Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Ostrava připravuje modernizaci podchodu u tramvajové zastávky Důl Hlubina

Podchod u tramvajové zastávky Důl Hlubina je vstupní bránou do Dolní oblasti Vítkovice, a to převážně v období letních festivalů. Architektonické ztvárnění vytvořili Místní architekti s.r.o.
Vizualizace Důl Hlubina. Zdroj: Místní architekti s.r.o.

Statutární město Ostrava zpracovává projektovou dokumentaci k modernizaci podchodu u tramvajové zastávky Důl Hlubina, který je vstupní bránou do Dolní oblasti Vítkovice, a to převážně v období letních festivalů. Architektonické ztvárnění vytvořili Místní architekti s.r.o., vlastní projektovou dokumentaci zpracovává společnost MS-projekce s.r.o., která navázala na projekt pro územní rozhodnutí zpracovaný společností Hutní projet Ostrava a.s. Náklady stavby předpokládáme nyní ve výši cca 100 milionů korun bez DPH (k detailnějším informacím je však zapotřebí vyčkat do zpracování dokumentace pro provádění stavby a k tomu příslušnému položkovému rozpočtu).

Cílem této stavby je modernizace tramvajových zastávek a vlastního podchodu pod ulicí Místeckou. Architekti využili stávající nadzemní betonový monolit podchodu a navrhli kombinaci betonu a oceli s prvky zasklení doplněné červeným cihlovým obkladovým páskem, který koresponduje s nedalekými objekty Hlubiny. Na podchod ve směru Hrabůvka bezprostředně navazuje zastávkový přístřešek ve stejném designu, v opačné straně směr Ostrava centrum je přístřešek již samostatně stojící,“ vysvětlil Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu. Přístřešek je konstruován na délku dvou tramvajových souprav. Výstup na ulici Hlubinskou bude prodlouženým spádovým chodníkem, který bude v zimě temperován. Z druhé strany dojde v rámci stavby „DOV HLUBINA, KOFOLA – domov v srdci Ostravy“ k odbourání zastřešení výstupu z podchodu a výstup bude do zadlážděného venkovního prostoru.

Vizualizace Důl Hlubina. Zdroj: Místní architekti s.r.o.

Součástí stavby je i modernizace obou tramvajových nástupišť, kde nebude chybět kamerový systém a napojení na wifi. Mimo lavičky umístěné v přístřešcích, bude možné využít k sezení i snížené zídky podél nástupiště, které jsou prodloužením přístřešků. Dojde k úpravě a doplnění chodníků v okolí nástupišť a opravě ulice Hlubinská a části příjezdové cesty z ulice Železárenská. Na ulici Hlubinská přibydou dvě parkovací místa. Vlastní vzhled vnitřní části podchodu je kombinací červeného cihlového obkladového pásku s vloženými „okny“, kde bude dán prostor umělcům, kteří zde navrhnou různé typy graffiti. Je zde navržená i příprava pro osazení citylight, kde mohou být promítány např. programy festivalů apod.

Novinkou je propojení cyklistické dopravy ze směru ulice Výstavní a Na Jízdárně, vedoucí podél ulice Železárenská a Hlubinská, přes rekonstruovaný podchod do Dolní oblasti Vítkovic. Cyklostezka je navržená ve stávajícím chodníku podél ulice Železárenská, který bude nově fungovat jako společná stezka pro chodce a cyklisty, v ulici Hlubinská budou cyklisté vedeni v hlavním dopravním prostoru pomocí piktogramů, jelikož je zde nízká intenzita motorové dopravy a v podchodu je cyklostezka řešená jako jednopruhová obousměrná a vede souběžně s pruhem pro chodce. Z podchodu cyklostezka vyústí do otevřeného prostoru před budovou Kofoly, odkud mohou cyklisté dále pokračovat směr Dolní oblast Vítkovice.

Vizualizace Důl Hlubina. Zdroj: Místní architekti s.r.o.

Zastávky budou opatřeny veřejným osvětlením, dojde zde k úpravě trakčního vedení a rektifikaci kolejí, jsou zde navrženy přeložky sítí kolidující s budoucí stavbou. Odvodnění bude částečně řešeno vsakem do nedaleké zeleně. Pro lepší dostupnost úklidu, bude opravena stávající drobná stavba vedle objektu bývalé městské policie, kde budou uskladněny uklízecí stroje,“ dodává Břetislav Riger, náměstek primátora.

V průběhu roku 2025 bude projektová dokumentace podána na stavební úřad a předpokládáme i vydání povolení záměru stavby. V roce 2026 naváže veřejná zakázka na zhotovitele stavby, načež začne realizace stavby.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, ttstudio

Studie: Energeticky náročným firmám v ČR hrozí kolaps, příčinou drahé energie

Energeticky náročným firmám v Česku hrozí brzká ztráta konkurenceschopnosti. Příčinou jsou vysoké ceny energií, které v tuzemsku patří k nejvyšším v Evropě. Vyplývá to ze studie, kterou dnes novinářům představila poradenská společnost EGU. Zástupci Svazu chemického průmyslu a výrobců keramiky proto vyzvali stát k…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Experti: Dočasné uzavření Nová zelená úsporám ukazuje zájem lidí o zateplování

Dočasné pozastavení příjmu žádostí v programu Nová zelená úsporám kvůli jejich velkému počtu ukazuje, že domácnosti mají stále větší zájem o zateplování, fotovoltaiku a další opatření směřující k úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů. Podle Greenpeace ČR a aliance Šance pro budovy jde zároveň o signál, že…

Zdroj: Česká komora architektů

Česká cena za architekturu vyhlásí výsledky jubilejního 10. ročníku

Z celkem 271 přihlášených realizací z celé České republiky vybrala v červnu mezinárodní porota 25 nominovaných děl, která na začátku září osobně navštívila. Galavečer se uskuteční 13. listopadu ve Foru Karlín. O hlavní ocenění se uchází 25 nominovaných staveb z celkem 271 přihlášených.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotoschlick, Fotolia

Nový Bor připravuje výstavbu bytového domu ze dřeva, hledá dodavatele

Výstavbu bytového domu ze dřeva připravují v Novém Boru na Českolipsku, město hledá dodavatele. Náklady na dřevostavbu s deseti byty odhadli projektanti na více než 70 milionů korun. Lhůta pro nabídky končí 3. listopadu. Podobné projekty jsou zatím v Česku ojedinělé, podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni…

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…