Stavebních firem je hodně, práce málo

Podle ředitelů stavebních společností se trh stále nepřizpůsobil propadu poptávky po stavebních pracích, který nastal jak u veřejných, tak i privátních zakázek. Práce je pouze pro sedm z deseti stavebních společností fungujících v Česku.
Stavebních firem je hodně, práce málo

Tomu odpovídá i vytížení kapacit stavebních firem, které bylo v dubnu jen přibližně tříčtvrtinové. Vyplývá to z nejnovější Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2014 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci s poradenskou společností KPMG Česká republika.

Stavební firmy předkládají investorům nabídky na zakázky za takovou cenu, která mnohdy nepokryje ani jejich náklady. Dumpingové ceny jsou ale jen jedním z důsledků nadbytečných stavebních kapacit, které aktuálně na trhu hledají své uplatnění. Tato situaci naopak nahrává investorům, kteří tak mají možnost snížit plánované náklady stavby. „V minulém roce utratili veřejní zadavatelé na stavbách díky zejména nízkým cenám v průměru o čtvrtinu peněz méně, než měli připraveno ve svých rozpočtech. Ve srovnání s rokem 2008, kdy byl sektor na svém vrcholu, je podle posledních údajů ČSÚ nyní stavebních firem na trhu dokonce více. To má samozřejmě drtivý dopad na ceny stavebních prací a bohužel v řadě případů i na kvalitu realizací,“ popisuje aktuální situaci na trhu Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research

Podle ředitelů stavebních firem je přebytek kapacit nabízených na trhu až 28 %. “Žádný vlastník stavební firmy nechce dobrovolně zrušit své mnohdy dlouholeté a namáhavé podnikání,“ vysvětluje Pavel Pilát, generální ředitel společnosti Metrostav. Redukce podle Petra Čížka, jednatele společnosti SWIETELSKY stavební ale přijdou: „Dle mého názoru je další růst krachů stavebních firem naprosto neodvratný. Některé firmy již dnes prakticky zkrachovaly, i když oficiálně ještě žijí a možná ani o tom nevědí. Jejich ekonomická situace a perspektiva trhu je ke krachu již dávno předurčila.

 Při rozdělení firem podle stavebního zaměření byly v dubnu více vytíženy firmy pracující na inženýrských stavbách, jako jsou silnice, železnice, atd., (84 %), oproti pozemnímu stavitelství (76 %). „Za posledních několik let trh neustále padal, a to vedlo většinu stavebních firem k redukci počtu svých kapacit. V mnohých případech však nebyla redukce tak značná, protože toužebně očekávané oživení nutilo stavební firmy být v pohotovosti a nezbavovat se některých osvědčených pracovníků či odborností. Proto náklady na ně firmy částečně umořovaly zakázkami, které však kvůli cenovým bojům neustále padaly,“ ohodnotil stav kapacit Pavel Schlitter, obchodní ředitel, SITEL.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Kam chodí amsterodamští řidiči MHD na záchod?

Kam chodí amsterodamští řidiči MHD na záchod?

Architektura je především o hledání odpovědí a funkčních řešení. A stoprocentně to naplňuje i architektonické studio Benthem Crouwel. Lidé, kteří si na své konto mohou připsat úspěšné realizace ...

strakonice

Do jara se začne stavět obchvat Strakonic za 300 milionů

Těžkou nákladní dopravu odvede ze Strakonic obchvat města, který by se měl začít stavět v prvním čtvrtletí letošního roku. Odhadované náklady činí 305 milionů korun. Řekla to Nina Ledvinová, mluvčí ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist