Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rekonstruovaná hlavní budova Uměleckoprůmyslového musea stále fascinuje

Přestože od kolaudace uplynulo takřka pět let, je hlavní budova Uměleckoprůmyslového musea (UMP) stále hodna obdivu. Přesvědčili se o tom i návštěvníci letošního Design Bloku. Pravidelně se zde totiž odehrává nezanedbatelná část programu mezinárodního festivalu designu.
Zdroj: upm

Pražské Uměleckoprůmyslové museum (UMP) stejně jako v předešlých letech nabídlo organizátorům Design Bloku vlastní koncepčně laděný výstavní prostor s bohatým programem. V letošním roce ho nazvali PRALES a byl pojatý jako podhoubí, spletitý komplex kořenů, pramenů a dávné historie.

Součástí byla výstava nazvaná Rodinné stříbro, která prezentovala české rodinné výrobce, přestěhovala se sem i výstava sběratelského designu Art House, založená na intervenci současného skla do výstavy UPM ze sbírek Vojtěcha Lanny, spoluzakladatele UMP a jednoho z nejvýznamnějších sběratelů 19. století. Jedno z pater budovy bylo celé věnováno čtyřiadvaceti českým designérům, kteří kladou ve své tvorbě důraz na spojení kvalitního řemesla a současného designu a navazují na bohaté české tradice.

Zdroj: Design Blok

Rekonstrukce a nové důstojné prostory

Uměleckoprůmyslové museum v Praze prošlo za dobu pěti let velkými změnami. Špatný technický stav hlavní budovy a nedostatek místa jak na samotné vystavování, tak i na ukládání sbírkových předmětů, vedl podle slov zástupců UMP ke dvěma zásadním krokům. Tím prvním bylo vybudování centrálního depozitáře v Praze Stodůlkách a rozsáhlá rekonstrukce hlavní budovy. Kolaudace nově zrekonstruované hlavní budovy proběhla v roce 2017 a byla financovaná z Programu péče o národní kulturní poklad.

„Tato rekonstrukce patří v resortu kultury k těm levnějším. Ze soutěže vzešla cena 266 milionů bez DPH i s vnitřním vybavením, která se dodržela. Kromě restaurování všech historických prvků, prošla budova i četnými technologickými změnami. Muzeum dlouhá desetiletí trpělo nedostatkem kvalitního pracovního prostředí a zázemí pro práci se sbírkami, což snížilo prezentační plochu na 40 % z původní dispozice budovy. Přestěhováním sbírek do centrálního depozitáře a zároveň všech obslužných činností se historická budova zcela uvolnila pro prezentaci sbírek a služeb pro návštěvníky. Návštěvníci se nyní mohou podívat i do třetího výstavního patra, doposud nepřístupného, k němuž vede schodiště s nástěnnými malbami s náměty alegorií řemesel a vitrážovými okny,“ píše vedení UMP ve své závěrečné zprávě a dále ukazuje průběh rekonstrukce a nový vzhled budovy na fotografiích.    

Zdroj: Design Blok

Krása sbírek, zábava a kontemplace  

Další výraznou zásadní změnou pražského UMP je druhý vstup ze Široké ulice (kromě hlavního vchodu z ulice 17. listopadu). Upravena a zpřístupněna byla také pobytová zahrada, kterou z větší části využívá stylová muzejní restaurace – ta je v kryté části spolu s muzejním obchodem umístěna v tomto nově vytvořeném bočním vstupním prostoru. Podle závěrečné zprávy získala celkově budova UMP téměř 2 200 m2 pro stálé expozice a 550 m2 pro výstavy, což je dvou a půl násobně více, než tomu bylo v roce 2014. Umožnuje to kromě jiného pořádat i rozsáhlejší akce a koncipovat vlastní výstavní programy podobného typu, jako je výše zmíněný DESIGNBLOK. Zástupci UMP slibují, že budou pevnou součástí Design Bloku i v dalších letech.   

„Po nelehkých letech v pandemii jsme chtěli ukázat, že je čas na opravdovou renesanci a obrodu zdánlivě obyčejného řemeslného umu ve spojení s láskou k české tradicí a rodině. K tomu nám Uměleckoprůmyslové museum pravidelně uvolňuje své krásně zrekonstruované prostory. Věřím, že ve spolupráci budeme i nadále pokračovat a že nás nápady neopustí,“ uvedla na závěr Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.  

Zdroj: Design Blok

Autorem prováděcího projektu rekonstrukce UMP, který byl zpracován na základě požadavku muzea na nově uspořádané přízemí budovy, je Ing. arch. Tomáš Šantavý, dodavatelem rekonstrukce sdružení firem PSG a AVERS. Autoři fotografií jsou Ondřej Kocourek a Gabriel Urbánek, Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM v Praze). Fotografie z akce DESIGN BLOK poskytl organizátor.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Nestárnoucí designový nábytek Jana Vaňka a Jindřicha Halabaly

Nestárnoucí designový nábytek Jana Vaňka a Jindřicha Halabaly

Podobu nábytku a bytové kultury formovaly ve 20. a 30. letech 20. století dvě výjimečné osobnosti – Jan Vaněk a Jindřich Halabala. Oba architekti-návrháři pracovali v brněnských Spojených uměleckoprůmyslových závodech, pro podnik sami navrhovali a podíleli se na utváření jeho výrobního programu i na propagaci…

ROZHOVOR: Jak se na svět dívá designér Petr Novague

ROZHOVOR: Jak se na svět dívá designér Petr Novague

„Design je klíčová vlastnost produktu, zajišťuje mu odlišnost od konkurence, náskok, výhodu, “ říká Petr Novague, jeden z hlavních představitelů českého designu. Získal za svoji práci již mnohá ocenění. Jak sám tvrdí, ocenění získávají produkty, nikoli designéři. Posledním úspěchem je Reddot award, který získaly…

REKLAMA