REKLAMA
Hledat
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Via Salis, dostavba dálnice D4 formou PPP, slaví první rok

Stavba D4 je referenčním projektem při rozhodování o dalším využití PPP u dalších infrastrukturních projektů. Při současném napjatém stavu veřejných financí je to jedna z možných cest. PPP připadá v úvahu například u D35, u IV. železničního koridoru nebo při výstavbě některých vysokorychlostních tratí.
Dostavba dálnice D4 formou PPP, zdroj Via Salis
Dostavba dálnice D4 formou PPP, zdroj Via Salis

Stavba D4 je referenčním projektem při rozhodování o dalším využití PPP

Aktuální stav prvního českého PPP projektu přijeli na dálnici D4 zhodnotit ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel VINCI Consessions Nicolas Notebaert. Zastavili se spolu se zástupci druhého koncesionáře (Meridiam) a zástupci zhotovitele (EUROVIA CS) na třetím z pěti nově budovaných úseků dálnice D4, aby společně zkontrolovali, jak stavba pokračuje. Nedaleko Chraštiček, kudy dálnice povede, byl pan ministr podrobně informován o stavu projektu.

„Stavba D4 je referenčním projektem při rozhodování o dalším využití PPP u dalších infrastrukturních projektů. Při současném napjatém stavu veřejných financí je to jedna z možných cest. PPP připadá v úvahu například u D35, u IV. železničního koridoru nebo při výstavbě některých vysokorychlostních tratí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„VINCI Highways úspěšně staví nebo provozuje téměř 4000 km dálnic po celém světě, ty nejblíže odsud se nacházejí na Slovensku, v Německu či Polsku. Všechny tyto zkušenosti přinášíme i na D4 a věříme, že i díky nim se PPP D4 stane nejen referenčním projektem v České republice, ale i příkladem udržitelnosti v oblasti infrastruktury,“ uvedl generální ředitel VINCI Concessions Nicolas Notebaert.

„Uplynulých 12 měsíců proběhlo úspěšně a jsem rád, že projekt postupuje podle plánu. I když sektor stavebnictví teď zažívá obtížné časy, jsem přesvědčen, že budeme úspěšně pokračovat i nadále,“ uvedl generální ředitel Via Salis a Managing Director VINCI Highways ve střední Evropě Christian Biegert.

„Každá stavba pro nás představuje velkou výzvu a historicky první PPP projekt v ČR obzvlášť. Výstavba 32 km nové dálnice a rekonstrukce 16 km stávající je obrovskou zkušeností pro celé české stavebnictví,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel EUROVIA CS Martin Borovka.

Rekapitulace 2021

V loňském roce proběhlo vytýčení celé trasy, došlo k odstranění lesní i mimolesní zeleně, byl realizován archeologický, pyrotechnický či hydrogeologický průzkum, instalovány byly zábrany pro obojživelníky a uskutečnila se řada dalších prací při přípravě celého stavebního území. U křižovatky Lety vznikla výrobna důležitého materiálu pro stavbu. Tento prostor je strategicky umístěn z důvodu logistiky materiálu pro stavbu (nachází se zhruba v polovině trasy), což napomůže zmírnit zátěž komunikací od nákladních vozidel.

Plány 2022

V letošním roce se chystají rozsáhlé trhací práce u obce Milín, budou se zakládat mostní konstrukce a proběhne výstavba nových místních komunikací, na které bude převedena doprava ze stávající D4. Dokončují se rovněž přeložky inženýrských sítí a některé archeologické průzkumy.  

Všechny práce probíhají s maximálním důrazem na ekologii. To zahrnuje například recyklaci materiálů, zákaz používání pesticidů, budování ekoduktů pro divokou zvěř, nádrže na dešťovou vodu nebo zábrany pro ochranu obojživelníků.

Dálnice D4 podstatně urychlí spojení mezi středními a jižními Čechami a státní hranicí. Výrazně uleví řadě obcí v regionu, které jsou nyní zatěžovány intenzivní dopravou na silnici I/4, kde navíc často dochází k zácpám a dopravním nehodám.

Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje dostavbu zcela nových 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 24 let bude konsorcium dálnici provozovat. Zhotovitelem stavby je na základě smlouvy s Via Salis společnost DIVia stavební, člen skupiny EUROVIA CS.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: AdobeStock - philipus

Město bez aut s nulovými emisemi mělo být rájem. Stavba se zasekla. Co je nyní?

Naplňující futuristické vize, bezbřehý techno-optimismus. Snaha o vytvoření světového unikátu, příkladu hodného následování. Tohle všechno byl, je a nejspíš ještě po nějakou dobu bude unikátní projekt zázračného města budoucnosti, Masdar City, rostoucí v pouštních pustinách za Abú Dhabí. Města, které mělo být jako…

Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Rychlejší než výstavba českých dálnic je pohyb hlemýždě. Nedokončenou dálniční síť nelze efektivně využívat

Úvahy o první československé dálnici se vedou od roku 1934. Tvar a rozsah dálniční sítě byl ustanoven v roce 1964. Prvních dvacet jedna kilometrů dálnice z Prahy do Mirošovic bylo otevřen v roce 1971. Od té doby stavíme průměrně 27 km dálnic za rok. To je tempo patnáctkrát pomalejší, než je rychlost hlemýždě.

Zdroj: AdobeStock - eva

Barrandovský most je nejvytíženější komunikace v Praze. Prochází opravami

Barrandovský most, dodnes čtvrtý nejmladší pražský most přes Vltavu, mohli motoristé částečně používat již od září 1983, celý byl ale slavnostně otevřen teprve začátkem listopadu 1988. Od začátku patří mezi hlavní pražské komunikace, dnes po něm denně projede asi 140.000 aut a patří mezi vůbec nejvytíženější úseky…

Foto: ČKAIT, Kloknerův ústav, VALBEK, BOMART, GEM.VISION, Jan Polák Wikimedia, Simca CZE Wikimedia

Nová Trojská lávka. Jakou konstrukci má nová lávka, aby nespadla?

Na konci roku 2017 se zřítila lávka pro pěší, která spojovala dva hojně navštěvované vltavské břehy Císařského ostrova a Troji. Došlo ke zranění osob a hmotné škodě velkého rozsahu. Po dlouhé soudní anabázi byl v březnu 2022 vynesen zprošťující rozsudek. Verdikt zatím není pravomocný, státní zástupce, který žádal…

REKLAMA
REKLAMA