Před 55 lety byla dokončena přehrada Orlík, největší v Česku

Vodní nádrž Orlík je co do objemu zadržované vody největší tuzemskou přehradou. Výstavba více než 91 metrů vysoké betonové hráze trvala sedm šest let a byla dokončena před 55 lety, 22. prosince 1961. Rozlehlé přehradě muselo ustoupit několik vesnic a samot, celkem asi 650 stavení.
Přehrada Orlík, fotolia.com © luciezr
Přehrada Orlík, fotolia.com © luciezr

Úzké a hluboké údolí pod soutokem Vltavy s Otavou bylo pro stavbu přehrady vybráno už v roce 1911. Tehdejší návrh počítal se zhruba čtyřicetimetrovým přehradním stupněm, který měl sloužit energetickým účelům. Stavba však nebyla realizována.

Plány byly oprášeny v polovině 40. let, kdy byl rovněž proveden důkladný geologický průzkum vytipované lokality. Na jeho základě vznikl projekt přehrady a na podzim 1954 byly zahájeny přípravné stavební práce. Na konci září 1960 byla přehrada už v tak pokročilém stádiu, že se mohlo začít s napouštěním nádrže. Hned následující rok na jaře bylo v orlické hydroelektrárně uvedeno do zkušebního provozu první ze čtyř soustrojí vyrábějících elektřinu. Definitivně byly všechny práce na přehradě a v jejím okolí dokončeny v roce 1966.

Pod hladinou by skončil i empírový řetězový most z Podolska. Unikátní technická památka ale byla rozebrána a po jednotlivých částech přemístěna ke Stádleci na Táborsku, kde se nad řekou Lužnicí klene dodnes. Přestěhovat se musel i románský kostelík svatého Bartoloměje v Červené nad Vltavou, který byl před zaplavením zachráněn přesunem na nedaleké výše položené místo. Velká pozornost byla věnována zabezpečení hradů Orlík a Zvíkov, stojících do té doby vysoko nad řekou.

Přehrada je vyhledávanou turistickou lokalitou, jejím klíčovým úkolem je výroba elektřiny. O to se stará čtveřice Kaplanových turbín pohánějících generátory o celkovém výkonu 364 megawatt. Sedmdesát kilometrů dlouhé umělé jezero pokrývá 26 kilometrů čtverečních. Kromě Vltavy vzdouvá hladinu i na Otavě a Lužnici, také zmírňuje důsledky záplav. Při velkých povodních v srpnu 2002 dokázala Orlická přehrada spolu s dalšími součástmi vltavské kaskády prodloužit čas potřebný pro evakuaci obyvatel a přípravu protipovodňových opatření v Praze i dalších městech a obcích.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Kam chodí amsterodamští řidiči MHD na záchod?

Kam chodí amsterodamští řidiči MHD na záchod?

Architektura je především o hledání odpovědí a funkčních řešení. A stoprocentně to naplňuje i architektonické studio Benthem Crouwel. Lidé, kteří si na své konto mohou připsat úspěšné realizace ...

strakonice

Do jara se začne stavět obchvat Strakonic za 300 milionů

Těžkou nákladní dopravu odvede ze Strakonic obchvat města, který by se měl začít stavět v prvním čtvrtletí letošního roku. Odhadované náklady činí 305 milionů korun. Řekla to Nina Ledvinová, mluvčí ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist