele, když je jiný přesvědčí o výhodnější nabídce.

Také je důležité, jak především alternativní dodavatelé získávali zákazníky první roky po liberalizaci. Myslím tím při podomním prodeji, protože tito zákazníci se nechávají snadno přesvědčit a snadno přechází k jinému obchodníkovi, který je rovněž snadno přesvědčí. A nyní tito přebíhající zákazníci mají negativní vliv na statistiku počtu přípojek dodavatele. A konečně také důležité, jak se obchodníci chovají ke svým stávajícím zákazníkům, zda nemají nadprůměrně vysoké ceny, které stěžují zákazníkům placení energií.

Trend za období od začátku tohoto roku je zřejmý. Nejvíce zákazníků získává několik velkých dodavatelů, pak jsou obchodníci střední velikosti, kteří svojí obchodní politikou se snaží neztrácet zákazníky a nějaké získat, ale nemají to snadné. Ale většina dodavatelů vůbec zákazníky nezískává, naopak je ztrácí. Vše spěje k tomu, že v delším horizontu bude na trhu podstatně méně obchodníků.

Není ale pravda, že obchodníci, kteří ztrácí zákazníky, nemohou novému zájemci o dodávku elektřiny nebo plynu nabídnout velmi výhodné podmínky, možná nejlepší na trhu. Většina obchodníků se snaží nějakým způsobem nalákat nové zákazníky, když se jim nedaří udržet si stávající.

Pokud potencionální zákazník uvažuje o přijetí takové nabídky, tak by měl mít na paměti, že musí být aktivní po dobu celé smlouvy a včas před koncem závazku si zjistit ceny a podle toho se rozhodnout. Faktem pro současnost je to, že obchodníci neradi pouštějí zákazníky a raději dávají zákazníkům s úmyslem odchodu nejvýhodnější ceny na trhu. Pokud chcete levnější cenu ale nechcete měnit dodavatele, je tedy jednou ze strategií pro vyjednávání ukázat mu nabídku od konkurence.

Dvacet nejúspěšnějších dodavatelů v zisku zákazníků (odběrných míst) a dvacet nejméně úspěšných prodejců měřeno od začátku roku 2025. Zdroj dat: OTE a.s.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Vytápění domu a zdroje tepla

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Experti: Dočasné uzavření Nová zelená úsporám ukazuje zájem lidí o zateplování

Dočasné pozastavení příjmu žádostí v programu Nová zelená úsporám kvůli jejich velkému počtu ukazuje, že domácnosti mají stále větší zájem o zateplování, fotovoltaiku a další opatření směřující k úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů. Podle Greenpeace ČR a aliance Šance pro budovy jde zároveň o signál, že…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Program Nová zelená úsporám dočasně uzavírá příjem žádostí

Nová zelená úsporám, jeden z nejúspěšnějších programů na podporu energetických úspor v České republice, dočasně uzavírá příjem nových žádostí. Důvodem je mimořádně velký zájem žadatelů, který vedl k rychlejšímu vyčerpání alokovaných prostředků pro tento rok – a to i přes jejich opakované navyšování. Administrace už…

Ilustrační obrázek, zdroj: Martin Capek, AdobeStock

Energetický expres: E.ON sníží ceny energií svým zákazníkům bez fixace

Zákazníci společnosti E.ON budou mít nižší ceny za dodávku energií i v roce 2026. Od ledna budou klienti s nefixovanou cenou platit o 10 % menší částku za dodávanou MWh elektřiny a plynu. E.ON tím naváže na slevu za energie, kterou klientům poskytl od prvního září dočasně do konce toho roku. Informace o změně cen za…

REKLAMA