REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Komora architektů odmítá kampaň proti novým stavebním předpisům

Česká komora architektů (ČKA) odsuzuje kampaň, kterou proti novým pražským stavebním předpisům vedou někteří provozovatelé venkovní reklamy. Předpisy, které v červenci schválila městská rada, jsou podle architektů důležitým nástrojem k tomu, aby mohlo v Praze vznikat kvalitní městské prostředí.
Komora architektů odmítá kampaň proti novým stavebním předpisům

Mimo mnoha jiných změn ale také omezují plochu velkoplošné venkovní reklamy, a tím i zisky jejích provozovatelů. Ti proto proti předpisům vedou kampaň, v níž hrozí, že Prahu zaplaví výškové stavby - což podle nich umožní právě nové předpisy.

Proti předpisům se postavila firma BigBoard. Zastupitelstvo následně vyzvalo radu k odkladu účinnosti do roku 2016. Podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) to ale nepřichází v úvahu, předpis je prý zastaralý. Nové předpisy vejdou v platnost v říjnu.

"Pražské stavební předpisy nastolují pravidla pro stavění, což komora z podstaty vítá," řekl její předseda Ivan Plicka. Architektům se ale nelíbí, jak se jednoduché a odborné téma stává předmětem kampaně, která není podle nich vedena korektně.

"Jednak téma politizuje, jednak blokuje snahu dospět k nějakému řešení. Pražské stavební předpisy jsou natolik vážné téma, že by se o něm mělo jednat korektně."
Ivan Plicka, předseda České komory architektů

Podle architekta Ladislava Lábuse, který učí na Fakultě architektury ČVUT, se v kampani stala neobvyklá věc, kdy jedna byznysová skupina napadá druhou - developery. Zneužívá přitom podle něj posunutého významu slova developer, které je kvůli některým negativním příkladům nerespektování místa a kontextu stavby v tuzemsku spíš hanlivým označením.

"Slovo ale původně znamená rozvíjet. Rád bych žil v době, kdy roli developerů hrály města a obce. To, že z této role vystoupily, vede k tomu, že někdy komerční zájmy převládají nad těmi soukromými. To ale není problém developerů, to je problém nás všech," řekl architekt. "Pražské stavební předpisy omezují rozsah reklamy, ale omezují i developery. Ale umožňují, že se bude moci v Praze normálně stavět, že bude vznikat bloková zástavba," doplnil.

Podle předpisů nebudou moci vznikat nové samostatně stojící billboardy, a až těm současným skončí platné stavební povolení, firmy budou muset obří reklamní poutače a plochy odstranit. Kromě regulace reklamy nad šest metrů čtverečních předpisy omezují rozšiřování města na úkor volné krajiny a upřednostňují zástavbu proluk a nevyužívaných území.

Vracejí se k pojmům uliční čára, stavební čára a regulovaná výška budovy, které určují základní parametry pro posouzení stavby. Pro posouzení výškových hladin poslouží 3D model Prahy. Předpisy také ruší požadavky na proslunění obytných místností - to však neznamená, že by v domech mělo být méně denního světla. Požadavky na proslunění místností byly v předpisech z doby masového stavění panelových domů, které byly často přesluněné a v bytech bylo příliš teplo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist