REKLAMA

Výměna garážových vrat bez bourání

K rozhodnutí výměny garážových vrat za nové nás může vést spousta důvodů: zvýšení bezpečnosti, zlepšení vzhledu, zvýšení hodnoty objektu nebo prosté nahrazení dožilé konstrukce za výrobek s pohodlnějším ovládáním. Navštívili jsme pro vás jednu stavbu, na které výměna vrat proběhla.
Výměna garážových vrat bez bourání

Původní vrata

Objekt byl osazen vraty s kovovou konstrukcí a plastovými lamelami. Otevírání dveří bylo prováděno ručně zdviháním pod strop za pomocí mechanismu protizávaží, zamykání zajišťovala jedna západka na kličkový zámek. Celá vrata byla osazena v tenké ocelové zárubni. Za dobu životnosti vrat (cca 25 let) bylo znát kroucení plastových lamel, několikrát bylo nutné svářet středový kloub, došlo k deformaci tenkých ocelových ramen nesoucích závaží. Vrata vykazovala již od dob své montáže velký hluk při otevírání.

Původní garážová vrata

Roletová varianta nových vrat

Vzhledem ke stavebnímu uspořádání otvoru i instalacím vedoucím pod stropem garáže byla zvolena vrata rolovací, předsazená před stávající konstrukci. Díky zvolenému řešení nebylo potřeba nic bourat, montáž proběhla během jednoho dopoledne. Malé hliníkové lamely vyplněné PUR pěnou jezdí v bočních vodících lištách. Konstrukce je podobná jako u okenních rolet, avšak se dvěma podstatnými technickými detaily, na které je nutné si dávat v případě objednání a montáže takových vrat pozor.

  1. pádová brzda - v případě uvolnění převodů v motoru zastaví vrata tak, aby nedošlo k nekontrolovatelnému pádu a nikoho nezranila či se sama nepoškodila
  2. zámky proti nadzdvižení - zabrání neoprávněnému nadzdvižení a rolování vrat vzhůru

Vrata je nutné zaměřit a vyrobit na míru danému otvoru. Nutné je uvážit místo pro rolovací systém vrat a pro vodicí lišty. Zde tyto konstrukce nedělaly žádný problém, kastlík se vešel do nadpraží a vodící lišty jsou stejně široké jako původní zárubeň - nedošlo tedy ani ke zmenšení průjezdu.

Po demontáži vratového křídla a sestavení všech komponent se přišroubuje konstrukce vrat na stěnu. Připraví se prostup pro elektroinstalaci k pohonu vrat. Roleta se nasune na vodící osu, osadí se zámky proti nadzdvižení. Nakonec se zapojí elektroinstalace, konstrukce se zakapotuje.

Vrata mají možnost ručního ovládání v případě výpadku elektřiny. Po oddělání zámku je možné se dostat klikou přímo k převodům motoru a vrata rolovat pomocí kliky. Toto je ale opravdu nouzové řešení, rolování je velmi pomalé, provádí se nad hlavou ve výšce a je poměrně namáhavé. V tomto případě byl motor umístěn k boční zídce tak, aby majitelka mohla vzhledem ke své tělesné výšce při rolování stát (sedět) na zídce.

A je hotovo

Celá konstrukce vrat se na závěr před předáním vyzkouší. Nezapomeňte si nechat vše řádně vysvětlit, včetně ovládání nouzového otevírání v případě výpadku elektrického proudu. Zkontrolujte celý výrobek, funkčnost dálkového ovládání, zkontrolujte případná poškození výrobku. Trvejte na záznamu veškerých zjištěných závad do předávacího protokolu, včetně předpokládaného data jejich odstranění.

Sdílet / hodnotit tento článek

REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist