REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Konstrukce desítky metrů nad zemí z několika tisíců tun betonu a oceli rychlostí 24 metrů za hodinu

Stavbaři Metrostavu a sesterské firmy Bemo Tunneling minulý týden vysunuli třetí trakt mostu přes Gottleubské údolí v saské Pirně, bráně do Českosaského Švýcarska.
Zdroj: Metrostav a.s.

„Dost obtížně se to vysvětluje, přesto se o to pokusím. Zadavatelem navržená konstrukce byla staticky tak náročná, že se nám potřebná betonářská výztuž nevešla do průřezů. Návrh navíc dostatečně nezohledňoval namáhání vlivem teplotních výkyvů mezi dnem a nocí a létem a zimou v jednotlivých stavebních stavech,“ přibližuje Marek Foglar ze společnosti Metrostav.

Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je dvojnásobek oproti běžné hodnotě. Stavbaři použijí rekordní množství 25 tisíc spojek betonářské výztuže. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.  

Zdroj: Metrostav a.s.

„Příběh, který se zpočátku stáčel do noční můry, nakonec pomalu spěje k happyendu. Po počátečních neshodách jsme dali hlavy dohromady a vymysleli jsme staticky optimální variantu. Investor dal nakonec najevo velký respekt vůči nám jako českému dodavateli,“ dodává Marek Foglar.

Nový most u německé brány do Českosaského Švýcarska měří na délku 912 metrů a klene se ve výšce až 70 metrů. Má dohromady devět různě dlouhých polí
a vyznačuje se pro metodu postupného vysouvání především neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí. Výsuv na začátku prosince byl třetí z celkem plánovaných devíti. Následně stavbaři mostní konstrukci spustí z výsuvné polohy do finální a v rámci nejsložitější části stavby budou rámově spojovat štíhlé pilíře s nosnou konstrukcí. Pak už bude zbývat jen mostovka a dokončovací práce.

Zdroj: Metrostav a.s.

Výstavbu mostu přes Gottleubské údolí realizují pro investora DEGES společnosti Metrostav a Bemo Tunnelling. Dokončení projektu podle aktuálního harmonogramu vychází na přelom roku 2026 a 2027.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

První ekodukt v ČR z ultra vysokohodnotného betonu (UHPC)

Poprvé v České republice se zde využívá technologie UHPC betonu pro tento typ konstrukce. Její hlavní výhodou jsou velká štíhlost, úspora materiálu až 50 % oproti konvenčním betonovým řešením, nízké nároky na údržbu, snadná výstavba i na již provozované komunikaci a odhadovaná životnost až 200 let.

REKLAMA