Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Výstavba 92 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala více než 32 let

Dálnice D8, která spojuje Prahu, Ústí nad Labem a saskou metropoli Drážďany, je dnes jedním ze dvou přímých napojení české dálniční sítě na tu západoevropskou. Budování více než 90 kilometrů od metropole až k hranici přitom trvalo více než tři dekády.
Zdroj: Adobe Stock - Enrique del Barrio

Výběr informací o dálnici D8, jejíž první úsek, 4,18 kilometru mezi Řehlovicemi a Trmicemi, se motoristům otevřel 6. listopadu 1990.

Na první úsek na Ústecku přišli stavbaři v dubnu 1984, poslední část přes České středohoří mohli řidiči začít používat v prosinci 2016, ještě dalších deset měsíců ale trvalo, než se tam dálnice otevřela v plném profilu.

Nejproblematičtějším úsekem celé dálnice bylo právě zhruba 16,5 kilometru mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který prochází skrz chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Ekologické organizace - například Děti Země - proti tomu protestovaly již v půlce 90. let, v součtu podaly na tři desítky žalob, se 14 uspěly. Budování úseku po mnoha protestech (demonstrovali ale i obyvatelé byslécé podél staré silnice, kteří naopak požadovali urychlenou dostavbu) nakonec začalo v květnu 2012.

Zhruba o rok později, v červnu 2013, ale stavbu na dlouho zdržel masivní sesuv půdy u Litochovic nad Labem, který zasáhl rozestavěnou dálnici i nedalekou železniční trať. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty podaly žalobu na majitele nedalekého lomu Dobkovičky, který byl podle ministerstva dopravy hlavním viníkem sesuvu. Majitel lomu, firma Kámen Zbraslav, to ale odmítá, spor dosud neskončil, soud si naposledy před v únoru 2018 vyžádal revizní posudek.

Zhruba 200 metrů dálnice, které zasáh sesuv o celkovém objemu přibližně 400 tisíc metrů krychlových, se podařilo dát do provozu v prosinci 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl tehdy ovšem u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD jej dále zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu, práce na zabezpečení svahu pod tímto úsekem skončily v prosinci 2018. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy, estakádu silničáři pečlivě sledují.

Úsek přes České středohoří navíc zatím není zkolaudován, a to kvůli opakování posuzování vlivu stavby na životní prostředí, takzvané EIA. Podnět k novému procesu podala organizace Děti Země, potřebu nového posouzení úseku dlouhého 4,66 kilometru stanovil rozsudek Nejvyššího správního soudu v roce 2018. Letos v červnu stanovilo ministerstvo životního prostředí v rámci nové EIA další podmínky provozu úseku. Silničáři musí mimo jiné vysázet další zeleň a postavit oplocení.

Dálnici D8 tvoří sedm postupně otevíraných částí, jako druhý začal v červenci 1993 sloužit devítikilometrový úsek od Prahy (Zdiby) do Úžic. Následovaly úseky Úžice - Nová Ves (8,9 km; říjen 1996) a Doksany - Lovosice (13,5 km; říjen 1998). Po otevření 16,3 km dálnice mezi Novou Vsí a Doksany v červnu 2001 vznikl téměř padesátikilometrový úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic. V prosinci 2006 pak byl dán do provozu krušnohorský úsek z Trmic na hranici s Německem o délce 23,4 km.

V současnosti je D8 jedním ze čtyř dálničních spojení ČR se sousedními zeměmi. Nejstarší je na dálnici D2 se Slovenskem, který funguje už od časů federace (otevřen byl koncem 80. let). Druhý přeshraniční úsek se otevřel v říjnu 2006, kdy Německo zároveň se zahájením provozu na posledním úseku "plzeňské" D5 otevřela úsek dálnice A6 od hranic u Rozvadova k dálnici A93. Jako čtvrtý a zatím poslední začalo v listopadu 2012 fungovat spojení D1 a polské dálniční sítě u Bohumína.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, Jim Vallee

Ekologové: Neschválení energetického zákona by byl krok zpět pro českou energetiku

Ekologické organizace, které oslovila ČTK, varují, že neschválení novely energetického zákona, známé jako lex plyn, by znamenalo krok zpět pro českou energetiku. Senát návrh ve středu večer vrátil Poslanecké sněmovně k projednání. Přestože senátoři nezpochybnili klíčové prvky normy, navrhli úpravy, zejména v oblasti…

Ilustrační obrázek, Adobestock, roman

Chaty a chalupy v pololetí zdražily meziročně o 8,8 % na 3,2 mil. Kč

České chaty a chalupy v letošním prvním pololetí zdražily v průměru o 8,8 procenta na 3,2 milionu korun. Nejnovější rekreační nemovitosti v nejlepších lokalitách se ale mohou prodávat i za 6,4 milionu korun, tedy o 12,3 procenta více než ve stejném období minulého roku. Zatímco loni před letní sezonou měl průměrný…

Měření energií, zdroj: Fotolia, andriano_cz

Spotřeba energií v Česku začala růst, vliv má počasí i pokles cen

Spotřeba energií v Česku začala růst. V prvním čtvrtletí letošního roku Češi zvýšili spotřebu elektřiny meziročně o 2,7 procenta, plynu pak dokonce o 14, 2 procenta. Skončilo tak období kontinuálních poklesů z posledních let. Dnes o tom informoval Energetický regulační úřad (ERÚ). Podle úřadu mělo vliv chladnější…

Elektrárna Počerady, foto: Jiří Zilvar

ČEZ: Výroba elektřiny z uhlí se stane nevýhodou na přelomu let 2027 a 2028

Produkce elektřiny z uhlí v elektrárnách společnosti ČEZ se podle současných prognóz stane ekonomicky nevýhodnou v období přelomu let 2027 a 2028. Důvodem jsou především rostoucí ceny emisních povolenek, které by v tomto termínu měly být dražší než vyrobená elektřina. Řekl to finanční ředitel ČEZ Martin Novák. Letos…

Ilustrační obrázek, fotolia, photonbleu

Nové bydlení a rozvoj obce? Nechceme, rozhodli obyvatelé v referendu

Obyvatelé Běstovic na Orlickoústecku se postavili proti bytové výstavbě v obci a přejí si změnu územního plánu, která by tomu zabránila. Rozhodli o tom v nedělním referendu. Jeho výsledky jsou platné a závazné, řekla to nezávislá starostka Denisa Balášová. Hlasování se zúčastnilo téměř 67 procent oprávněných voličů.…

Stavba, zdroj: fotolia, hellen-sergeyeva

Ve výstavbě bytů je patrný pozitivní trend. Developeři varují: Je to jen dočasné

Je patrný pozitivní trend ve výstavbě nových bytů v České republice, uvedli odborníci v reakci na březnové výsledky oboru, o kterých dnes informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K oživení rezidenčního trhu podle nich pomohlo snížení úrokových sazeb a tedy pokles nákladů na financování nové výstavby. Problematické je…

V Ostravě vznikne nový justiční areál. Foto: Lukáš Kaboň. Zdroj: Magistrát města Ostravy

V Ostravě vznikne nový justiční areál

Moderní komplex vznikne v úzké spolupráci s městem, které vyčlení dostatečně velký pozemek na umístění areálu. Ten přinese lepší zázemí pro soudy, státní zastupitelství i další instituce.