REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Průplav přes Panamskou šíji byl otevřen před 100 lety

Průplav přes Panamskou šíji se budoval desítky let a vyžádal si obrovské náklady a tisíce lidských životů. Velkolepá stavba byla oficiálně otevřena 15. srpna 1914, jen pár týdnů poté, co v Evropě vypukla první světová válka.

Panamský průplav zkrátil cestu z Evropy do Tichomoří o 11.200 kilometrů a výrazně tak urychlil světový obchod. Měl ale také oběti - kromě mrtvých dělníků například i kdysi bohaté přístavy na tichomořském pobřeží Chile.

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily už dřív, v 16. století se věcí například zabýval španělský král Karel V. Za tehdejšího stavu lidské techniky byla ale podobná stavba dlouho zůstávala jen v říši snů.

Ani Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce. Projekt, který počítal se spojením oceánů na úrovni mořské hladiny, totiž provázely od počátku obtíže. Stavitelé se museli potýkat zejména s nástrahami přírody, dělníky ohrožovaly kromě sesuvů půdy nebo lijáků hlavně tropické choroby. Během devíti let zemřelo při budování průplavu na 20.000 lidí a v roce 1889, kdy francouzský projekt zkrachoval, byl kanál hotov z pouhé třetiny.

© sorincolac - Fotolia.com© sorincolac - Fotolia.com

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. Své postavení dokázaly už tím, že vojensky podpořily vyhlášení samostatnosti Panamy - to té doby kolumbijské provincie - a v listopadu 1903 pak USA s panamskou vládou podepsaly dohodu o výstavbě průplavu, pro ně velmi výhodnou. Za jednorázovou sumu ve výši deseti milionů dolarů a roční nájem 250.000 dolarů získaly "na věčné časy" i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Američtí inženýři převzali opuštěnou stavbu na jaře 1904 a patnáctileté přerušení projektu bylo velmi znát. Většinu vybavení nešlo použít, navíc nový plán už nepočítal s přímým spojením oceánů, ale vybudováním trojice zdymadel a umělého jezera ve výšce 26 metrů nad mořem. Na druhou stranu Američané využili francouzských zkušeností s nevypočitatelnou panamskou přírodou a aby uspěli, pojali výstavbu jako vojenskou operaci, v čele společnosti byli dokonce armádní důstojníci.

Od počátku bylo nejdůležitějším úkolem zajistit zdravé životní prostředí pro dělníky. Budovaly se ubikace, stavěla kanalizace, vysoušely močály, likvidoval hmyz přenášející malárii a žlutou zimnici. Velkou roli hráli v boji s chorobami například obyčejné sítě do oken, které chránili spící dělníky před komáry. Trvalo ale celé dva roky, než mohli američtí lékaři pod vedením plukovníka Williama Gorgase prohlásit, že jejich velkolepá sanitární operace přinesla výsledky.

© Lenny - Fotolia.com© Lenny - Fotolia.com

V té době se již rozbíhaly práce na budování samotného kanálu, při které dělníkům výrazně ulehčily práci velké parní bagry, dovezené ze Spojených států. Přesto ale zabrala výstavba Panamského průplavu téměř deset let. Američané na ní nasadili 56.300 dělníků, kteří na největší stavbu své doby proudili z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí se ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním panamské vládě, a to od ledna 2000. Průplav Panamě přináší velké zisky, ve finančním roce 2012-2013 zaplatili rejdaři za jeho používání 2,4 miliardy dolarů a po odpočtu nákladů získala panamská státní pokladna 960 milionů dolarů. To ale brzy mohou ohrozit konkurenční projekty - ať uvažovaná železniční spojnice oceánů nebo plánovaný průplav v Nikaragui. I proto v současné době vrcholí úpravy, které výrazně rozšíří jeho kapacitu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, gashgeron

Za zřícení domu v centru Prahy potvrdil soud statikovi podmínku a zákaz činnosti

Za zřícení rekonstruované budovy v centru Prahy potvrdil odvolací soud statikovi Jiřímu Hourovi dvouletou podmínku a pětiletý zákaz činnosti autorizovaného inženýra a podnikání v oboru projektování. Při neštěstí se zranili tři dělníci. Podle dnešního pravomocného verdiktu měl Houra na stavbě v době neštěstí autorský…

Zámek Litomyšl, zdroj: AdobeStock-marcin

Na zámku v Litomyšli pokračuje druhá etapa oprav, hlavně sgrafitových fasád

Na zámku v Litomyšli zapsaném na seznamu UNESCO pokračuje druhá etapa celkových oprav. V první stavbaři opravili střechy, krovy, komíny a arkýře, pracovali rovněž na interiérech hlavně třetího nadzemního podlaží zámku. Památkáři na tuto část využili evropskou dotaci. Ve druhé etapě již skončila obnova Panského domu,…

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, Gina Sanders

Modernizace vedení, které způsobilo páteční výpadek, vyjde na 1,7 mld. korun

Modernizace vedení V411, u nějž přetržení kabelu v Ústeckém kraji vedlo k pátečnímu rozsáhlému výpadku elektřiny v Česku, začne v příštím roce. Výstavba nového zdvojeného vedení vysokého napětí, která byla plánována ještě před touto událostí, by měla vyjít přibližně na 1,7 miliardy korun. Hotovo má být v květnu 2027.…

Rodný dům E. W. Korngolda v Brně. Zdroj: Brode Capital

V centru Brna vzniká Rezidence Korngold

Citlivě pojatá rekonstrukce historické budovy z přelomu 19. a 20. století nabídne moderní bytové jednotky i obchodní prostor. Název projektu odkazuje na slavného brněnského rodáka, hudebního skladatele Ericha Wolfganga Korngolda, který se v tomto domě narodil.