Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Frýdek-Místek se pustil do řešení parkování u sídliště Riviéra

Plánovaná akce má pomoci problémům s parkováním na jednom z přetížených sídlišť ve Frýdku-Místku.
Zdroj: Tisková zpráva Frýdek-Místek

V území sídliště Riviéra byl k roku 2019 definován deficit 362 parkovacích míst. Do současnosti deficit mnohonásobně narostl. Plánovaná akce má pomoci problémům s parkováním na jednom z přetížených sídlišť ve Frýdku-Místku.

První etapa – demolice chátrajícího kina

Vzhledem k technickému stavu budovy, výskytu svislých trhlin i trhlin ve stropní desce bude stávající nadzemní část budovy odstraněna a na tomto místě bude vytvořena nová plocha pro parkování vozidel. Plocha na půdorysu kina o rozměrech 51 metrů × 25,8 metru nabídne 52 parkovacích stání,“ uvedl náměstek primátora pro investice, finance a rozpočet, útvar hlavního architekta a majetkoprávní vztahy města Jiří Kajzar.

K objektu kina přiléhá parkoviště s kapacitou 70 stání, které je plně využíváno obyvateli a návštěvníky lokality. Stávající parkoviště u kina (s kapacitou 70 míst) bude v první fázi proměny zachováno. Záměrem radnice je, aby lidé mohli pohodlně parkovat na nově vzniklé ploše v první fázi proměny, tedy již v době přípravy stavby parkovacího domu (tzn. zajištění ověřovací studie, studie proveditelnosti, vypracování projektové dokumentace, schválení stavebního povolení a další byrokracie, která může při současném znění zákonů trvat i tři až čtyři roky).

Zdroj: Tisková zpráva Frýdek-Místek

Problémy s parkováním na sídlištích jsou často způsobeny několika faktory:

  1. Nedostatek parkovacích míst: V mnoha sídlištích není dostatek parkovacích stání pro všechny obyvatele. To může být způsobeno vysokou hustotou obyvatelstva a nedostatečným plánováním při výstavbě. V minulosti se obvykle počítalo 0,1 až 0,3 parkovacího místa na bytovou jednotku, dnešní realita je 1,5 do 2 automobily/domácnost.
  2. Nedostatečná infrastruktura, zákazy parkování, neorganizované parkování: Parkovací plochy mohou být špatně navrženy, nebo mohou být umístěny daleko od bytových domů. Některé oblasti mohou mít přísné regulační předpisy s omezením parkování, vyvolané snahou zajistit parkování rezidentům. Obyvatelé často parkují na chodnících nebo na místech, kde to není povoleno, což může zhoršovat situaci a vytvářet nebezpečné situace pro chodce nebo zhoršit až znemožnit průjezdnost zejména pro hasiče, ale i ostatní jednotky IZS.

Druhá etapa – dvě plochy pro parkování

Po zbourání kina tak budou k dispozici dvě plochy určené k parkování. Nová plocha na místě zbouraného kina nabídne přibližně 52 míst, celkem tedy 132 míst.

Chátrající objekt nefunkčního Kina Petra Bezruče nahradí plocha pro parkování pro přetížené sídliště Riviéra. Město zahájilo přípravné práce na přeměnu budovy. Bude probíhat po etapách, v poslední fázi je v plánu vybudování parkovacího domu,“ uvádí mluvčí frýdecko-místecké radnice Jana Musálková Jeckelová s tím, že město zahájilo přípravné práce na proměnu budovy. Nejprve dojde k odstranění její nadzemní části.

Zdroj: Tisková zpráva Frýdek-Místek

Třetí etapa – parkovací dům s kapacitou pro více jak tři sta automobilů

Parkovací dům vznikne na plochách obou parkovišť. Město má již vyhotovenou architektonickou studii třípodlažního parkovacího domu na sídlišti Riviéra, který by nabídl 332 parkovacích stání, 27 stání pro kola a další prostory pro občanskou vybavenost. Důležitým prvkem by byl trendový tzv. cyklopoint Bezruč, který by umožnil lidem dostat se na kole k parkovacímu domu nebo se od něj přemístit zpět, např. k bydlišti.

Radnice také nechala provést veřejný průzkum architektonického studia mapující zájem o využívání parkovacího domu. Online dotazníky vyplnilo 549 občanů. Přes 90 % respondentů bydlí v bytových domech na území Frýdku-Místku, jedná se tedy o reálné uživatele, kteří téma parkování řeší dennodenně. Valná většina respondentů, přes 80 %, by zvažovala využívání služeb parkovacího domu, přičemž 75 % dotázaných by za službu bylo ochotno zaplatit.

Průměrná akceptovatelná cena se vyšplhala na částku necelých 700 korun a přes 30 % vážných zájemců by bylo ochotno platit i částku převyšující 1 000 korun. Výsledky odpovídají zkušenostem z jiných měst a prokazují, že si občané uvědomují výhody parkovacího domu a chápou ekonomiku jeho provozu. Nemá se jednat o komerční projekt, ale je relevantní za nabízené služby platit a pomáhá to městu podobné projekty dlouhodobě úspěšně provozovat,“ dodal náměstek Jiří Kajzar.

Adekvátně má být upraven i samotný předprostor. Plocha má po úpravě nabídnout možnost relaxace pro všechny věkové skupiny. Příjemné prostředí má lákat na lákat k posezení na lavičkách, k protažení se na posilovacích prvcích i poskytnout zázemí pro děti.

Zdroj: Tisková zpráva Frýdek-Místek

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Výstavba a rozvoj měst a obcí

Zdroj: Adobestock – mRGB

Jak na vedro ve městech? Vídeň testuje nový druh asfaltu

Rakouská metropole hledá další inovativní řešení, jak čelit rostoucím teplotám ve městě. Letos na jaře proto zahájila testování čtyř nových typů asfaltových směsí, které lépe odolávají vysokým teplotám a umožňují vsakování dešťové vody. Zátěžové zkoušky alternativních povrchů na cyklostezce u řeky…