REKLAMA
Hledat

Fotosoutěž Otevřená Praha Pořádá ESTAV.cz a Open House Praha.

estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Modernizace, servis a opravy výtahů

Až 80 % výtahů v České republice neodpovídá dnešním standardům, skrývá se v nich celá řada nebezpečí a nesplňují normy Evropské unie. Nepodceňujte servis a případnou modernizaci výtahů. I s nejlepší péči se jednou dostanete do stavu, že výtah, který najezdil tisíce kilometrů, se opotřebí, zestárne a musí být modernizován nebo vyměněn.
Modernizace, servis a opravy výtahů

Modernizace výtahu

Mezi hlavní důvody, proč je nutné váš starý, dosluhující nebo poruchový výtah vyměnit anebo modernizovat, patří především bezpečnost přepravovaných osob, spolehlivost, ale také jeho úspornost při provozu. V České republice je stále více jak polovina výtahů (především v bytových domech) v nevyhovujícím stavu a statistika úrazovosti na těchto zařízeních je alarmující.

Všechny výtahy, starší 12 let, musejí být podrobeny inspekční prohlídce, která prověří jejich způsobilost a bezpečnost. Součástí výpisu z dané inspekční prohlídky je také protokol, jenž obsahuje všechna rizika, jenž byla na výtahu shledána. Tato rizika se dělí do tří skupin podle výše rizikovosti - rizika nízká, střední a vysoká. Podle charakteru a úrovně těchto rizik je poté v inspekční zprávě uveden předpoklad pro odstranění provozních rizik.

Největší bezpečnostní rizika starých výtahů

Odborníci soudí, že výtahy, vyrobené před rokem 1993, nelze opravit tak, aby byla odstraněna všechna rizika. Statistiky úrazovosti výtahů mluví jasně. Staré výtahy jsou nebezpečné, nespolehlivé a esteticky nevyhovující, jsou pomalé a nepřesně zastavují ve stanicích. Mezi největší bezpečnostními rizika starých výtahu patří především:

  • absence kabinových dveří
  • nepřesné zastavování výtahu v úrovni stanice
  • únava materiálů v rizikových oblastech

Modernizujte výtah ve vašem dome včas

Každý vlastník (provozovatel) výtahu nese podle platné právní legislativy plnou zodpovědnost za způsobilost provozovaného zdvihacího zařízení a za jeho údržbu. V případě vzniku jakéhokoliv úrazu, újmě na zdraví nebo na majetku, hrozí majiteli nevyhovujícího výtahu soudí stíhání.

Zákonné povinnosti provozovatele výtahu

Povinností každého provozovatele (majitele) vyhrazeného zdvihacího zařízení je udržení tohoto zařízení v podmínkách bezpečného provozu prostřednictvím odborné servisní firmy či organizace, která disponuje patřičným oprávněním a kvalifikacemi. V případě vzniku nebezpečné situace má provozovatel povinnost vyřadit dané zdvihací zařízení z provozu.

Provozovatel výtahu musí servisní firmu bezodkladně informovat pokud:

  • zjistí jakékoliv nesprávné funkce výtahu
  • po vyřazení výtahu z provozu v případě vzniku nebezpečné situace
  • po každém vyprošťovacím zásahu osobou jím pověřenou a servisní firmou poučenou
  • před každou úpravou, která má vliv na samotné zařízení, jeho používání nebo okolí
  • před inspekční prohlídkou prováděnou akreditovanou stranou stojící mimo uzavřenou servisní smlouvou
  • před prováděním prací na daném zařízení jiných než údržbářských
  • před vyřazením výtahu z provozu na delší dobu
  • před opětovným uvedením výtahu do provozu

Mezi další povinnosti majitele výtahů patří zajištění odpovídající technickou dokumentaci. Výtahy určené pro přepravu osob nebo osob a nákladů musí být vybaveny vždy odpovídající technickou dokumentací. Veškerá technická dokumentace, doklady a pokyny pro provoz výtahu musí být udržovány v řádném stavu. Také k nim musí být umožněn přístup k provádění zápisů a záznamů oprávněnými osobami.

Pravidelné prohlídky a servis výtahů

Provoz každého výtahu je podmíněn zajištěním odborné servisní služby a jeho pravidelnými kontrolami a revizemi. Provádění prohlídek a servisu výtahů v provozu upravují předpisy a normy ČSN 27 4002 a ČSN 27 4007, které stanoví povinnosti majitele udržovat výtah v podmínkách bezpečného provozu prostřednictvím servisní firmy a prováděním předepsaných prohlídek a zkoušek. Také pojednávají o druzích zkoušek, termínech jejich provádění i rozsahu.

  • provozní prohlídka
  • odborná prohlídka
  • inspekční prohlídka
  • odborná zkouška
  • zkouška po opravě
  • zkouška po podstatných změnách

Servis výtahů s firmou VÝTAHY VOTO Plzeň s.r.o.

Firma VÝTAHY VOTO Plzeň s.r.o. funguje na trhu již přes 20 let. Společnost zavedla a používá systém zaručující kvalitu v oboru vývoje a zabývá se výrobou, dodávkami, montáží i následným servisem výtahů všech druhů. Předmětem činnosti firmy jsou také výtahové šachty, plošiny pro imobilní a výtahy vhodné do rodinných domů. Společnost provádí servis všech typů výtahů, dle platných předpisů a norem ČSN 274002, ČSN 274007 a ČSN EN 130 15.

Kromě standardních servisních smluv nabízí firma VOTO Plzeň i zakázkové opravy výtahů. Dále provádí nouzové vyproštění osob v rámci NONSTOP SLUŽBY, odborné prohlídky i zkoušky, provozní prohlídky, preventivní údržbu výtahů včetně mazání, úklidu strojoven a šachet, opravy po odborných prohlídkách a zkouškách nebo zajištění provedení inspekčních prohlídek výtahů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Stavební materiály podražily, některé až na dvojnásobek. Ilustrační obrázek, fotolia.com

Ceny některých stavebních materiálů od ledna 2021 stouply až na dvojnásobek

Až na více než dvojnásobek se od loňského ledna zvýšily ceny některých stavebních materiálů. Uvádí to na svém webu firma ÚRS CZ, která se zabývá sledováním stavebních zakázek či tvorbou rozpočtů pro stavby. Celkově vzrostla cena materiálů sledovaných firmou od ledna 2021 do letošního května asi o 40 procent. Třeba u…

Zdroj: AdobeStock - bobcat-beasley

Ocelová výztuž musí být schovaná v betonu. Jak moc a proč?

Ocel a beton jsou kamarádi. Ocel v železobetonových stavebních prvcích zajišťuje pevnost v tahu. Beton ji za to chrání proti korozi. Jak to dělá? A jak musí být ocel v betonu bezpečně uložená, aby nedocházelo ke korozi ocelových prutů – výztuže?

Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Rychlejší než výstavba českých dálnic je pohyb hlemýždě. Nedokončenou dálniční síť nelze efektivně využívat

Úvahy o první československé dálnici se vedou od roku 1934. Tvar a rozsah dálniční sítě byl ustanoven v roce 1964. Prvních dvacet jedna kilometrů dálnice z Prahy do Mirošovic bylo otevřen v roce 1971. Od té doby stavíme průměrně 27 km dálnic za rok. To je tempo patnáctkrát pomalejší, než je rychlost hlemýždě.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA