
Legendární Pustevny rozprostírající se v chráněné krajinné oblasti Beskyd v Radhošťské hornatině mezi vrchy Radhošť a Tanečnice jsou vyhledávaným centrem turistických, sportovních a rekreačních aktivit. Malebná krajina plná rozlehlých lesů, horských hřebenů, hlubokých údolí, pestrých luk a pastvin je často spojována s osobitým folklórem a lidovou architekturou – bývá nazývána krajem malebných stavení a dřevěných kostelů slovenského architekta, designéra a etnografa Dušana Sama Jurkoviče.
Dřevěné stavby zdobené valašským šindelem
Lokalita byla od konce 19. stolení postupně urbanizována, v sedle vznikaly architektonicky hodnotné stavby a původní charakter krajiny s poustevnami (odtud její název) odříznutými od okolního světa se definitivně stal minulostí. V současné době se jedná o velmi rušné místo, které navštěvují celoročně turisté, milovníci přírody a lidové architektury takřka z celého světa. Morfologie krajiny a specifické architektonické hodnoty Pusteven, především Jurkovičovy bohatě zdobené podstávkové domy, se staly inspirací pro stavby moderní (např. výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy) a působí tak, jakoby do Beskyd patřily odpradávna. Nejinak je tomu u nového návštěvnického centra s fasádou z valašského šindele a specifické zvoničky. Komplex staveb dotváří symbolická kamenná brána s dubovým trámem a nová zastávka autobusu, která je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny.
Foto: BoysPlayNice, Salon Dřevostaveb
„Prací s dopravním a přírodním kontextem zjemňujeme a zpříjemňujeme dříve pouze utilitární místo. Dřevěná stavba na jedné straně, akcent vertikály zvonice na druhé straně, mezi nimi rozprostřený koberec kamenného dláždění a stávající vzrostlé buky vyrůstající z pevné plochy formují jednoznačný krajinný bod. Místo uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a nese v sobě úlohu duchovního rozměru, je ukotvením vytvořeného místa v krajině,“ vysvětlují svůj záměr architekti a ukazují své dílo od prvních náčrtků až k finální stavbě.
Z technické zprávy, fotografií a výkresů je patrné, že dům je postavený na mikropilotech jakožto stabilní dřevostavba s pevnou rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem, přičemž výrazná šindelová modřínová fasáda odkazuje podle slov architekta Jana Šimíčka na místní tradiční stavební techniku (valašský šindel), zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na pestré okolní louky a pískovcové dlažby a zdi odhalují kamenné nitro horského terénu tajemných Beskyd.
Foto: BoysPlayNice, Salon Dřevostaveb
Zastav se poutníče a neváhej vstoupit
Budova je úmyslně koncipována tak, aby vzbudila u příchozích pozornost, nutila je ke vstupu, k prozkoumání útrob dřevěné stavby s legendární vyhlídkou na Čertův mlýn. Místo je spolu s budovou lanovky na severní straně významným nástupním bodem pro návštěvníky Pusteven.
Vstupní objekt návštěvnického centra v sobě zahrnuje informační kancelář s čekárnou a kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a prostornou terasu. Objekt je umístěn na hraně svahu a terasou se otevírá směrem k výhledu do okolí a na již zmíněný Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice. Terasa s vyhlídkou utváří s interiérem propojený celek.
Foto: BoysPlayNice, Salon Dřevostaveb
„Navržená kompozice objektů se rozprostírá po obou stranách příjezdové cesty do sedla. Na jedné straně hlavní stavba – dům – navazuje na parkoviště a zastávku autobusu s točnou, jako jejich zázemí a obohacení. Na druhé straně stojí nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebenu,“ upřesňuje architekt Jan Šimíček na dlážděném prostranství mezi zvoničkou a domem, kde se nachází příjemné posezení pod vzrostlými buky. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který tvoří přístřeší k zastávce. Zároveň je umožněno při nepřízni počasí čekání uvnitř. Terasa s vyhlídkou a proskleným interiérem je důmyslně propojený celek.
Podle informací provozovatelů návštěvnického centra se obec Prostřední Bečva v posledních letech více soustředí na zkvalitňování veřejných prostranství s důrazem na architektonickou kvalitu. K těmto realizacím patří například nová náves – revitalizace středu obce, výletiště Kněhyně či přístavba základní školy. V návaznosti na úspěšnou realizaci Brány Pusteven se připravuje další projekt kultivace veřejných prostranství na Pustevnách.
Foto: BoysPlayNice, Salon Dřevostaveb
Brána Pusteven
Investor: | Obec Prostřední Bečva |
Návrh: | Studio henkai architekti |
Autoři: | Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček |
Užitná plocha: | 164 m2 |
Zastavěná plocha: | 293 m2 |
Konstrukce a materiály: | dřevostavba na mikropilotech se smrkovou rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených křížem uložených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Fasáda obložená valašským modřínovým šindelem, v interiéru dubové trámy na lavicích a dubová prkna na podlahách; kámen, pískovec na pojezdových a pochozí plochách a jako dekorace. |
Fotografie: | BoysPlayNice, Salon Dřevostaveb |
Půdorysy: | Studio henkai architekti, www.henkai.cz |
Dům se představil na letošním Salonu dřevostaveb a rovněž v tradiční ročence. Festival a výběrové přehlídky současné dřevěné architektury se konaly 3. dubna 2025; následovaly výstavy v Praze, Karlových Varech a Brně. V průběhu prázdnin se bude výstava konat v EGOÉ Bílovice — Pole Designu a na závěr se uskuteční v Telči od 15. září do 12. října 2025.
Sdílet / hodnotit tento článek