Brána ze 14. století, na kterou teď město může být opravdu hrdé
Na výšku má jedenáct metrů, její parcela pak činí 5 × 5 metrů. Dá se tedy říct, že stopa tohoto projektu je malá. Jenže to platí jen o výměře. Ve skutečnosti totiž tohle dílo sahá hluboko do minulosti. Foto: Emanuele Bressan
Hradební branka – Portello Colmarion – stojí v městě Asolo už od 14. století. A právě tím začíná velký „přesah“ zástavbou relativně skromného projektu, řešený architekty ze Studio Bressan. Foto: Emanuele Bressan
Nešlo totiž jen o branku v kamenné hradbě. Šlo i o minulost města Asolo, které vždy hrálo v regionu Veneto důležitou roli. Šlo o kontext dějin, sídla i krajiny. Foto: Emanuele Bressan
Asolo je už dnes „moderním“ městem, které má historický charakter jen v centru. Ale právě Portello Colmarion rozhodovalo o tom, jak město bude vnímáno. Jako nové nebo jako historické? Foto: Emanuele Bressan
Projekt konzervativní obnovy Portello Colmarion se odehrává v krajinném kontextu, který na jedné straně zahrnuje antropizovanou část města, a na druhé straně hustou vegetaci kopcovitého lesa. Foto: Emanuele Bressan
Portál, patřící ke středověkým hradbám ze 14. století města, se nachází v panoramatické kopcovité oblasti v nadmořské výšce 379 metrů, která umožňuje dominovat rovině pod ní. Foto: Emanuele Bressan
O Asolu říkal básník Giosuè Carducci, že je městem stovky horizontů. A díky vyvýšené poloze brány se z místa otevírá mimořádný panoramatický výhled na kopce Asola a vrchol Monte Grappa. Foto: Emanuele Bressan
A ještě jedním snímkem k městského archivu posloužíme. Podoba brány, zachycená ještě na černobílém snímku. I zde už je patrné strukturální narušení, vegetací. Foto: Emanuele Bressan
Brána má zděnou konstrukci složenou z částí z cihel a částí z kamenných kvádrů zhruba opracovaných do čtverců. Kromě těch „narušení stářím“ je ale téměř bez vnější degradace. Foto: Emanuele Bressan
Oprava probíhala následovně: po následném pečlivém odstranění parazitické vegetace byla provedena řada průzkumů kamenných materiálů, původních malt a stratigrafie stop omítky. Foto: Emanuele Bressan
Díky těmto průzkumům bylo možné připravit sled přesných operací, v nichž se střídala stavební konsolidace, restaurování a integrace nejvýraznějších mezer ve zdivu budovy. Foto: Emanuele Bressan
Architekti ze Studio Bressan ve spolupráci s týme restaurátorů využili příležitosti k provedení stavební studie, prozkoumali, jak vlastně byla brána a část hradeb vystavěny. Foto: Emanuele Bressan
Původní malta se skládal ze směsi na bázi vápna a opukového kamene: přírodního sedimentárního konglomerátu typického pro kopce Asolo. A též zaoblených úlomků stmelených vápencem a jíly. Foto: Emanuele Bressan
Spárování mezer ve zdivu bylo provedeno touto speciální maltou podle původní historické receptury, což umožnilo vrátit středověké bráně původní vzhled. Foto: Emanuele Bressan
Majestátní vzhled staré brány byl dále umocněn instalací umělého osvětlení. Foto: Emanuele Bressan
Projekt zahrnoval také obnovu povrchu říční oblázkové dlažby pod portálem s předefinováním pěších a cyklistických stezek vložením schodiště na severovýchodní stranu budovy. Foto: Emanuele Bressan
Sdílet na Facebooku Sdílet na Pinterestu
1 / 16
REKLAMA