REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Průplav přes Panamskou šíji byl otevřen před 100 lety

Průplav přes Panamskou šíji se budoval desítky let a vyžádal si obrovské náklady a tisíce lidských životů. Velkolepá stavba byla oficiálně otevřena 15. srpna 1914, jen pár týdnů poté, co v Evropě vypukla první světová válka.

Panamský průplav zkrátil cestu z Evropy do Tichomoří o 11.200 kilometrů a výrazně tak urychlil světový obchod. Měl ale také oběti - kromě mrtvých dělníků například i kdysi bohaté přístavy na tichomořském pobřeží Chile.

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily už dřív, v 16. století se věcí například zabýval španělský král Karel V. Za tehdejšího stavu lidské techniky byla ale podobná stavba dlouho zůstávala jen v říši snů.

Ani Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce. Projekt, který počítal se spojením oceánů na úrovni mořské hladiny, totiž provázely od počátku obtíže. Stavitelé se museli potýkat zejména s nástrahami přírody, dělníky ohrožovaly kromě sesuvů půdy nebo lijáků hlavně tropické choroby. Během devíti let zemřelo při budování průplavu na 20.000 lidí a v roce 1889, kdy francouzský projekt zkrachoval, byl kanál hotov z pouhé třetiny.

© sorincolac - Fotolia.com© sorincolac - Fotolia.com

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. Své postavení dokázaly už tím, že vojensky podpořily vyhlášení samostatnosti Panamy - to té doby kolumbijské provincie - a v listopadu 1903 pak USA s panamskou vládou podepsaly dohodu o výstavbě průplavu, pro ně velmi výhodnou. Za jednorázovou sumu ve výši deseti milionů dolarů a roční nájem 250.000 dolarů získaly "na věčné časy" i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Američtí inženýři převzali opuštěnou stavbu na jaře 1904 a patnáctileté přerušení projektu bylo velmi znát. Většinu vybavení nešlo použít, navíc nový plán už nepočítal s přímým spojením oceánů, ale vybudováním trojice zdymadel a umělého jezera ve výšce 26 metrů nad mořem. Na druhou stranu Američané využili francouzských zkušeností s nevypočitatelnou panamskou přírodou a aby uspěli, pojali výstavbu jako vojenskou operaci, v čele společnosti byli dokonce armádní důstojníci.

Od počátku bylo nejdůležitějším úkolem zajistit zdravé životní prostředí pro dělníky. Budovaly se ubikace, stavěla kanalizace, vysoušely močály, likvidoval hmyz přenášející malárii a žlutou zimnici. Velkou roli hráli v boji s chorobami například obyčejné sítě do oken, které chránili spící dělníky před komáry. Trvalo ale celé dva roky, než mohli američtí lékaři pod vedením plukovníka Williama Gorgase prohlásit, že jejich velkolepá sanitární operace přinesla výsledky.

© Lenny - Fotolia.com© Lenny - Fotolia.com

V té době se již rozbíhaly práce na budování samotného kanálu, při které dělníkům výrazně ulehčily práci velké parní bagry, dovezené ze Spojených států. Přesto ale zabrala výstavba Panamského průplavu téměř deset let. Američané na ní nasadili 56.300 dělníků, kteří na největší stavbu své doby proudili z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí se ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním panamské vládě, a to od ledna 2000. Průplav Panamě přináší velké zisky, ve finančním roce 2012-2013 zaplatili rejdaři za jeho používání 2,4 miliardy dolarů a po odpočtu nákladů získala panamská státní pokladna 960 milionů dolarů. To ale brzy mohou ohrozit konkurenční projekty - ať uvažovaná železniční spojnice oceánů nebo plánovaný průplav v Nikaragui. I proto v současné době vrcholí úpravy, které výrazně rozšíří jeho kapacitu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Razítka, ilustrační obrázek, zdroj: Stock.adobe.com

Letos by měla být vypsána soutěž na studii pozemků v Letňanech

Praha ve spolupráci se státem letos plánuje dokončit zadání a vypsat soutěž na vytvoření studie, která navrhne budoucí podobu zástavby na městských pozemcích v okolí metra Letňany. Řekl to náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09). Studie bude sloužit také jako podklad pro nutnou změnu územního plánu. O pozemky…

Zateplení fasády, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com, m_kara

Na bezúročné úvěry na zateplování domů má fond investic miliardu

Na bezúročné úvěry na zateplování bytových domů má Státní fond podpory investic (SFPI) vyčleněnu miliardu korun. V programu Zateplování aktuálně přijal 118 žádostí za 440 milionů korun. Úvěr je možné získat od 500.000 do 90 milionů korun na dobu 20 let. Sdělilo to ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), pod které fond…

Řeka, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Orlice se u Týniště po 30 letech vrátila do původního koryta

Řeka Orlice se u Týniště nad Orlicí na Rychnovsku po více než 30 letech vrátila do původního koryta a její tok se prodloužil o 400 metrů. Práce na převedení řeky do odstaveného meandru zvaného Jordán zahájil státní podnik Povodí Labe v říjnu 2019. Umělé koryto zkrácení řeky, které vzniklo na konci 80. let minulého…

Letiště Saudská Arábie, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Saúdská Arábie začne stavět futuristické ekologické město

Saúdskoarabský korunní princ Muhammad bin Salmán představil megaprojekt futuristického ekologického města, v němž podle něj "nebudou auta, ulice, ani uhlíkové emise" a lidé budou žít v souladu s přírodou díky vysoce vyspělým technologiím. S výstavbou města, v němž má žít milion lidí, chce Rijád začít už letos v…

Byt, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Růst cen nových bytů by letos měl zpomalit, na zlevnění to ale nevypadá

Růst cen nových bytů v Česku by letos měl zpomalit, prostor ke zlevňování však stále není. Sníží se totiž nabídka a ceny pozemků a stavebních prací zůstanou nadále vysoké. Nejisté je, jak se bude vyvíjet spekulativní poptávka a také zájem zahraničních investorů. Uvedla to většina analytiků, které dnes ČTK oslovila.…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Do stavebního zákona by se mohl vrátit model čisté státní správy

Do návrhu nového stavebního zákona by se mohl vrátit původně zamýšlený model čisté státní stavební správy. Předpokládá to pozměňovací návrh skupiny poslanců, o kterém dnes debatoval sněmovní hospodářský výbor s ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou (za ANO). Tento model původně v zákoně byl a měl znamenat,…

Plzeň, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Počet nových bytů v Plzeňském kraji klesl, zahajovaných bylo více

Počet dokončených bytů v Plzeňském kraji klesl za první tři loňská čtvrtletí meziročně o pětinu na 1436. Za samotný třetí kvartál jich vzniklo 438, což je meziročně dokonce o třetinu méně. Počet zahájených bytů naopak za prvních devět loňských měsíců meziročně vzrostl o 13 procent na 1956 jednotek. Za červenec až…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Nuselský most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha v příštím roce bude řešit výpadky příjmů či stavbu metra D

Hlavní město se bude muset v příštím roce vypořádat s výpadky příjmů způsobeným pandemií nemoci covid-19 a přijetím vládního daňového balíčku. Dokončen bude geologický průzkum a zahájena stavba metra D. Stavět se začne také tramvajová trať z Barrandova do Holyně, dopravní podnik (DPP) bude pracovat na přípravě…

REKLAMA