REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Stavební zákon i novela zákona EIA jsou pro developery komplikací

Proces výstavby průmyslových nemovitostí je v České republice v průměru o 22 měsíců delší než v jiných zemích. Jako překážky a faktory, které k tomu přispívají, uvádějí ředitelé developerských společností stavební zákon, novelu zákona EIA a účelně vznikající „vyděračské“ organizace.

Kvůli tomuto dlouhému procesu přitom Česko přichází o více než čtvrtinu developerských projektů. Vyplývá to ze Studie developerských společností Q4/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností KPMG Česká republika.

Ačkoliv podle více než čtyř pětin (83 procent) ředitelů developerských firem podporuje stát, města i obce rozvoj nových průmyslových lokalit, které do regionu přivádějí nové společnosti, komplikuje tuto výstavbu mnoho překážek. Development průmyslových nemovitostí je podle firem například ztížen stavebním zákonem a novelou zákona EIA, územní plán jako překážka naopak vnímán není. Tato otázka přitom ředitele developerských firem rozdělila, přičemž jedna polovina si stěžovala na stavební zákon a druhá pak na úpravu zákona EIA.

Další výraznou překážkou v nové výstavbě průmyslových nemovitostí jsou pro developery účelně vznikající „vyděračské“ organizace, které zmiňoval každý druhý ředitel. Třetina z nich (33 procent) má negativní zkušenost s občanskými sdruženími a jen bezmála pětin (17 procent) si stěžovala na ekologické organizace.

„Podpora ze strany obcí je velice individuální a záleží na každém projektu a jeho umístění v rámci dané lokality. Novou výstavbu a připravenost pozemku komplikuje současná úprava stavebních předpisů, kdy možnost třetích stran ovlivňovat jednotlivé procesy povolování je extrémní, což komplikuje novou výstavbu,“ komentuje současný stav Jaroslav Kaizr, Business Director, CTP Invest, spol. s r.o.

„Vzhledem k velmi nízké nezaměstnanosti a s tím souvisejícím přílivem agenturních pracovníků do obcí v okolí průmyslových parků podpora ze strany samospráv klesá. Toto je faktor, který bude rozvoj průmyslových parků mimo velká města komplikovat v budoucnosti a se kterým se budou muset developeři vypořádat,“ dodává Vladimír Müller, prokurista, Waystone CZ s.r.o.

Nejen díky výše uvedeným faktům je v České republice proces stavby průmyslových nemovitostí od myšlenky až k realizaci v průměru o 22 měsíců delší než v jiných zemích. Kvůli tomuto dlouhému a komplikovanému procesu výstavby přichází podle osmi z deseti ředitelů (83 procent) Česko o více než čtvrtinu (28 procent) projektů.

„V Čechách lidé dbají na řád, organizaci, profesionalitu a mají dobré technické dovednosti. To jsou všechno důležité věci pro úspěšný development. Na druhou stranu například příprava nových projektů v České republice je díky délce povolovacích procesů velmi dlouhá. Pokud je třeba řešit s dotčenými orgány úpravy územních plánů, jedná se o několik let jednání. Projekty proto musíme plánovat v řádu několika let, výjimkou nejsou ani projekty připravované pět nebo osm roků, což má samozřejmě velký vliv nabídku na trhu,“ tvrdí Omar Koleilat, generální ředitel, CRESTYL real estate, s. r. o.

Mezi hlavní výhody Česka naopak patří poloha uprostřed Evropy. Na stupnici od nuly do desítky, kde desítka představuje největší výhodu České republiky, dali tomuto faktoru ředitelé developerských společností známku 7,3. Další silnou stránkou je pak vysoká kvalita odvedené práce (6,0 z maximálních 10). Nejmenší vliv mají podle developerů naopak daňové úlevy a daňové prázdniny firem (3,8 bodu z maximálních 10).

„Lokalita zůstává alfou a omegou a přístup na trhy je tím nejdůležitějším kritériem při výběru vhodné lokality. Česká republika poskytuje výborný přístup na trhy střední a východní Evropy a také západní Evropy, především Německa a Rakouska. Další výhodou je nabídka kvalifikované pracovní síly. Pokud se podíváme na nevýhody, na některých klíčových trzích, jako je Praha, je nedostatek vhodných pozemků, což může být překážkou pro další rozvoj, stejně jako nedostatek místní pracovní síly. Nevýhodou je také někdy nejasná a nestabilní legislativa a dlouhý povolovací proces. Proto máme k dispozici rozsáhlé portfolio pozemků připravených k výstavbě a naším cílem a prioritou je i nadále poskytovat zákazníkům špičková řešení tak, abychom je podpořili v dalším rozvoji jejich podnikání,“ shrnuje situaci Martin Baláž, ředitel pro pronájem a výstavbu v České republice a na Slovensku, ProLogis Czech Republic Management, s.r.o.

Komentář zástupce ředitele stavební firmy VW Wachal k vývoji českého stavebnictví:

„Rok 2016 byl pro české stavební firmy poměrně komplikovaný. Mohou za to především tři věci – méně projektů na začátku roku kvůli skončení dotačního období, pokles nově vypsaných veřejných zakázek kvůli novému zákonu a také skokové zvýšení cen subdodavatelů o cca 7 % ve třetím kvartále,“ vypočítává důvody Ondřej Wachal, zástupce ředitele české firmy VW Wachal a.s. zaměřující se na pozemní stavitelství, a dodává: „To nám podstatně snížilo ziskovost, jelikož máme vysoutěženo stále za nižší ceny.“

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavebnictví v číslech

Plzeň, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Počet nových bytů v Plzeňském kraji klesl, zahajovaných bylo více

Počet dokončených bytů v Plzeňském kraji klesl za první tři loňská čtvrtletí meziročně o pětinu na 1436. Za samotný třetí kvartál jich vzniklo 438, což je meziročně dokonce o třetinu méně. Počet zahájených bytů naopak za prvních devět loňských měsíců meziročně vzrostl o 13 procent na 1956 jednotek. Za červenec až…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Nuselský most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha v příštím roce bude řešit výpadky příjmů či stavbu metra D

Hlavní město se bude muset v příštím roce vypořádat s výpadky příjmů způsobeným pandemií nemoci covid-19 a přijetím vládního daňového balíčku. Dokončen bude geologický průzkum a zahájena stavba metra D. Stavět se začne také tramvajová trať z Barrandova do Holyně, dopravní podnik (DPP) bude pracovat na přípravě…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Samosprávy měst a obcí odkládají zakázky

Tři pětiny stavebních, developerských a projektových firem se v poslední době setkaly s tím, že jim kraje, města nebo obce odložily zakázky. Více než polovina uvádí, že těchto zakázek od samosprávy je méně než před rokem. Vyplývá to z říjnového průzkumu společnosti CEEC Research mezi více než dvěma stovkami firem.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA