REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Státní investice v roce 2014 meziročně významně vzrostly

Veřejné instituce v loňském roce investovaly větší objem peněz než v roce 2013. Dodavatelé si rozdělili miliardy navíc. Bez mimořádných zakázek vzrostl objem investovaných prostředků ze strany státu o 15,5 procenta. Z pohledu počtu nově vypsaných výběrových řízení, ve kterých se dodavatelé mohli ucházet o nové zakázky, došlo k nárůstu (o 12,2 %).
Státní investice v roce 2014 meziročně významně vzrostly

Jejich celková předpokládaná hodnota ale klesla (o 10,6 procenta). Až pětinu soutěží (18 procent) už úřady zrušily. Vyplývá to z nejnovější analýzy zpracované analytickou společností CEEC Research na základě dat uveřejněných na konci prosince 2014 ve Věstníku veřejných zakázek.

Státní instituce rozdělily v loňském roce mezi firmy víc peněz než v roce 2013. Hodnota ukončených výběrových řízení byla o 38,5 procenta vyšší (348,1 miliardy). Velmi pozitivní vývoj ovlivnily tři velké zakázky společnosti ČEPRO v celkové hodnotě 88,4 miliardy korun a zakázka NET4GAS na poskytnutí bankovního úvěru v hodnotě téměř 30 miliard korun. Pokud bychom data modelově upravili (odečetli bychom polovinu z dvouleté zakázky ČEPRO běžně zadávané na jeden rok, a odečetli celý Net4gas) vzrostla by investovaná částka o 15,5 procenta.

„Nárůst objemu zakázek je zřetelný například v některých segmentech stavebnictví, které se díky tomu jako celek odrazilo ode dna a v loňském roce poprvé rostlo po předchozí pětileté krizi. Výrazný růst zakázek byl vidět např. od SŽDC, která i v letošním roce plánuje další velké investice v hodnotě až 36 mld. Kč. Některé stavební firmy z oboru železničního stavitelství již hlásí dokonce plné vytížení kapacit. Naopak u zakázek na silnice a dálnice situace tak optimistická stále ještě není.“
Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC research

Problémy v silničním stavitelství potvrzuje i Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha. Důvodem je nejen přetrvávající nedostatečná příprava staveb, ale i pomalý průběh výběrových řízení. Jeho Sdružení proto apeluje na všechny silniční investory, aby urychlili zadávací řízení tak, aby alespoň tolik potřebné opravy silniční a dálniční sítě mohly být zahájeny ihned po skončení zimy.

Vypsaných výběrových řízení přibylo v roce 2014 o více než desetinu (12,2 procenta). Firmy našly ve Věstníku veřejných zakázek 8 762 soutěží za 310,7 miliardy korun. Jejich hodnota, tedy částka, kterou měly veřejné instituce připravenou na investice, ale klesla, a to o 10,6 procenta. S nadějí do budoucna se dívá člen představenstva stavební společnosti HOCHTIEF CZ Ing. Tomáš Koranda.

„Zvyšují se rozpočty na technickou a projekční přípravu staveb u ŘSD, bylo schváleno navýšení rozpočtu u SŽDC i Ředitelství vodních cest. Zdá se, že vláda tak má ochotu zvýšit schopnost čerpat evropské finanční zdroje. Současně je schváleno téměř zdvojnásobení objemu prostředků do údržby silniční sítě.“

Podporu rozvoje investic do dopravní infrastruktury pozitivně hodnotí i průmysloví developeři: “Investice státu zejména do infrastruktury zvyšují konkurenceschopnost ČR a pomáhají přitahovat nové investory ze zahraničí. Jedním z klíčových kritérií při výběru průmyslových a logistických hal jejich nájemci je právě lokalita a dopravní dostupnost. Růst státních investic tak přímo podporuje i rozvoj v privátním sektoru,“ vysvětluje Tomáš Míček, ředitel jednoho z největších průmyslových developerů v ČR společnosti P3.

Nejvíce zakázek (41 procent) vypsaly v minulém roce „ostatní“ subjekty, mezi něž patří například školy, nemocnice, církevní instituce, svazy, ale také podniky jako ČEPRO, ČEPS, České dráhy, OKD a další společnosti. Jen o tři procenta méně (38 procent) soutěží pochází ze stolů regionálních úřadů a sdružení jako jsou kraje, města, obce, atd. Zbytek oznámení o zakázce zadávají ministerstva a další celostátní úřady, nebo státní podniky (Česká pošta, Diamo, Lesy České republiky, atd.).

Z pohledu finančního objemu (vypsaných) výběrových řízení vidíme určité odchylky oproti rozdělení zakázek z pohledu počtu vypsaných zakázek – viz výše. Největší objem peněz, téměř polovina, do ekonomiky přijde opět od ostatních subjektů (46 procent), ale až čtvrtina (25 procent) pochází z pokladen ministerstev a celostátních úřadů, a naopak jen čtvrtina (24 procent) od regionálních úřadů a sdružení.

Při meziročním srovnání rostl počet zakázek ve všech kategoriích. Hodnota oznámených zakázek naopak klesala, s výjimkou ministerstev a dalších celostátních úřadů

Meziroční změny oznámení o zakázce v roce 2014 podle druhu zadavatele

Zakázky celkemMeziroční změna v %
PočetHodnota
Ministerstva a další celostátní úřady +19,4 +35,0
Ostatní subjekty +12,4 -26,3
Regionální úřady a sdružení +8,3 -4,8
Státní podniky +20,8 -14,0
Celkem +12,2 -10,6

Do firem se ale všechny peníze rozpočtované veřejnými institucemi (310,7 miliardy Kč) nedostanou. Pětina zakázek (22 procent počtu a 18 procent objemu) vypsaných v roce 2014 už byla zrušena a dle očekávání se tento podíl ještě mírně zvýší.

Investoři prozatím rozdělili z celkového objemu vyhlášených zakázek v roce 2014 necelou polovinu zakázek (45 procent = 140,4 miliardy korun). U nich se konečná vysoutěžená cena oproti vypsané pohybovala o zhruba desetinu (11 procent) níže. U více než třetiny (37 procent) soutěží zatím zadavatel konkrétního dodavatele nevybral. V systému tak ještě zbývá 114,1 miliardy korun.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavebnictví v číslech

Plzeň, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Počet nových bytů v Plzeňském kraji klesl, zahajovaných bylo více

Počet dokončených bytů v Plzeňském kraji klesl za první tři loňská čtvrtletí meziročně o pětinu na 1436. Za samotný třetí kvartál jich vzniklo 438, což je meziročně dokonce o třetinu méně. Počet zahájených bytů naopak za prvních devět loňských měsíců meziročně vzrostl o 13 procent na 1956 jednotek. Za červenec až…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Nuselský most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha v příštím roce bude řešit výpadky příjmů či stavbu metra D

Hlavní město se bude muset v příštím roce vypořádat s výpadky příjmů způsobeným pandemií nemoci covid-19 a přijetím vládního daňového balíčku. Dokončen bude geologický průzkum a zahájena stavba metra D. Stavět se začne také tramvajová trať z Barrandova do Holyně, dopravní podnik (DPP) bude pracovat na přípravě…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Samosprávy měst a obcí odkládají zakázky

Tři pětiny stavebních, developerských a projektových firem se v poslední době setkaly s tím, že jim kraje, města nebo obce odložily zakázky. Více než polovina uvádí, že těchto zakázek od samosprávy je méně než před rokem. Vyplývá to z říjnového průzkumu společnosti CEEC Research mezi více než dvěma stovkami firem.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA