REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.
Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com
Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Schválení závazku je podmínkou pro uzavření koncesionářské smlouvy, kterou schválila vláda v lednu. Stavba D4 formou PPP projektu by se měla stát vzorem pro další dopravní stavby, státu by to umožnilo zvýšit investice, řekl novinářům ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Projekt má i kritiky, podle poslanců Pirátů dostavba D4 není pro PPP projekt vhodná a stát může prodělat miliardy korun.

Co je PPP?

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. Dostavba D4 je prvním PPP projektem, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma. "Je to projekt, který by se měl stát vzorem a inspirací pro všechny další podobné stavby, protože pokud budeme využívat alternativní formu pro investování do dopravní infrastruktury, tak toho zvládneme proinvestovat výrazně více než v současné době," řekl Havlíček.

Konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. Schválené přímé závazky státu představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

"Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium udělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil," uvedl ministr Havlíček. "I zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem," dodal.

Bude to pro stát výhodné?

Výhrady k návrhu měl klub Pirátů, kterým se nelíbil hlavně způsob financování. Jejich poslanec Mikuláš Ferjenčík poukazoval na to, že stavbu bude financovat soukromá firma za úrokové sazby, které mají soukromí investoři, zatímco stát si půjčuje levněji.

"Podle našich propočtů tak stát prodělá čtyři až pět miliard. Úroková sazba čtyři procenta je vyšší, než za kolik si stát běžně půjčuje. Česko bude dálnici investorovi splácet 25 let, dluh se ovšem nepromítne do schodku státního rozpočtu, což zatemňuje informace o skutečném stavu veřejných financí," sdělil v tiskové zprávě Ferjenčík. Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského se PPP projekty používají například, pokud hrozí riziko nárůstu nákladů. "V našem případě jsou ale rizika téměř nulová, stát má vykoupené pozemky, platné stavební povolení i hotový projekt a postavit dálnici standardním postupem není složité. Výhodné je to tedy především pro soukromého investora," doplnil.

Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry.

Co je dále součástí dohody o D4?

V materiálech pro poslance je popsáno, že koncesionář bude výstavbu financovat kombinací dlouhodobých úvěrů a vlastního kapitálu. Tyto náklady mu následně splácí stát formou platby za dostupnost, která je navázána na řádnou dostupnost pro uživatele dálnice včetně poskytování přesně definovaných služeb.

Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.

Po schválení finančního závazku má následovat podpis smlouvy. Stavba by měla začít v březnu. Nový úsek dálnice by měl být otevřen v říjnu 2024.

Hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem tohoto projektu je jeho financování, které je podle jeho soudu pro stát v dnešní době nevýhodné. "Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět," sdělil ČTK.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Energetický úřad navrhuje změny energetického zákona v souvislosti s DPI

Energetický regulační úřad (ERÚ) navrhuje změny energetického zákona v souvislosti s možným přechodem klientů do záchranného režimu dodavatele poslední instance (DPI) v případě, že jejich současný dodavatel ukončí dodávky energie. Úřad chce nově režim DPI také pro velkoodběratele, diskutovat bude také o výši záloh a…

Brno, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, aharond

Brno chce dát do pěti let na stovky střech solární panely za 1,2 miliardy

Brno plánuje, že do pěti let umístí na stovky střech solární panely odhadem za 1,2 miliardy korun. Chce tím snížit emise oxidu uhličitého (CO2) a ušetřit za energie. Novinářům to dnes řekl primátorčin náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). Kvůli tomu vznikne dceřiná společnost městské firmy Sako Brno, která ponese název…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Developeři: Zpřísnění poskytování hypoték neřeší nedostatek bydlení

Oslovení developeři vidí za extrémní nedostupností bydlení málo stavebních povolení. Odhady České národní banky o nadhodnocení ceny bytů ale odmítají pro přetrvávající zájem kupujících byt či jinou nemovitost koupit. Zpřísnění podmínek pro poskytování hypoték podle nich nepovede k řešení bytové krize.

Praha, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, m-sur

Program dostupného bydlení není pro Prahu použitelný, tvrdí Hřib

Praha bude po státu chtít, aby upravil podmínky dotačního programu, ve kterém mohou obce žádat o peníze na stavbu dostupného bydlení. Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) v rozhovoru s ČTK řekl, že ty současné jsou nastavené tak, že je program pro metropoli v podstatě nepoužitelný, i když bytová krize je v Praze…

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, sergeyeva

Praha 5 změnila pravidla pro příspěvky developerů, mají platit více

Praha 5 změnila pravidla pro spolupráci s developery, na základě kterých firmy dobrovolně přispívají městské části na budování infrastruktury. Příspěvky se zvedly o 40 procent na 1400 korun za metr čtvereční u projektů, které vyžadují změnu územního plánu, a 700 korun u ostatních. Rozhodli o tom zastupitelé městské…

ČEZ: Každý druhý zákazník odcházející z DPI využívá on-line podpis smlouvy

ČEZ: Každý druhý zákazník odcházející z DPI využívá on-line podpis smlouvy

Každý druhý zákazník odcházející z režimu dodavatele poslední instance (DPI) využívá u společnosti ČEZ on-line podpis smlouvy na webu. Celkem 29 procent zákazníků, kteří využívají on-line formulář, je starších 70 let. Řekl to mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Celkem se ocitlo v režimu dodavatele poslední instance (DPI) na…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: Fotolia

Starší byty ve 3. čtvrtletí zdražily meziročně o čtvrtinu

Téměř o čtvrtinu stouply ve třetím čtvrtletí letošního roku oproti loňsku průměrné prodejní ceny starších bytů v Česku. Vyplývá to z údajů realitní skupiny European Housing Services. Nejdražší jsou starší byty v Praze s průměrnou cenou za metr čtvereční skoro 113.000 korun. Praha má také nejvyšší nájmy, v průměru za…

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

V Praze 6 by mohly být tři městské domy se 42 startovacími byty pro mladé

V bytových domech, které chce v pražské Ruzyni stavět Praha 6, by mělo být 42 nájemních malometrážních bytů. Podle plánů radnice by měly sloužit zvláště mladým lidem jako takzvané startovací bydlení. Na dnešním zasedání zastupitelstva Prahy 6 to řekl místostarosta šesté městské části Jakub Stárek (ODS). Na podobu…

Rekonstrukce, ilustrační obrázek, fotolia.com, leonardo-franko

Češi během pandemie rekonstruovali hlavně uvnitř, nároky na bydlení nemění

Čtyři z pěti Čechů, kteří od začátku koronavirové epidemie loni na jaře rekonstruovali dům či byt, se zaměřili na úpravu jeho vnitřku. Cíl vytvořit pracovnu potřebnou pro práci z domova měla ale jen dvě procenta úprav. Vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK mezi 833 klienty Stavební spořitelny České spořitelny (SSČS),…

REKLAMA