REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Stavební firmy mohou přijít o více než čtvrtinu ze zakázek za 115 miliard korun

Ve Věstníku veřejných zakázek našly stavební firmy v lednu až říjnu nejvíce zakázek na výstavbu a rekonstrukce od začátku monitoringu v roce 2011. Avizovaných 115,2 miliard korun na plánované zakázky se však k firmám nemusí dostat. Pokud budou výběrová řízení pokračovat jako doposud, rozdělí si firmy pouze 84 miliardy.
Stavební firmy mohou přijít o více než čtvrtinu ze zakázek za 115 miliard korun

Státní instituce vypisují stále více veřejných výběrových řízení. Do výstavby a rekonstrukcí hodlají investovat také více peněz. Při srovnání lednových až říjnových zakázek došlo k významnému nárůstu objemu i počtu soutěží. V letošním roce připravily státní úřady pro stavaře největší množství zakázek za nejvíce peněz za poslední roky (sledováno od roku 2011). Firmy mohly podávat nabídky do 3 036 výběrových řízení, očekávaná cena zakázek je 115,2 miliardy korun. Oproti loňsku jich přibyla třetina (32,1 procenta) a objem prostředků připravených na výstavbu vzrostl o více než čtvrtinu (27,0 procent).

„Stát tvoří přibližně třetinu objemu výkonu českého stavebnictví, proto je tento nárůst už znát v celkových výkonech sektoru, které za prvních devět měsíců vzrostly o 3,9 procenta. Nejzřetelněji je vidět veřejné investice v inženýrském stavitelství, které vzrostlo až o 9,4 procenta. V některých segmentech – např. v železničním stavitelství – je již dokonce převis poptávky nad kapacitou stavebních firem, které nestíhají.“
Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research

S tím souhlasí i Vladimír Steiner, provozní ředitel Schindler CZ pro Českou republiku. „Zakázek opravdu přibývá, ceny ale zatím nerostou. I kvůli nevýhodnému kurzu eura je profitabilita velice nízká.“

Ale ne všechny zakázky se nakonec k firmám dostanou. Jen ze soutěží vypsaných v prvních deseti měsících letošního roku jich bylo už nyní zrušeno 11 procent za 12,6 miliardy korun. Toto procento se může ještě zvýšit. Konkrétního dodavatele vybraly úřady zatím pouze u třetiny veřejných výběrových řízení (36 procent). Rozdíl mezi cenou vypsanou a cenou vysoutěženou byl v průměru téměř pětinový.

Cena, za kterou firmy zakázku nakonec získaly, byla v průměru o 18 procent nižší, než s čím počítal v rozpočtu veřejný zadavatel. Pokud by tento trend nadále pokračoval, stavební společnosti by nedosáhly na dalších 11,1 miliardy korun (doposud 7,4 miliardy korun). Ve státních, městských či obecních pokladnách by tak podle simulace mohla zůstat ležet více než čtvrtina peněz. „Dalším negativním faktem je délka výběrových řízení. Miliardové zakázky můžou být na několik měsíců zastaveny kvůli prošetřování na ÚOHS,“ říká Branislav Bačo, business manager společnosti Ruukki ČR, SR.

V prvních deseti měsících letošního roku bylo zatím zadáno 4 539 zakázek. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2013 tento počet vzrostl o více než třetinu (35,8 procenta), hodnota zakázek zadaných v lednu až říjnu 2014 činila 93,4 miliardy korun a meziročně vzrostla až o pětinu (20,5 procenta).

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavebnictví v číslech

Plzeň, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Počet nových bytů v Plzeňském kraji klesl, zahajovaných bylo více

Počet dokončených bytů v Plzeňském kraji klesl za první tři loňská čtvrtletí meziročně o pětinu na 1436. Za samotný třetí kvartál jich vzniklo 438, což je meziročně dokonce o třetinu méně. Počet zahájených bytů naopak za prvních devět loňských měsíců meziročně vzrostl o 13 procent na 1956 jednotek. Za červenec až…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Nuselský most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha v příštím roce bude řešit výpadky příjmů či stavbu metra D

Hlavní město se bude muset v příštím roce vypořádat s výpadky příjmů způsobeným pandemií nemoci covid-19 a přijetím vládního daňového balíčku. Dokončen bude geologický průzkum a zahájena stavba metra D. Stavět se začne také tramvajová trať z Barrandova do Holyně, dopravní podnik (DPP) bude pracovat na přípravě…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Samosprávy měst a obcí odkládají zakázky

Tři pětiny stavebních, developerských a projektových firem se v poslední době setkaly s tím, že jim kraje, města nebo obce odložily zakázky. Více než polovina uvádí, že těchto zakázek od samosprávy je méně než před rokem. Vyplývá to z říjnového průzkumu společnosti CEEC Research mezi více než dvěma stovkami firem.

REKLAMA