Dva mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli tomu na ně ředitelství silnic zakázalo začátkem září vjezd kamionům a omezilo povolenou rychlost pro osobní auta.
"Situace je opravdu vážná. Mostům hrozí vážná destrukce, která může skončit až zřícením, pokud se něco neudělá," uvedl ministr. Ťok se dohodl s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou, že napíše Eurovii poslední dopis. "Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit," řekl ministr. Dodal, že jestli Eurovia do 14 dnů (po odeslání dopisu) nárok neuzná, využije práva stáhnout bankovní garance, které však dnes dosahují zhruba jen 350.000 Kč.
"Tady bohužel dospělo k tomu, že garance se v průběhu dokončování snižovala, přestože ve smlouvě snižování sjednáno nebylo. Já říkám fakta, ke kterým jsem přišel, já je nemůžu nijak komentovat," uvedl ministr k dotazu moderátora, který se pozastavoval nad nízkou výší garancí u miliardové zakázky.
Ministr následně vypíše výběrové řízení na opravu mostů a náklady bude vymáhat na Eurovii v arbitráži. Stát v současné době již vede z firmou spor ohledně odstranění závad. Pokud by však měl i nadále pokračovat, rostlo by tím riziko, že most spadne. Znění sporu se proto musí změnit. "My musíme s pohledem dobrého hospodáře udělat kroky, abychom ochránili majetek státu," poznamenal ministr. Občané podle něj nemohou být rukojmími obou stran sporu.
"My vypíšeme výběrové řízení na to, aby se mosty opravily co možná nejdříve a budeme řešit tu finanční stránku posléze," naznačil ministr své plány. Celá stavba obou mostů stála zhruba 200 milionů korun. "Já nepředpokládám, že jejich oprava bude vyžadovat nové postavení," naznačil možný finanční strop stavby. "Já bych rád, aby stavební práce začaly nejpozději v dubnu," uzavřel Ťok.
Na závažnosti problémů s mosty a důvody jejich vzniku se stát s Eurovií dosud neshodl. Podle Eurovie je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla již dříve firma.
ŘSD na přelomu loňského listopadu a prosince provedlo na poškozených mostech v Ostravě - Přívoze zátěžové testy. Následně rozhodlo, že zde bude nutné snížit povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině a auta je budou moci projíždět pouze v jednom pruhu. Omezilo rychlost i na patnáctikilometrovém úseku dálnice u Ostravy, který je nejvíce zvlněný.
Zřícení oběma mostům podle prosincového vyjádření ŘSD nehrozí, může ale nastat situace, kdy bude nutné na ně zakázat vjezd úplně. Záviset to bude především na počasí, nízké teploty totiž mohou stav mostů zhoršit. Od září v místě platí zákaz vjezdu kamionů a omezení rychlosti.
Stavební výrobu snižuje drahé financování a menší výstavba budov
Stavební výrobu v České republice významně snižuje nedostatečná výstavba pozemních staveb, tedy například bytových domů či kanceláří. Může za to převážně drahé financování a ekonomická nejistota. Ochromení stavebních řízení v souvislosti s digitalizací se ale na dnes zveřejněných datech Českého statistického úřadu…
Sdílet / hodnotit tento článek