REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Průplav přes Panamskou šíji byl otevřen před 100 lety

Průplav přes Panamskou šíji se budoval desítky let a vyžádal si obrovské náklady a tisíce lidských životů. Velkolepá stavba byla oficiálně otevřena 15. srpna 1914, jen pár týdnů poté, co v Evropě vypukla první světová válka.

Panamský průplav zkrátil cestu z Evropy do Tichomoří o 11.200 kilometrů a výrazně tak urychlil světový obchod. Měl ale také oběti - kromě mrtvých dělníků například i kdysi bohaté přístavy na tichomořském pobřeží Chile.

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily už dřív, v 16. století se věcí například zabýval španělský král Karel V. Za tehdejšího stavu lidské techniky byla ale podobná stavba dlouho zůstávala jen v říši snů.

Ani Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce. Projekt, který počítal se spojením oceánů na úrovni mořské hladiny, totiž provázely od počátku obtíže. Stavitelé se museli potýkat zejména s nástrahami přírody, dělníky ohrožovaly kromě sesuvů půdy nebo lijáků hlavně tropické choroby. Během devíti let zemřelo při budování průplavu na 20.000 lidí a v roce 1889, kdy francouzský projekt zkrachoval, byl kanál hotov z pouhé třetiny.

© sorincolac - Fotolia.com© sorincolac - Fotolia.com

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. Své postavení dokázaly už tím, že vojensky podpořily vyhlášení samostatnosti Panamy - to té doby kolumbijské provincie - a v listopadu 1903 pak USA s panamskou vládou podepsaly dohodu o výstavbě průplavu, pro ně velmi výhodnou. Za jednorázovou sumu ve výši deseti milionů dolarů a roční nájem 250.000 dolarů získaly "na věčné časy" i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Američtí inženýři převzali opuštěnou stavbu na jaře 1904 a patnáctileté přerušení projektu bylo velmi znát. Většinu vybavení nešlo použít, navíc nový plán už nepočítal s přímým spojením oceánů, ale vybudováním trojice zdymadel a umělého jezera ve výšce 26 metrů nad mořem. Na druhou stranu Američané využili francouzských zkušeností s nevypočitatelnou panamskou přírodou a aby uspěli, pojali výstavbu jako vojenskou operaci, v čele společnosti byli dokonce armádní důstojníci.

Od počátku bylo nejdůležitějším úkolem zajistit zdravé životní prostředí pro dělníky. Budovaly se ubikace, stavěla kanalizace, vysoušely močály, likvidoval hmyz přenášející malárii a žlutou zimnici. Velkou roli hráli v boji s chorobami například obyčejné sítě do oken, které chránili spící dělníky před komáry. Trvalo ale celé dva roky, než mohli američtí lékaři pod vedením plukovníka Williama Gorgase prohlásit, že jejich velkolepá sanitární operace přinesla výsledky.

© Lenny - Fotolia.com© Lenny - Fotolia.com

V té době se již rozbíhaly práce na budování samotného kanálu, při které dělníkům výrazně ulehčily práci velké parní bagry, dovezené ze Spojených států. Přesto ale zabrala výstavba Panamského průplavu téměř deset let. Američané na ní nasadili 56.300 dělníků, kteří na největší stavbu své doby proudili z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí se ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním panamské vládě, a to od ledna 2000. Průplav Panamě přináší velké zisky, ve finančním roce 2012-2013 zaplatili rejdaři za jeho používání 2,4 miliardy dolarů a po odpočtu nákladů získala panamská státní pokladna 960 milionů dolarů. To ale brzy mohou ohrozit konkurenční projekty - ať uvažovaná železniční spojnice oceánů nebo plánovaný průplav v Nikaragui. I proto v současné době vrcholí úpravy, které výrazně rozšíří jeho kapacitu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Brno otevře od pondělí kontaktní místo pro bydlení

Brno v pondělí otevře kontaktní místo pro bydlení, kde lidé získají informace a rady od města i městských částí. Sídlí v přízemí v budově magistrátu na Malinovského náměstí. Provozní hodiny budou v pondělí a středu od 8:00 do 17:00 a v pátek od 8:00, řekla dnes novinářům primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). ...

fotolia.com © chalabala

Vlaky se na opravený Negrelliho viadukt vrátí 1. června

laky se na opravený Negrelliho viadukt v Praze vrátí hned v první den jeho otevření, tedy 1. června. Jezdit po něm budou linky z Prahy do Kladna a Kralup nad Vltavou. Spolu s tím se změní i jízdní řády těchto spojů. Cesta do centra Prahy se tím zkrátí asi o sedm minut. Informovaly o tom České dráhy. Oprava památkově ...

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Nový stavební zákon vyvolává rozpory. Dle podnikatelů vše zhorší, MMR nesouhlasí

Podnikatelům se nelíbí současný návrh nového stavebního zákona. Podle nich se po zapracování připomínek odklonil od původní podoby a situaci ve stavebnictví místo zjednodušení naopak výrazně zhorší. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci podnikatelských komor a svazů. Podle ministerstva pro místní rozvoj ...

Václavské náměstí, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Rekonstrukci Václavského náměstí zkomplikovala námitka

Zahájenou rekonstrukci spodní části Václavského náměstí zkomplikovala námitka tzv. systémové podjatosti, kterou podalo občanské sdružení. Týká se kácení stromů. Informaci přinesl server Pražský patriot a ČTK ji potvrdil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Komplikace podle něj zřejmě budou znamenat vyšší náklady, které by ...

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Prodej starších domů v USA klesl nejvíce za deset let

Prodej starších domů v USA zaznamenal v dubnu nejvyšší propad za téměř deset let. Pandemie nemoci covid-19 měla negativní dopad na trh práce i širší ekonomiku, což podkopalo i poptávku po bydlení.

Ostrava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Ostrava prodává pozemky v průmyslové zóně a centru města

Město Ostrava nabízí k prodeji pozemky v průmyslové zóně a v proluce v centru. Zastupitelé dnes rozhodli o záměru prodat pozemky o rozloze 38,57 hektaru, které přímo navazují na Strategickou průmyslovou zónu v Mošnově a letiště Leoše Janáčka Ostrava. Zároveň schválili záměr prodeje pozemku o rozloze 635 metrů ...

MZe v červnu dokončí analýzu melioračních systémů

MZe v červnu dokončí analýzu melioračních systémů

Ministerstvo zemědělství dokončí v červnu analýzu melioračních a závlahových systémů. V diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl náměstek ministra pro fondy EU, vědu, výzkum a vzdělávání Pavel Sekáč. Podle něj většina melioračních systémů nefunguje, hlavně ty, které jsou starší 30 let. S tím ...

Hradec Králové, Ilustrační obrázek, Fotolia.com

Výstavba bytů v hradeckém kraji v 1. čtvrtletí klesla o 29 procent

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji v letošním prvním čtvrtletí meziročně klesla o 29 procent. Dál se tak prohloubil loňský pokles, který za celý rok 2019 byl minus tři procenta. Investoři za letošní leden až březen zahájili stavbu 303 bytů, zatímco loni ve stejném období rozestavěli 425 bytů. Vyplývá to z údajů ...

ŠJů, Wikimedia Commons / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)

Místo nádraží a kolejí budou domy a ulice. Plán pro Hradčanskou v Praze

Na Hradčanské by měly být po převedení železnice do tunelu v okolí nádraží Praha-Dejvice postaveny nové domy a ulice. Budou tam bytové i kancelářské domy a obchody. Vyplývá to ze studie Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pro výstavbu je nutné změnit územní plán, současný s ní nepočítá.

REKLAMA