Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Stále chybí asi 1300 odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách

Legislativní a povolovací procesy jsou hlavním problémem při přípravě nových dálničních odpočívek. Jejich zoufalý nedostatek má přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů. Naráží také na odpor obcí i ekologů.
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: Shutterstock

Na českých silnicích je zoufalý nedostatek odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách. Má to přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů, kteří často nenajdou místo, kde by se mohli najíst a osprchovat. Nové kapacity sice postupně vznikají, přesto jich podle odborníků stále chybí asi 1 300.

V Česku je podél dálnic v současnosti více než tři tisíce parkovacích míst pro kamiony. K večeru už bývají beznadějně obsazená a řidiči musejí improvizovat a parkovat i na místech, která k tomu nejsou vhodná.

Naši řidiči s tím bojují každý den. Když potřebují zastavit na povinnou pauzu, často už prostě nemají kde. Pak nezbývá než stát v odstavném pruhu nebo na okraji silnice, což není bezpečné ani pohodlné,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo-cisternového dopravce v Česku.

Dodává, že situace přináší i ekonomické ztráty. Řidiči někdy musejí sjíždět z dálnice a hledat provizorní parkovací místa, což stojí čas i peníze. Pokud navíc kvůli nedostatku parkovišť řidič překročí maximální povolenou dobu jízdy, byť jen o pár minut, hrozí mu i jeho zaměstnavateli vysoké pokuty.

Pomalý růst kapacit

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznává, že odstavných ploch je nedostatek. „Jak narůstá kamionová doprava, je míst na odpočívkách málo. Stavíme proto nová odpočívadla a rozšiřujeme ta stávající. Jenže jsme klíčovou středoevropskou křižovatkou, tranzitní zemí z jihu na sever i z východu na západ, a řidiči si běžně plánují přestávky tak, aby vycházely právě u nás,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dle studie ŘSD aktuálně chybí přes 1 300 parkovacích míst.

Podle Martina Felixe ze sdružení českých dopravců ČESMAD BOHEMIA se situace v posledních letech mírně zlepšila. Letos se očekává nárůst o 302 nových míst, což je rychlejší tempo než v minulosti. Přesto to objemu kamionové dopravy, která přes Česko proudí, zdaleka nestačí. „Chybí nám jeden až dva tisíce stání. I kdyby tempo výstavby vydrželo, je to práce minimálně na sedm let, a to ještě v případě, že doprava dál nenaroste,“ upozorňuje Martin Felix.

Naráží se na odpor obcí i ekologů

Hlavním problémem při přípravě nových odpočívek není ani tolik financování, jako spíše legislativní a povolovací procesy. „Ve více než devadesáti procentech případů se stavby odpočívek setkávají se zásadním odporem blízkých obcí. Nechtějí, aby odpočívadla byla v jejich katastru. Plány staveb nových odpočívek kritizují také ekologičtí aktivisté,“ sdělil Rýdl. To výrazně prodlužuje proces povolování staveb a oddaluje řešení akutního problému.

Nedostatek nejen v Česku

Podobné potíže řeší i další evropské státy. Podle zprávy mezinárodní organizace dopravců IRU1 chybí v celé Evropské unii na sto tisíc parkovacích míst pro kamiony. Jen asi deset procent současných odpočívadel navíc splňuje vyšší standardy bezpečnosti a vybavenosti – například samostatné toalety pro muže a ženy, sprchy, hlídané parkoviště nebo možnost občerstvení.

Najít u nás večer po sedmé hodině volné a bezpečné místo je skoro nemožné. O zabezpečení nebo o možnosti dát si normální jídlo ani nemluvím, to je spíš výjimka,“ říká Ondřej Stöhr. Inspirací podle něj může být Německo, které disponuje hustší sítí odpočívek a nabízí vyšší standard služeb. Ani tam ale situace není ideální – poptávka po stáních pro nákladní dopravu roste rychleji než jejich nabídka.

Riziko pro bezpečnost i ekonomiku

Když kamiony stojí v odstavných pruzích, na čerpacích stanicích, nebo dokonce u dálničních sjezdů, vznikají nejen dopravní komplikace, ale především bezpečnostní rizika. Nedostatek hlídaných parkovišť navíc zvyšuje i pravděpodobnost krádeží zboží či pohonných hmot, což je podle zprávy IRU problém celé Evropy.

Výhled do budoucna

Vysoká dopravní zátěž, legislativní průtahy a odpor obcí znamenají, že české dálnice budou ještě řadu let čelit kritickému nedostatku odpočívadel. ŘSD sice slibuje, že kapacity budou postupně přibývat, reálný dopad však řidiči pocítí až v horizontu několika let. V příštím roce má na dálnici D5 u hranic s Německem vzniknout největší odpočívka v Česku s moderním vybavením, která má pojmout až 509 kamionů, čímž se zdvojnásobí dosavadní kapacita lokality.

Je třeba férově uznat, že ŘSD svou aktivitu zvyšuje, ale kvůli naší legislativě a odporu obcí to nemá snadné. Bohužel to znamená, že problémy řidičů budou pokračovat,“ uzavírá Martin Felix z ČESMAD BOHEMIA.


1 Dostupné zde

O společnosti CONTI-RSC

Firma CONTI-RSC byla založena v roce 1996 a již od samého začátku se specializuje výhradně na přepravu volně ložených materiálů. Za dobu své existence si společnost vydobyla pevné postavení na trhu a její jméno je zárukou kvality. V roce 2013 rozšířila firma na základě kvality poskytovaných služeb svoji působnost získáním certifikátu GMP+. V roce 2019 pak proběhla akvizice konkurenční společnosti LASIUS, která aktuálně funguje jako samostatná divize firmy CONTI-RSC. Loni převzala mosteckou dopravní firmu B E S, což jí umožnilo růst na západoevropském trhu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

Poprvé v České republice se zde využívá technologie UHPC betonu pro tento typ konstrukce. Její hlavní výhodou jsou velká štíhlost, úspora materiálu až 50 % oproti konvenčním betonovým řešením, nízké nároky na údržbu, snadná výstavba i na již provozované komunikaci a odhadovaná životnost až 200 let.

REKLAMA