REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Nový větrací systém KombiAir

V rozhovoru natočeném na veletrhu ForArch 2019 se Ing. Jiří Vrba, technický ředitel společnosti Schiedel s.r.o., nejprve krátce vyjádřil k problematice nové normy řešící prostup spalinového systému hořlavou konstrukcí bez provětrávané mezery. Hlavní pozornost v rozhovoru je však věnována problematice větrání rodinných domů. Na příkladu novinky v sortimentu Schiedel, větracího systému KombiAir, ukazuje Ing. Vrba zásadní kritéria, která by měl každý stavebník zvážit.
Nový větrací systém KombiAir

V rozhovoru natočeném na veletrhu ForArch 2019 se Ing. Jiří Vrba, technický ředitel společnosti Schiedel s.r.o., nejprve krátce vyjádřil k problematice nové normy řešící prostup spalinového systému hořlavou konstrukcí bez provětrávané mezery. Hlavní pozornost v rozhovoru je však věnována problematice větrání rodinných domů. Na příkladu novinky v sortimentu Schiedel, větracího systému KombiAir, ukazuje Ing. Vrba zásadní kritéria, která by měl každý stavebník zvážit.

Vedení spalinové cesty u hořlavé konstrukce

Nové znění normy EN 1443 upřesňující mj. podmínky instalace spalinových cest s ohledem na požární odolnost okolních konstrukcí je k využití, zatím ale jen v oficiálních jazycích EU. Odstraňuje dosavadní nejasnosti při posuzování prostupu spalinové cesty hořlavou konstrukcí, například dřevěnou konstrukcí stropu, neboť posouzení dle dřívějšího znění počítalo jen s provětrávanou mezerou.

Požadavky na nízkou energetickou náročnost staveb se promítly do nutně vysoké těsnosti obálky budovy a provětrávaná mezera mezi stavební konstrukcí a spalinovým systémem přestala být možná. Typicky jde o nové rodinné domy, z nichž mnohé plní standard budov s téměř nulovou spotřebou energie již dnes a od 1. ledna 2020 budou muset být takové všechny. Pokud si stavebník domu chce instalovat například krbová kamna atp., podle stávající technické legislativy se musel spolehnout na doporučené řešení spalinové cesty od výrobce. Podle Ing. Jiřího Vrby, technického ředitele společnosti Schiedel, je pravděpodobné, že uvedená norma bude v českém jazyce vydána ještě letos, maximálně počátkem roku 2020. Pak budou mít stavebníci oporu i v příslušné ČSN a sjednotí se i přístup revizních techniků spalinových cest při zpracování revizí ke kolaudačnímu řízení.

Větrání a spalinový systém mají hodně společného

Společnost Schiedel je známá jako výrobce a dodavatel kompletních spalinových systémů, jak keramických, tak kovových. Méně známé je to, že již před časem Schiedel nabídl trhu větrací systém. Jak uvádí v rozhovoru Ing. Vrba, tak na něj nyní navazuje novinka KOMBIAIR, do které Schiedel promítl své zkušenosti s vedením vzduchu a plynů ve stavbách a v kombinaci s progresívními prvky větrací techniky vytvořil unikátní systém. Ten je založen na unifikovaném stavebním základu Schiedel, který je používán pro komíny, pro monoblok King Fire Parat obsahující vestavěná kamna především pro prefabrikované domy a nyní tedy i pro větrací systém. Společný základ umožňuje v domě vytvořit konstrukční centrum, ve kterém je sloučen zdroj tepla na pevná paliva, plyn, dále systém pro odvod spalin a přívod spalovacího vzduchu a větrací systém s rekuperací tepla s přívodem i odvodem vzduchu.

Velkým přínosem pro komfort větrání systémem KombiAir je využití těžších stavebních konstrukcí, které redukují hluk z větrací jednotky na unikátní hodnotu akustického tlaku okolo 34 dB, což je evropská špička. Této problematice se Ing. Vrba v rozhovoru věnuje velmi podrobně, neboť i hygienicky správně navržené větráni může být nekomfortní právě z důvodu vysokého hluku.

Zásadní výhodou pro stavebníka je integrace větracího systému již do stavebního projektu domu. Pro stavební řízení není nutné detailní řešení všech TZB systémů. V případě KOMBIAIR musí projektant základ tohoto systému do projektu zakreslit. A tím je v zásadě zabráněno pozdějším problémům, které vznikají, když je v projektu uvedeno jen to, že větrání bude nějak řešeno, ale nepočítá se s konkrétním místem atp.

Systém KOMBIAIR si může nechat stavebník vyprojektovat a instalovat odbornou firmou, ale instalace je možná i svépomocí. I tomuto způsobu snižujícímu pořizovací náklady by měl předcházet výpočet potřebných větracích množství vzduchu a tras tak, aby proudění vzduchu probíhalo vyváženě a nebylo nutné přívod vzduchu do místností škrtit až na vyústkách v místnostech.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Instalace - TZB

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha plánuje spalovat kaly vzniklé čištěním odpadních vod

Hlavní město plánuje v budoucnu spalovat kaly, které vznikají v Ústřední čistírně odpadních vod (ÚČOV) na Císařském ostrově. Radní dnes zadali městem vlastněné Pražské vodohospodářské společnosti (PVS), aby rozpracovala plán tzv. kalového hospodářství, který počítá se spalováním buď v Malešické spalovně, nebo v…

Zdroj: AdobeStock - Roman Milert

Vnitřní kanalizace: svodné ležaté potrubí

Tomuto potrubí se také říká svodné, svody nebo ležaté svody. Pro potrubí musí být použity správné materiály, průměry a musí být řádně uloženo, aby nedošlo k jeho poškození. Potrubí začíná u paty odpadního potrubí (nebo připojovacího potrubí zařizovacího předmětu v nejnižším podlaží) a končí nejčastěji napojením na…

Vnitřní kanalizace: větrací potrubí

Vnitřní kanalizace: větrací potrubí

Větrací potrubí plní dvě základní funkce – odvětrání kanalizace tzn. odvádění plynů z kanalizačního potrubí do ovzduší mimo budovu, a přivětrání tzn. přivádění vzduchu potřebného k vyrovnávání tlaků při proudění vody v kanalizaci, a tím zabránění odsávání zápachových uzávěrek.

REKLAMA