REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Pískovny u Brna zachraňují stavebnictví v okolních krajích i výstavbu nových dálnic. Zatím

Na těžbě štěrkopísku je nejvíce neekologická doprava. Pokud budeme pořád brzdit patami při povolování každého nového ložiska, těžební síť bude stále řidší a přírodě tím nepomůžeme, spíš naopak.
Pískovny u Brna zachraňují stavebnictví v okolních krajích i výstavbu nových dálnic. Foto České štěrkopísky

Jižně od Brna leží bohatá štěrkopísková ložiska, která odvracejí stavební surovinovou krizi v okolních regionech a zároveň sytí aktuální dálniční boom na celé Moravě. Pískovna Hrušovany provozovaná společností České štěrkopísky běžně dodává písek a kamenivo na betonárny na Vysočinu, kde se již tato surovina vůbec netěží. Protože aktivních pískoven i na jižní Moravě všeobecně ubývá, natahují se dojezdové vzdálenosti běžně až na 80–100 a výjimečně i více kilometrů. Štěrkopísková základna na Brněnsku se sice může opřít o kvalitní napojení na dálniční síť. Prodloužení zásobovacích tras se ovšem negativně podepisuje na životním prostředí i cenách betonu.

Pískovny u Brna zachraňují stavebnictví v okolních krajích i výstavbu nových dálnic. Foto České štěrkopísky

Na těžbě štěrkopísku je nejvíce neekologická doprava. Pokud budeme pořád brzdit patami při povolování každého nového ložiska, těžební síť bude stále řidší a přírodě tím nepomůžeme, spíš naopak. Každý kilometr navíc, který musí ujet plně naložený nákladní vůz, navýší emise oxidu uhličitého o 0,8 kg. Pokud se tedy zásobovací trasa natáhne z 20 na 100 kilometrů, už pouhých šestnáct jízd přidá do ovzduší jednu tunu emisí navíc!“ vysvětluje mluvčí společnosti České štěrkopísky Petr Dušek.

Pískovna Hrušovany už dnes běžně zásobuje betonárny ve Žďáru nad Sázavou, Křižanově, Velké Bíteši, Velkém Meziříčí či Vyškově. Narůstající vzdálenost u dodávek plniva se může projevit i na finální ceně betonu, a tím i velmi významně na ceně samotných staveb, ať už ve veřejném či soukromém sektoru. „V tomto období se podařilo v různých částech Moravy nebývale nastartovat výstavbu dálniční infrastruktury. Kladu si otázku, co se bude dít, až se naplní černé prognózy geologů a o soběstačnost přijdou i surovinově bohaté oblasti, jako je jižní Morava,“ doplňuje Petr Dušek.

Pískovny u Brna zachraňují stavebnictví v okolních krajích i výstavbu nových dálnic. Foto České štěrkopísky

Česká geologická služba již několik let varuje před hrozícím nedostatkem štěrkopísků a stavebního kamene. Z analýzy, kterou geologové zpracovali ve spolupráci s Těžební unií a Sdružením pro výstavbu silnic vyplývá, že do deseti let skončí v Česku 60 % aktivních ložisek. Bídně na tom budou i regiony, které v současnosti drží české stavebnictví nad vodou. Například v Jihomoravském kraji zůstane ze sedmnácti pískoven pouze osm.

Na jihovýchodě Česka je v současnosti ve výstavbě přes 70 kilometrů nových dálničních úseků. Společnost České štěrkopísky se podílí prostřednictvím zásobování z pískovny Hrušovany na třech z nich: D55 Staré Město – Moravský Písek, D55 Moravský Písek – Bzenec a D49 Hulín-Fryšták. Dohromady jde o více než 30 kilometrů nových dálnic. Každý kilometr přitom spolyká desítky tisíc tun kameniva.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Studie: Ceny kamene a písku se zvedají kvůli nedostatku kamenolomů

Studie: Ceny kamene a písku se zvedají kvůli nedostatku kamenolomů

Cena stavebního kamene se v průměru meziročně zvedla o desítky korun za tunu. V posledních pěti letech narostla cena písku o více než čtvrtinu. Důvodem je nedostatek kamenolomů a zvýšená spotřeba těchto stavebních materiálů za posledních deset let o 37 procent.

CEMEX umístil na dobříňskou štěrkovnu čtyři ptačí hnízdiště

CEMEX umístil na dobříňskou štěrkovnu čtyři ptačí hnízdiště

Společnost CEMEX včera umístila první čtyři betonové ostrůvky na štěrkopískovně Dobříň u Roudnice nad Labem. Starostové a zastupitelé okolních obcí přihlíželi spolu s dětmi z místní školky, jak autojeřáb zvedá a pokládá šestiboké hranoly z vláknobetonu vysypané štěrkem na hladinu těžebního jezera.