REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Průplav přes Panamskou šíji byl otevřen před 100 lety

Průplav přes Panamskou šíji se budoval desítky let a vyžádal si obrovské náklady a tisíce lidských životů. Velkolepá stavba byla oficiálně otevřena 15. srpna 1914, jen pár týdnů poté, co v Evropě vypukla první světová válka.

Panamský průplav zkrátil cestu z Evropy do Tichomoří o 11.200 kilometrů a výrazně tak urychlil světový obchod. Měl ale také oběti - kromě mrtvých dělníků například i kdysi bohaté přístavy na tichomořském pobřeží Chile.

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily už dřív, v 16. století se věcí například zabýval španělský král Karel V. Za tehdejšího stavu lidské techniky byla ale podobná stavba dlouho zůstávala jen v říši snů.

Ani Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce. Projekt, který počítal se spojením oceánů na úrovni mořské hladiny, totiž provázely od počátku obtíže. Stavitelé se museli potýkat zejména s nástrahami přírody, dělníky ohrožovaly kromě sesuvů půdy nebo lijáků hlavně tropické choroby. Během devíti let zemřelo při budování průplavu na 20.000 lidí a v roce 1889, kdy francouzský projekt zkrachoval, byl kanál hotov z pouhé třetiny.

© sorincolac - Fotolia.com© sorincolac - Fotolia.com

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. Své postavení dokázaly už tím, že vojensky podpořily vyhlášení samostatnosti Panamy - to té doby kolumbijské provincie - a v listopadu 1903 pak USA s panamskou vládou podepsaly dohodu o výstavbě průplavu, pro ně velmi výhodnou. Za jednorázovou sumu ve výši deseti milionů dolarů a roční nájem 250.000 dolarů získaly "na věčné časy" i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Američtí inženýři převzali opuštěnou stavbu na jaře 1904 a patnáctileté přerušení projektu bylo velmi znát. Většinu vybavení nešlo použít, navíc nový plán už nepočítal s přímým spojením oceánů, ale vybudováním trojice zdymadel a umělého jezera ve výšce 26 metrů nad mořem. Na druhou stranu Američané využili francouzských zkušeností s nevypočitatelnou panamskou přírodou a aby uspěli, pojali výstavbu jako vojenskou operaci, v čele společnosti byli dokonce armádní důstojníci.

Od počátku bylo nejdůležitějším úkolem zajistit zdravé životní prostředí pro dělníky. Budovaly se ubikace, stavěla kanalizace, vysoušely močály, likvidoval hmyz přenášející malárii a žlutou zimnici. Velkou roli hráli v boji s chorobami například obyčejné sítě do oken, které chránili spící dělníky před komáry. Trvalo ale celé dva roky, než mohli američtí lékaři pod vedením plukovníka Williama Gorgase prohlásit, že jejich velkolepá sanitární operace přinesla výsledky.

© Lenny - Fotolia.com© Lenny - Fotolia.com

V té době se již rozbíhaly práce na budování samotného kanálu, při které dělníkům výrazně ulehčily práci velké parní bagry, dovezené ze Spojených států. Přesto ale zabrala výstavba Panamského průplavu téměř deset let. Američané na ní nasadili 56.300 dělníků, kteří na největší stavbu své doby proudili z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí se ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním panamské vládě, a to od ledna 2000. Průplav Panamě přináší velké zisky, ve finančním roce 2012-2013 zaplatili rejdaři za jeho používání 2,4 miliardy dolarů a po odpočtu nákladů získala panamská státní pokladna 960 milionů dolarů. To ale brzy mohou ohrozit konkurenční projekty - ať uvažovaná železniční spojnice oceánů nebo plánovaný průplav v Nikaragui. I proto v současné době vrcholí úpravy, které výrazně rozšíří jeho kapacitu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Nový stavební zákon by dle obcí mohl ohrozit povolování staveb na rok

Nový stavební zákon by mohl zastavit povolování staveb na rok až dva, uvedla v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR Radka Vladyková. Stát by podle ní měl efektivněji uplatňovat současný zákon a přistupovat ke změnám postupně. Nejprve by měl počkat, jak bude fungovat ...

Architekti při práci, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavební firmy: Elektronické stavební povolení pomůže urychlit výstavbu

Vydávání stavebního povolení v elektronické podobě povede ke zvýšení rychlosti a efektivnosti. Sníží se rizika a chyby vyplývající z projektování a také celkové náklady. Vyplývá to z odpovědí zástupců stavebních a developerských firem, které dnes oslovila. Sněmovna schválila novelu, podle níž vznikne informační systém ...

Brno - hlavní nádraží

Na hlavní nádraží v Brně se vrátí po opravách vlaky. Za den jich projede 670

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončuje modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. V neděli 15. prosince se na něj po roce vrátí všechny vlaky. Ve všední den jich bude 670 a ve špičkách bude jejich množství na hraně kapacity, řekl na tiskové konferenci v Brně generální ...

Zdroj: AdobeStock-Benedikt

Obyvatelé Jamného v referendu zamítli stavbu větrných elektráren

Lidé v obci Jamné na Jihlavsku dnes v místním referendu nepodpořili výstavbu větrných elektráren na katastru obce. Proti bylo 187 ze 432 oprávněných voličů. V referendu hlasovalo 58,3 procenta občanů, je platné a pro obec závazné, řekl to starosta Luboš Varhaník.

Silnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Severovýchodní obchvat Pardubic získal stavební povolení

Připravovaný severovýchodní obchvat Pardubic získal stavební povolení. ČTK to zjistila z dokumentu na úřední desce krajského úřadu. Stavbu nazvanou I/36 Pardubice, Trnová - Fáblovka - Dubina připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již mnoho let.

Řecko chce čistší energii, chystá investice za 44 mld eur

Řecko chce čistší energii, chystá investice za 44 mld eur

Řecká vláda chce v příštím desetiletí investovat až 44 miliard eur (více než bilion Kč) do zdrojů čistší energie a snížit svou závislost na fosilních palivech. Mimo jiné hodlá v příštích osmi letech uzavřít všechny své uhelné elektrárny a zároveň podstatně zvýšit výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů. Plán dnes ...

Elektrárna, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

ERÚ: Proměna energetiky zvýší zřejmě do budoucna ceny energií

Současná proměna energetiky zřejmě do budoucna zvýší regulovanou část ceny energií. Důvodem budou náklady spojené s nejrůznějšími technologickými změnami, které se v energetické soustavě postupně zavádějí. V rozhovoru to řekl předseda rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Stanislav Trávníček. Úřad dnes dopoledne ...

Energie, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Komu se zvýší cenu elektřiny? Plyn zdražovat nebude

Někteří dodavatelé zvýší v příštích měsících cenu elektřiny pro část domácností, za plyn si lidé naopak nepřiplatí. Vyplývá to z vyjádření většiny prodejců, které oslovila ČTK. Firmy upozorňují, že velkoobchodní ceny elektřiny se drží na relativně vysokých úrovních a v posledních letech rostly. U plynu je podle nich ...

Stavební zákon, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Nový stavební zákon čeká připomínkové řízení

Návrh nového stavebního zákona, který má urychlit a zjednodušit povolování staveb, míří do připomínkového řízení. Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) podepsala jeho paragrafové znění. Nyní se k němu budou vyjadřovat ostatní ministerstva a další úřady. Zákon, který má od začátku projednávání řadu ...

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Soutěžte o koupelnu Jika

Soutěžte o koupelnu Jika

Soutěžte o koupelnu Jika

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA