REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.
Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com
Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Schválení závazku je podmínkou pro uzavření koncesionářské smlouvy, kterou schválila vláda v lednu. Stavba D4 formou PPP projektu by se měla stát vzorem pro další dopravní stavby, státu by to umožnilo zvýšit investice, řekl novinářům ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Projekt má i kritiky, podle poslanců Pirátů dostavba D4 není pro PPP projekt vhodná a stát může prodělat miliardy korun.

Co je PPP?

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. Dostavba D4 je prvním PPP projektem, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma. "Je to projekt, který by se měl stát vzorem a inspirací pro všechny další podobné stavby, protože pokud budeme využívat alternativní formu pro investování do dopravní infrastruktury, tak toho zvládneme proinvestovat výrazně více než v současné době," řekl Havlíček.

Konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. Schválené přímé závazky státu představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

"Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium udělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil," uvedl ministr Havlíček. "I zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem," dodal.

Bude to pro stát výhodné?

Výhrady k návrhu měl klub Pirátů, kterým se nelíbil hlavně způsob financování. Jejich poslanec Mikuláš Ferjenčík poukazoval na to, že stavbu bude financovat soukromá firma za úrokové sazby, které mají soukromí investoři, zatímco stát si půjčuje levněji.

"Podle našich propočtů tak stát prodělá čtyři až pět miliard. Úroková sazba čtyři procenta je vyšší, než za kolik si stát běžně půjčuje. Česko bude dálnici investorovi splácet 25 let, dluh se ovšem nepromítne do schodku státního rozpočtu, což zatemňuje informace o skutečném stavu veřejných financí," sdělil v tiskové zprávě Ferjenčík. Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského se PPP projekty používají například, pokud hrozí riziko nárůstu nákladů. "V našem případě jsou ale rizika téměř nulová, stát má vykoupené pozemky, platné stavební povolení i hotový projekt a postavit dálnici standardním postupem není složité. Výhodné je to tedy především pro soukromého investora," doplnil.

Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry.

Co je dále součástí dohody o D4?

V materiálech pro poslance je popsáno, že koncesionář bude výstavbu financovat kombinací dlouhodobých úvěrů a vlastního kapitálu. Tyto náklady mu následně splácí stát formou platby za dostupnost, která je navázána na řádnou dostupnost pro uživatele dálnice včetně poskytování přesně definovaných služeb.

Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.

Po schválení finančního závazku má následovat podpis smlouvy. Stavba by měla začít v březnu. Nový úsek dálnice by měl být otevřen v říjnu 2024.

Hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem tohoto projektu je jeho financování, které je podle jeho soudu pro stát v dnešní době nevýhodné. "Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět," sdělil ČTK.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Liberec, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, jiri-castka

Liberec chce své bytové podíly na družstevníky převést za korunu

Liberec chce převést své podíly v bytových družstvech na družstevníky za korunu. Přípravu záměru dnes jednohlasně schválili zastupitelé. Město návrh nyní předloží družstvům, zda s tímto způsobem převodu souhlasí. Předkladatel návrhu a radní Michal Hron (Starostové pro Liberecký kraj) není přesvědčený, že všechna na…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com

Na Vysočině loni přibylo 1556 bytů, o 4,9 % víc než předloni

Na Vysočině loni stavbaři dokončili 1556 bytů, v porovnání s předchozím rokem o 4,9 procenta víc. Většina krajů v Česku přitom zaznamenala pokles. Víc bytů než předloni bylo kromě Vysočiny předáno jen v Olomouckém kraji a v Moravskoslezském kraji. Vyplývá to z dat jihlavské správy Českého statistického úřadu.

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, mimacz

Pandemie výrazně omezila poptávku pendlerů po bydlení v pohraničí

Rok trvající problémy s pandemií nového typu koronaviru výrazně omezily v pohraničí poptávku po parcelách a bytech ze strany pendlerů, kteří dojíždějí denně za prací do Německa. ČTK to řekl starosta Všerub na Domažlicku Václav Bernard (STAN). Příhraniční městys, který se snaží udržet svých 800 obyvatel, přitom…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com

Podíl investičních bytů v Praze vzrostl, někde je až 40 procent

Podíl nových bytů, které lidé kupují jako investici, loni v Praze vzrostl. V některých projektech dosahuje až 40 procent. Především kvůli opatřením proti šíření koronaviru ubylo investorů ze zahraničí. Roste také podíl institucionálních investorů. Vyplývá to z odpovědí zástupců developerských společností.

Tezba uhli, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, thongchai

V ČR se loni vytěžilo dosud nejméně uhlí, propad byl větší u černého

V Česku se loni vytěžilo dosud nejméně uhlí, čísla jsou nejnižší od roku 1965, odkdy jsou údaje k dispozici. Vyplývá to z aktuální statistiky ministerstva průmyslu a obchodu. Meziročně podle ní výrazněji klesla produkce černého uhlí, která se proti roku 2019 snížila o 37,6 procenta na 2,1 milionu tun. Objem…

Uran Liberec, zdroj: www.rearchitekti.cz

Rekonstrukce budovy Uran v Liberci si vyžádá asi 84 mil. Kč

Rekonstrukce úřednické sedmipodlažní budovy Uran v Liberci si vyžádá asi 84 milionů korun, město na ni bude žádat dotaci z evropského programu. Obnovit potřebuje hlavně fasáda, práce by se měly dělat v příštím roce. Novinářům to dnes řekl primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, fuhrmann

Hodnota veřejných stavebních zakázek v lednu klesla o 51,8 pct

Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, v lednu meziročně klesl o 51,8 procenta na 10,7 miliardy korun. Počet se snížil o 6,3 procenta na 268. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 3,3 miliardy korun. Hodnota nově vypsaných zakázek klesla rovněž o 51,8 procenta. Vyplývá to…

Nákladové nádraží Žižkov, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, luciezr

Lidé kritizovali změnu plánu pro Nákladové nádraží Žižkov

Některým místním obyvatelům se nelíbí připravovaná změna územního plánu, která má umožnit výstavbu nové čtvrti na brownfieldu kolem Nákladového nádraží Žižkov. Vyplynulo to z dnešního veřejného projednání změny, o které by do konce roku měla hlasovat rada a následně zastupitelstvo hlavního města. Lidé, kteří na…

Voda, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, thongchai

Liberec podpoří první žadatele o vybudování domácích čistíren

Liberec letos podpoří první žadatele z Harcova a Kunratic dotací z nového programu na vybudování domovních čistíren odpadních vod. Cílem je zlepšit kvalitu vody na přítocích do harcovské přehrady. Letos dostanou žadatelé podle náměstka primátora Jiřího Šolce (Starostové pro Liberecký kraj) peníze na projektové…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA