Unikátní stroj na opravu silnic frézuje a zároveň pokládá nový povrch
Nejprve je třeba z vozovky odfrézovat podélné vodorovné značení, protože by při ohřívání hořelo. Foto: Michal Štengl
Dva samopojížděcí ohřívače zvýší teplotu vozovky na cca 200 °C, aby umožnily frézování povrchu. Foto: Michal Štengl
Pro ohřev vozovky se používají hořáky spalující propan-butan, ten vystačí na 12 hodin práce. Foto: Michal Štengl
Zde zřejmě zůstal na vozovce kus značení či asfaltu, proto vzplál. Foto: Michal Štengl
Při ohřívání vozovky je běžné, že chytá i tráva kolem. Obsluha proto musí být velmi  ostražitá a případný oheň uhasit. Foto: Michal Štengl
Stroj umí odfrézovat starou vozovku až do hloubky 7 cm. Odfrézovaný materiál v míchačce smíchá s asfaltem, případně s kamenem. Vše se ověřuje laboratorními rozbory a každodenně se podle výsledků rozborů receptura upravuje. První lišta následně tuto zrecyklovanou směs položí jako základní vrstvu ve výšce asi 4 cm. Foto: Michal Štengl
Hned za ní se položí i takzvaná obrusná vrstva balené směsi vysoká asi 2 cm, která se dopravuje z přední části z takzvaného "kýblu". Foto: Michal Štengl
Za hodinu práce "spotřebuje" Remixer asi 20 tun balené směsi, kterou přivážejí nákladní vozy a vykládají ji do zmíněného "kýblu". Foto: Michal Štengl
Remixer vytvoří stejně kvalitní "koberec" jako klasický finišer. Pracuje rychlostí dva metry za minutu, tedy 120 metrů za hodinu. Během jednoho pracovního dne, který trvá 12 hodin, zrenovuje zhruba 1,5 kilometru vozovky. Foto: Michal Štengl
Na "kapitánském" můstku je obrovské horko od balené směsi, která má teplotu kolem 300 °C. Navíc je zde neskutečný kravál od naftového motoru V8 od firmy Deutz, který pohání 16 hydraulických čerpadel. Ta rozvádí 1300 litrů oleje, který slouží k pohybu i veškerému ovládání stroje. Foto: Michal Štengl
Obsluhu Remixeru tvoří čtyři lidé - jeden řidič, dva lištaři a obsluha "kýblu", do kterého se sype balená směs. Foto: Michal Štengl
Takto vypadá ovládací panel hlavního řidiče. Vše je čistě mechanicko-hydraulické, žádná elektronika. Foto: Michal Štengl
Čerstvě položený povrch je třeba pořádně uválcovat. První válec používá i rezonátor. Když kolem vás projede, všechno se otřásá. Foto: Michal Štengl
Druhý válec je uhlazovací. Zhruba každé 2,5 hodiny si musí dojet k cisterně a doplnit nádrže s vodou, kterou se sprchují samotné válce, aby se na ně položená vrstva nelepila. Foto: Michal Štengl
Přístrojová deska válce má jen pár ovladačů. Foto: Michal Štengl
Správné válcování rozhoduje o kvalitě silnice. Je to hodně důležitá, ale poměrně jednotvárná práce. Jezdíte dopředu a dozadu. Zda je vozovka správně zhutněná, kontrolují na místě specializované laboratoře. Foto: Michal Štengl
Sdílet na Facebooku Sdílet na Pinterestu
1 / 16
REKLAMA