Stavba jako z papíru. Hra architekta se světlem v novém kostele v Sazovicích
Pohled na kruhový strop, světlík symbolizuje boží prozřetelnost, průhled na oblohu vzdáleně připomíná pohled na planetu Zemi. Strop má i akustickou funkci. FOTO: BoysPlaysNice.
Půlmetrové zdi rotundy se zužují do několika centimetrů a sbíhají se do jednoho bodu jako papír.FOTO: BoysPlaysNice.
Sazovický kostel navrhnul architekt Marek Jan Štěpán tak, aby svým tvarem odkazoval na půdorys původní svatováclavské svatyně. FOTO: BoysPlaysNice.
V horní venkovní nice je umístěna zvonkohra  s 15 zvony. Jednotlivé zvony jsou opatřeny reliéfním nápisem s jejich zasvěcením a zároveň na každém je jedno veliké písmeno. Dohromady dávají nápis Přijď duchu svatý. FOTO: BoysPlaysNice.
Stěny kostela zdobí bronzové reliéfní kresby svatého Václava a Panny Marie s malým Ježíškem. Malíř Vladimír Kokolia je zachytil jen minimem tahů. FOTO: BoysPlaysNice.
Kříž z nejčistšího optického skla rozkládá světlo a paprsky láme do různých duhových odstínů podle toho, jak na něj světlo dopadá, nebo odkud se díváte. FOTO: BoysPlaysNice.
Součástí kostela je i společenské centrum v suterénu. Kostel vznikl za peníze místních - část peněz pokryla sbírka, kterou obyvatelé Sazovic zorganizovali, většinu zaplatili sazovičtí podnikatelé. FOTO: BoysPlaysNice.
Podstatným místem ve svatováclavské svatyni jsou vstupní dveře, u nichž podle legendy zemřel Václav rukou bratra Boleslava. Připomínkou tohoto martyria u vstupních dveří je v sazovickém kostele kruhová klika inspirovaná klepadlem ze Staré Boleslavi. V klice je vepsán název první svatováclavské legendy Crescente fide Christiana. FOTO: BoysPlaysNice.
Podstatným místem ve svatováclavské svatyni jsou vstupní dveře, u nichž podle legendy zemřel Václav rukou bratra Boleslava. Připomínkou tohoto martyria u vstupních dveří je v sazovickém kostele kruhová klika inspirovaná klepadlem ze Staré Boleslavi. V klice je vepsán název první svatováclavské legendy Crescente fide Christiana. FOTO: BoysPlaysNice.
Architekt M.J. Štěpán chtěl, aby při stavba pohledu působila jako něco lehkého, abstraktního, jasného a přirozeného. Zdi se odchlipují, dovnitř proniká boční měkké světlo a klouže po jeho křivkách. FOTO: BoysPlaysNice.
Okno umístěné na spojnici uložení ostatku svatého Václava v sazovickém kostele a světcovy kaple v pražské katedrále.  FOTO: BoysPlaysNice.
Lavice se soustředí kolem kruhového presbytáře, což představuje společenství shromážděné kolem stolu při Poslední večeři Ježíše s apoštoly. FOTO: BoysPlaysNice.
Inspiraci pro kartáčovanou omítku našel Marek Štěpán v univerzitní kapli v Seattlu. Zkoumal a s odborníky konzultoval tradiční receptury vápenných omítek i jejich různé nanášení na zeď. Nic neodpovídalo představám, dokud k vodorovným vrypům nevyzkoušel vedle stojící koště. FOTO: BoysPlaysNice.
V čele presbytáře stojí obětní stůl organického tvaru s dokonalým povrchem, který má symbolizovat boží dotek – konec božího prstu, který se v jednom bodě dotýká naší země. Na horním kůru jsou pak umístěny varhany.FOTO: BoysPlaysNice.
Pohled na kříž z optického skla zespodu. Hranol rozkládá světlo a zrcadlí ho jako krasohled.FOTO: BoysPlaysNice.
Na hrubé stěně kostela je čtrnáct drobných zastavení křížové cesty. Leštěné bronzové reliéfy byly vyřezány vodním paprskem podle kreseb Vladimíra Kokolii. FOTO: BoysPlaysNice.
Sdílet na Facebooku Sdílet na Pinterestu
1 / 16
REKLAMA