U Plzně montují stroj, který vyrazí nejdelší železniční tunel

Razicí stroj za stovky milionů korun, který vyhloubí dva čtyřkilometrové tunely pro železniční koridor v Kyšicích u Plzně, začaly montovat firmy Metrostav a Subterra. Ražba tunelů tam i zpět vrchy Homolka a Chlum za Plzní začne 31. ledna 2015 a potrvá 20 měsíců, při otevření informačního centra stavby náměstek Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb
U Plzně montují stroj, který vyrazí nejdelší železniční tunel

Kvůli archeologickým průzkumům začala stavba s ročním zpožděním. Tunel bude hlavní částí nové dvojkolejné tratě Rokycany - Plzeň, která se staví od listopadu. Jezdit se po ní začne v prvním pololetí roku 2017. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Cheb přijde na 3,9 miliardy korun, polovinu má stát tunel.

Razicí stroj německé firmy Herrenknecht se vyráběl na míru sedm měsíců. "Montáž jsme zahájili 20. listopadu v zářezu, kde začne ražba," řekl vedoucí ražby Štefan Ivor. Průměr řezné hlavy stroje, který má vyrubat asi 600 000 metrů krychlových zeminy, je téměř deset metrů. Ve všech směnách bude na ražbě pracovat 100 dělníků a 24 techniků. Průměrný denní výkon bude 15 metrů. Stroj, který nejprve vyrazí jižní tunel a pak z opačné severní, zakládá definitivní ostění, jehož vnitřní průměr bude 8,7 metru. Stejná zařízení využívali v pražském metru, průměr řezné hlavy měly šest metrů.

 Na trati už se staví mosty u Dýšiny a Ejpovic, opěrné a protihlukové zdi, hotový je vjezdový portál do tunelu a 17 metrů hluboká startovací jáma pro stroj. "Stále tu jsou archeologové, kteří dodnes neukončili průzkum. Nejhorší už ale máme za sebou," uvedl obchodní ředitel Metrostavu Milan Veselský. Podle něj není zatím přesně dán termín předání trati. "S investorem musíme projednat nový harmonogram, který musí vzít ohled na práci archeologů," řekl. Nejezchleb věří, že stvba bude hotová v prvních měsících roku 2017. "Ještě chybí průzkum lokality v místě výjezdového portálu u Plzně. Práce by tam měli archeologové začít někdy zjara příštího roku," řekl šéf stavby Tomáš Kohout.

"Už rok je obec stavbou značně zatížená. Týdně řeším stížnosti na stav silnic. Informační centrum určitě pomůže," uvedl starosta Kyšic Hynek Sladký. Materiál ze zářezu i tunelu bude vyvážen mimo obec. Informační centrum bude otevřené zatím jednou za 14 dní ve středu a otevírací dobu pak firmy upraví podle zájmu lidí.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

strakonice

Do jara se začne stavět obchvat Strakonic za 300 milionů

Těžkou nákladní dopravu odvede ze Strakonic obchvat města, který by se měl začít stavět v prvním čtvrtletí letošního roku. Odhadované náklady činí 305 milionů korun. Řekla to Nina Ledvinová, mluvčí ...

Sádrokartonový strop vlivem promáčení ztrácí pevnost, zdroj: fotolia.com © volkovslava

V čelákovické škole spadl ze stropu sádrokarton

V budově čelákovického gymnázia spadl ze stropu v jedné učebně sádrokartonový podhled. Podle mluvčího hasičů Ladislava Holomčíka se to stalo v době, kdy ve škole ještě nikdo nebyl. Při odstraňování ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist