Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Konstrukce desítky metrů nad zemí z několika tisíců tun betonu a oceli rychlostí 24 metrů za hodinu

Stavbaři Metrostavu a sesterské firmy Bemo Tunneling minulý týden vysunuli třetí trakt mostu přes Gottleubské údolí v saské Pirně, bráně do Českosaského Švýcarska.
Zdroj: Metrostav a.s.

„Dost obtížně se to vysvětluje, přesto se o to pokusím. Zadavatelem navržená konstrukce byla staticky tak náročná, že se nám potřebná betonářská výztuž nevešla do průřezů. Návrh navíc dostatečně nezohledňoval namáhání vlivem teplotních výkyvů mezi dnem a nocí a létem a zimou v jednotlivých stavebních stavech,“ přibližuje Marek Foglar ze společnosti Metrostav.

Pilíře mostu jsou tak štíhlé, že v některých místech jejich spojení s nosnou konstrukcí bude betonářská výztuž rozdělena až do sedmi řad a dosáhne hustoty 600 kilogramů na kubík, což je dvojnásobek oproti běžné hodnotě. Stavbaři použijí rekordní množství 25 tisíc spojek betonářské výztuže. Stavba mostu dohromady spolyká 7 tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu.  

Zdroj: Metrostav a.s.

„Příběh, který se zpočátku stáčel do noční můry, nakonec pomalu spěje k happyendu. Po počátečních neshodách jsme dali hlavy dohromady a vymysleli jsme staticky optimální variantu. Investor dal nakonec najevo velký respekt vůči nám jako českému dodavateli,“ dodává Marek Foglar.

Nový most u německé brány do Českosaského Švýcarska měří na délku 912 metrů a klene se ve výšce až 70 metrů. Má dohromady devět různě dlouhých polí
a vyznačuje se pro metodu postupného vysouvání především neobvykle štíhlou nosnou konstrukcí. Výsuv na začátku prosince byl třetí z celkem plánovaných devíti. Následně stavbaři mostní konstrukci spustí z výsuvné polohy do finální a v rámci nejsložitější části stavby budou rámově spojovat štíhlé pilíře s nosnou konstrukcí. Pak už bude zbývat jen mostovka a dokončovací práce.

Zdroj: Metrostav a.s.

Výstavbu mostu přes Gottleubské údolí realizují pro investora DEGES společnosti Metrostav a Bemo Tunnelling. Dokončení projektu podle aktuálního harmonogramu vychází na přelom roku 2026 a 2027.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobestock – mRGB

Jak na vedro ve městech? Vídeň testuje nový druh asfaltu

Rakouská metropole hledá další inovativní řešení, jak čelit rostoucím teplotám ve městě. Letos na jaře proto zahájila testování čtyř nových typů asfaltových směsí, které lépe odolávají vysokým teplotám a umožňují vsakování dešťové vody. Zátěžové zkoušky alternativních povrchů na cyklostezce u řeky…