REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Průplav přes Panamskou šíji byl otevřen před 100 lety

Průplav přes Panamskou šíji se budoval desítky let a vyžádal si obrovské náklady a tisíce lidských životů. Velkolepá stavba byla oficiálně otevřena 15. srpna 1914, jen pár týdnů poté, co v Evropě vypukla první světová válka.

Panamský průplav zkrátil cestu z Evropy do Tichomoří o 11.200 kilometrů a výrazně tak urychlil světový obchod. Měl ale také oběti - kromě mrtvých dělníků například i kdysi bohaté přístavy na tichomořském pobřeží Chile.

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily už dřív, v 16. století se věcí například zabýval španělský král Karel V. Za tehdejšího stavu lidské techniky byla ale podobná stavba dlouho zůstávala jen v říši snů.

Ani Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce. Projekt, který počítal se spojením oceánů na úrovni mořské hladiny, totiž provázely od počátku obtíže. Stavitelé se museli potýkat zejména s nástrahami přírody, dělníky ohrožovaly kromě sesuvů půdy nebo lijáků hlavně tropické choroby. Během devíti let zemřelo při budování průplavu na 20.000 lidí a v roce 1889, kdy francouzský projekt zkrachoval, byl kanál hotov z pouhé třetiny.

© sorincolac - Fotolia.com© sorincolac - Fotolia.com

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. Své postavení dokázaly už tím, že vojensky podpořily vyhlášení samostatnosti Panamy - to té doby kolumbijské provincie - a v listopadu 1903 pak USA s panamskou vládou podepsaly dohodu o výstavbě průplavu, pro ně velmi výhodnou. Za jednorázovou sumu ve výši deseti milionů dolarů a roční nájem 250.000 dolarů získaly "na věčné časy" i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Američtí inženýři převzali opuštěnou stavbu na jaře 1904 a patnáctileté přerušení projektu bylo velmi znát. Většinu vybavení nešlo použít, navíc nový plán už nepočítal s přímým spojením oceánů, ale vybudováním trojice zdymadel a umělého jezera ve výšce 26 metrů nad mořem. Na druhou stranu Američané využili francouzských zkušeností s nevypočitatelnou panamskou přírodou a aby uspěli, pojali výstavbu jako vojenskou operaci, v čele společnosti byli dokonce armádní důstojníci.

Od počátku bylo nejdůležitějším úkolem zajistit zdravé životní prostředí pro dělníky. Budovaly se ubikace, stavěla kanalizace, vysoušely močály, likvidoval hmyz přenášející malárii a žlutou zimnici. Velkou roli hráli v boji s chorobami například obyčejné sítě do oken, které chránili spící dělníky před komáry. Trvalo ale celé dva roky, než mohli američtí lékaři pod vedením plukovníka Williama Gorgase prohlásit, že jejich velkolepá sanitární operace přinesla výsledky.

© Lenny - Fotolia.com© Lenny - Fotolia.com

V té době se již rozbíhaly práce na budování samotného kanálu, při které dělníkům výrazně ulehčily práci velké parní bagry, dovezené ze Spojených států. Přesto ale zabrala výstavba Panamského průplavu téměř deset let. Američané na ní nasadili 56.300 dělníků, kteří na největší stavbu své doby proudili z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí se ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5600 lidí.

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď - starý plovoucí jeřáb - soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914 a o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale slouží Panamský průplav světové lodní dopravě spolehlivě.

Velký význam měl vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním panamské vládě, a to od ledna 2000. Průplav Panamě přináší velké zisky, ve finančním roce 2012-2013 zaplatili rejdaři za jeho používání 2,4 miliardy dolarů a po odpočtu nákladů získala panamská státní pokladna 960 milionů dolarů. To ale brzy mohou ohrozit konkurenční projekty - ať uvažovaná železniční spojnice oceánů nebo plánovaný průplav v Nikaragui. I proto v současné době vrcholí úpravy, které výrazně rozšíří jeho kapacitu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Trojská lávka se dnes otevírá. Náhrada spadlé trvala tři roky, zřícení řeší soud

Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po zřícení nahradil lávku částečně přívoz, který nyní nahradí…

Bydlení, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dostálová: Prezidentův expertní tým podpořil stavební zákon

Expertní tým prezidenta Miloše Zemana dnes podpořil návrh nového stavebního zákona. Po jednání v Lánech to řekla novinářům ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO). Vláda zákon, který má výrazně zrychlit a zjednodušit stavební řízení, schválila na konci srpna. Za přípravu normy odpovídá právě MMR.…

Kubismus v pražské architektuře

Kubismus v pražské architektuře

Festival Open House Praha 2020 je sice za námi a i v těchto nelehkých časech bychom vám rádi zprostředkovali kulturní zážitek prostřednictvím komentovaných procházek věnovaných poznávání kubistické architektury v Praze.

Soud, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Spor o pozemky u dejvického nádraží bude opět řešit soud

Správa železnic podala odvolání proti rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 1, který v srpnu zamítl žalobu státní organizace na neplatnost prodeje pozemků u nádraží v pražských Dejvicích developerské firmě Amádeus Real. Spor tak znovu bude řešit soud. Řekla to mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle železniční…

Peníze, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stát opět přispěje podnikatelům na komerční nájem, schválila vláda

Podnikatelé, kterým vláda v boji proti koronaviru nařídila zavření nebo omezení provozu, budou moci žádat o příspěvek na komerční nájem za třetí čtvrtletí. Stát jim přispěje 50 procent z celkového nájemného za toto období. Maximální výše podpory bude deset milionů korun. Na rozdíl od první výzvy programu COVID…

Ceny bytů v Brně ve 3. čtvrtletí rostly meziročně až o 18 procent

Ceny bytů v Brně ve 3. čtvrtletí rostly meziročně až o 18 procent

Za jediné čtvrtletí se ceny bytů v Brně zvýšily o více než pět procent a meziročně průměrná cena stoupla v letošním třetím čtvrtletí až o 18 procent. V tiskové zprávě o tom informovala společnost FérMakléři.cz, která sbírá data od 100 realitních kanceláří z celého Česka. Podle jednatele firmy Jana Boruty je důvodem…

Náchod, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Město chystá výstavbu nové čtvrti. Do architektonické soutěže přišlo 26 návrhů

Do mezinárodní architektonicko-urbanistické soutěže na využití a zastavění pozemků po bývalé textilce Tepna u centra Náchoda přišlo radnici 26 návrhů od architektů z Česka i ciziny. Do druhého kola porota vybrala pět postupujících ateliérů. Dopracované návrhy mají odevzdat do 11. prosince. Výsledky soutěže spolu se…

Hlavní nádraží - ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia.com

Odbavovací halu Hlavního nádraží v Praze je nutné znovu opravit

Odbavovací halu pražského Hlavního nádraží je potřeba po několika letech znovu kompletně opravit. Nákladná rekonstrukce za zhruba 800 milionů korun, kterou v roce 2011 na základě smlouvy s Českými drahami dokončila italská společnost Grandi Stazioni, nebyla kvalitní a musí se opakovat. Informoval o tom server…

Architektonický road trip: Tokyo Ride

Architektonický road trip: Tokyo Ride

Tokyo Ride je dokumentární film od nejslavnějších současných filmařů věnujících se architektuře Ila Bêka & Louise Lemoine.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Soutěž „Vyhraj tuhle káru“

Soutěž „Vyhraj tuhle káru“

SOUTĚŽ "VYHRAJ TUHLE KÁRU"

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA