Kostel v Mostě: Stavba s pohnutou historií slaví 45. výročí od přestěhování
Kostel Nanebevzetí Panny Marie na svém novém místě.Zdroj: Tomáš Kovařík
Gotické trojlodí se dochovalo ve své původní čistotě. Zdroj: Tomáš Kovařík
Zvonice kostela byla pro potřeby přesunu rozebrána a následně znovu postavena. Báň věže pochází z počátku 20. století. Zdroj: Tomáš Kovařík
Okolí kostela prošlo decentní parkovou úpravou, která podtrhuje vznešenost stavby. Zdroj: Tomáš Kovařík
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. Zdroj: Tomáš Kovařík
Na kroužených klenbách z návrhu Jakuba Heilmanna je nejvíce patrný vliv Benedikta Rejta, jehož žákem Heilmann byl. Zdroj: Wikimedia Commons; Licence: Creative Commons CC BY-SA 4.0
Kostel připravený k přesunu. Stavba je již zpevněna ocelovou konstrukcí a je usazena na 53 nosných vozících. Samostatně stojící barokní zvonice zanikla spolu se starým městem. Zdroj: Wikimedia Commons; Licence: volné dílo
Kostel po usazení na nové železobetonové základy. Zdroj: Wikimedia Commons; Licence: volné dílo
Celá pohyblivá sestava usazená na zahloubených kolejích s celkovou hmotností přes 12 000 tun. Zdroj: Národní památkový ústav, www.npu.cz; Licence: Creative Commons CC BY-SA 3.0
Pohyblivý kostel se vydává na cestu. Velín, odkud byl celý přesun řízen, se nacházel v prosklené kabině vpředu. V pozadí původní barokní zvonice. Zdroj: Národní památkový ústav, www.npu.cz; Licence: Creative Commons CC BY-SA 3.0
Přípravy na stěhování. Kromě demontáže veškerého drobného vybavení, výplní oken, zpevnění budovy ocelovou konstrukcí nebo vybetonování zpevňujícího pasu u paty budovy bylo třeba také rozebrat věž, která byla na cílovém místě znovu vystavěna.  Zdroj: Národní památkový ústav, www.npu.cz; Licence: Creative Commons CC BY-SA 3.0
Jeden z 53 vozíků, na kterých byl kostel usazen. Díky hydraulickému pístu bylo možné vyrovnávat vertikální odchylky. Zdroj: Národní památkový ústav, www.npu.cz; Licence: Creative Commons CC BY-SA 3.0
Sdílet na Facebooku Sdílet na Pinterestu
1 / 12
REKLAMA