Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Před 55 lety byla dokončena přehrada Orlík, největší v Česku

Vodní nádrž Orlík je co do objemu zadržované vody největší tuzemskou přehradou. Výstavba více než 91 metrů vysoké betonové hráze trvala sedm šest let a byla dokončena před 55 lety, 22. prosince 1961. Rozlehlé přehradě muselo ustoupit několik vesnic a samot, celkem asi 650 stavení.
Přehrada Orlík, fotolia.com © luciezr
Přehrada Orlík, fotolia.com © luciezr

Úzké a hluboké údolí pod soutokem Vltavy s Otavou bylo pro stavbu přehrady vybráno už v roce 1911. Tehdejší návrh počítal se zhruba čtyřicetimetrovým přehradním stupněm, který měl sloužit energetickým účelům. Stavba však nebyla realizována.

Plány byly oprášeny v polovině 40. let, kdy byl rovněž proveden důkladný geologický průzkum vytipované lokality. Na jeho základě vznikl projekt přehrady a na podzim 1954 byly zahájeny přípravné stavební práce. Na konci září 1960 byla přehrada už v tak pokročilém stádiu, že se mohlo začít s napouštěním nádrže. Hned následující rok na jaře bylo v orlické hydroelektrárně uvedeno do zkušebního provozu první ze čtyř soustrojí vyrábějících elektřinu. Definitivně byly všechny práce na přehradě a v jejím okolí dokončeny v roce 1966.

Pod hladinou by skončil i empírový řetězový most z Podolska. Unikátní technická památka ale byla rozebrána a po jednotlivých částech přemístěna ke Stádleci na Táborsku, kde se nad řekou Lužnicí klene dodnes. Přestěhovat se musel i románský kostelík svatého Bartoloměje v Červené nad Vltavou, který byl před zaplavením zachráněn přesunem na nedaleké výše položené místo. Velká pozornost byla věnována zabezpečení hradů Orlík a Zvíkov, stojících do té doby vysoko nad řekou.

Přehrada je vyhledávanou turistickou lokalitou, jejím klíčovým úkolem je výroba elektřiny. O to se stará čtveřice Kaplanových turbín pohánějících generátory o celkovém výkonu 364 megawatt. Sedmdesát kilometrů dlouhé umělé jezero pokrývá 26 kilometrů čtverečních. Kromě Vltavy vzdouvá hladinu i na Otavě a Lužnici, také zmírňuje důsledky záplav. Při velkých povodních v srpnu 2002 dokázala Orlická přehrada spolu s dalšími součástmi vltavské kaskády prodloužit čas potřebný pro evakuaci obyvatel a přípravu protipovodňových opatření v Praze i dalších městech a obcích.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Experti: Dočasné uzavření Nová zelená úsporám ukazuje zájem lidí o zateplování

Dočasné pozastavení příjmu žádostí v programu Nová zelená úsporám kvůli jejich velkému počtu ukazuje, že domácnosti mají stále větší zájem o zateplování, fotovoltaiku a další opatření směřující k úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů. Podle Greenpeace ČR a aliance Šance pro budovy jde zároveň o signál, že…

Zdroj: Česká komora architektů

Česká cena za architekturu vyhlásí výsledky jubilejního 10. ročníku

Z celkem 271 přihlášených realizací z celé České republiky vybrala v červnu mezinárodní porota 25 nominovaných děl, která na začátku září osobně navštívila. Galavečer se uskuteční 13. listopadu ve Foru Karlín. O hlavní ocenění se uchází 25 nominovaných staveb z celkem 271 přihlášených.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotoschlick, Fotolia

Nový Bor připravuje výstavbu bytového domu ze dřeva, hledá dodavatele

Výstavbu bytového domu ze dřeva připravují v Novém Boru na Českolipsku, město hledá dodavatele. Náklady na dřevostavbu s deseti byty odhadli projektanti na více než 70 milionů korun. Lhůta pro nabídky končí 3. listopadu. Podobné projekty jsou zatím v Česku ojedinělé, podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni…

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

REKLAMA