Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Protiklady a paralely v tvorbě Adolfa Loose a Le Corbusiera - 1. díl

Asi jen těžko bychom hledali jiné dvě osobnosti, které doslova formovaly podobu moderní architektury, zatímco jejich přístup k samotné tvorbě byl současně tak odlišný, než byli Adolf Loos a Le Corbusier, vrcholní představitelé architektury 1. poloviny 20. století.
Vila Savoya v Poissy, asi nejznámější realizace Le Corbusiera. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

Dílo Adolfa Loose i Le Corbusiera je nadále zdrojem inspirace a zaslouženého obdivu, a ačkoliv se jejich přístupy k tvorbě zdají být takřka protichůdné, jsou protkány zajímavými paralelami, které pomáhají formovat obraz moderní architektury i dnes. Seznamte se s protiklady i podobnostmi v tvorbě těchto dvou velikánů.

Adolf Loos

Adolf Loos narozený v roce 1870 byl synem brněnského kameníka. Možná i proto později ve své tvorbě pracoval s ušlechtilým kamenem jako dominantním interiérovým prvkem. Zkušenosti pro svůj profesní život sbíral během nedokončeného studia architektury, ale také během pobytu v Americe v letech 1893–1896, kde se živil porůznu, např. umýváním nádobí či na stavbě.

Winternitzova vila v Praze. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

Po svém návratu ze zámoří působil ve Vídni, kde si založil vlastní architektonický ateliér a stal se součástí tamní umělecké scény.

Adolf Loos je pověstný publikováním břitkých textů odmítajících staré formy či kritizující historický dekorativismus. Jedním z nejznámějších děl kritizujících zdobné prvky v architektuře a užitném umění je esej Ornament a zločin. Právě Loos zastával nekompromisní názor, že architektura není a nemůže být uměním, neboť architektura je účelná, což je v rozporu s uměleckou funkcí. Jak sám říkal, pouze dva architektonické prvky si mohou dovolit být uměním, a to náhrobek a pomník.

Tvorbu Adolfa Loose lze pomyslně rozdělit do několika etap, přičemž první význačná díla začala vznikat již v roce 1899 ve Vídni. Vrcholným dílem vídeňského období je obchodní dům Goldman & Salatsch (1910) situovaný přímo naproti honosnému paláci Hofburg.

Interiér Brummelova domu, jedna z plzeňských realizací Adolfa Loose. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

V Čechách jsou patrně nejznámějšími díly Müllerova vila (1930) a Winternitzova vila (1932), kde Loos uplatnil tzv. raumplan, typický koncept struktury místností dodržující pevné schéma formované v prostoru, ve kterém na sebe místnosti plynule navazují a porušují klasické schéma podlaží, neboť každá z místností má dle svého účelu odlišné proporce a výšku.

Další etapou byl Loosův pobyt v Plzni, kde mezi lety 1907–1910 a 1927–1932 realizoval přestavby několika interiérů. V Plzni se také seznámil se svou třetí a poslední manželkou, Claire Beckovou-Loosovou, dcerou jednoho z klientů.

Ani toto již třetí manželství však nevydrželo a Loos zemřel osamělý v roce 1933 v sanatoriu v Kalksburgu u Vídně.

Byt Krausových v Plzni od Adolfa Loose. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

Le Corbusier

Le Corbusier, vlastním jménem Charles-Édouard Jeanneret, se narodil roku 1887 ve Švýcarsku a stal se duchovním otcem architektonického purismu a později brutalismu.

Ačkoliv postrádal architektonické vzdělání, na svých cestách po Evropě v letech 1907–1914 bedlivě studoval a skicoval. Na základě svých skic poté získal angažmá v několika architektonických ateliérech, přičemž jeden z nich byl také ateliér Petra Behrense, díky kterému měl možnost se seznámit i s takovými velikány jako Walter Gropius či Ludwig Mies van der Rohe.

Ti také přizvali Le Corbusiera v roce 1927 k tvorbě projektu experimentální kolonie Weissenhof u Stuttgartu, kde Le Corbusier realizoval dvě stavby.

Le Corbusier mezi lety 1915–1926 pracoval s dvěma hlavními koncepty. Koncept dom-ino představuje typické smýšlení Le Corbusiera o tvorbě prostoru, dle kterého se stavba skládá z podlahových ploch bez orámování vynesených subtilními sloupy po jejich obvodu. Tento koncept poté umožňuje svobodnou práci s volným prostorem uvnitř, ale také univerzální umístění stavby stojící na pilířích kamkoliv v krajině. Tento takzvaný volný plán je typický prvek mnoha Le Corbusierových staveb.

Le Corbusier se v mnohém inspiroval průmyslovými stroji i industriálními budovami, z čehož pramení jeho velmi známé označení domu jako stroje na bydlení. Současně však ve své práci akcentoval význam přírody a jejího propojení s interiérem.

Druhým konceptem je tzv. citrohan, unifikovaná obytná jednotka ze železobetonových prefabrikátů, opět univerzálně přemístitelná, kterou skutečně koncipoval jako stroj. Prostor tak rozděloval na obytné (kabinu) a obslužné (motor).

Jedním z výstupů tvorby Le Corbusiera byla formulace tzv. pěti bodů nové architektury, které publikoval v roce 1926 a které shrnovaly 5 hlavních prvků jeho tvorby. Jsou jimi volný půdorys, sloupová konstrukce, volné průčelí, pásové okno a střešní zahrada.

Koncept domino Le Corbusiera. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

Vrcholným dílem Le Corbusiera je bezesporu vila Savoye v Poissy u Paříže (1927) a vila Baizeau v Kartágu (1929), kde naplno uplatnil všech pět svých bodů nové architektury. Kritiku naopak sklidil mimo jiné za své představy o unifikovaných stavbách a „chladných“ modernistických městech z betonu.

Le Corbusier zemřel ve Francii v roce 1965, 8 let po smrti své manželky.

Po tomto krátkém životopisu obou architektů se v příštím díle podíváme na rozdílné přístupy v jejich tvorbě a co je naopak spojovalo. Nenechte si ujít nic z obsahu ESTAV.cz a aktivujte si týdenní zpravodaj zdarma. Přehled článků vám zašleme do mailu každé pondělí.

Informace z přednášky PhDr. Elišky Zlatohlávkové, Ph.D., dlouhodobé členky týmu Winternitzovy vily

Tomáš Kovařík

Ztotožňuje se s citátem H. Holleina „všechno je architektura“. Možná proto, navzdory ekonomickému vzdělání, má k architektuře blízko, často ve spojitosti s fotografováním, které ho naučilo rozhlížet se kolem sebe. Tyto dvě záliby daly v roce 2018 vzniknout výstavě fotografií zobrazující významné stavby z let 1948 až 1989. Středobodem jeho zájmu jsou stavby ve stylu brutalismu, technicismu, konstruktivismu a funkcionalismu. Zajímá ho problematika brownfields a skandinávská architektura, za kterou také rád cestuje.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Byt Krausových v Plzni od Adolfa Loose. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

Protiklady a paralely v tvorbě Adolfa Loose a Le Corbusiera – 2. díl

Asi jen těžko bychom hledali jiné dvě osobnosti, které doslova formovaly podobu moderní architektury. Na rozdíl od Adolfa Loose byla pro Le Corbusiera architektura skutečným uměním, které mnohdy posouval na hranu abstrakce. A názor na to, zda má architektura sloužit jen svému účelu či přinášet povznášející pocity…

Byt Krausových Zdroj: Rako

Loos v Plzni. Pohnutý osud špičkových interiérů odráží příběhy jejich majitelů

Rok 2020 byl v mnohém výjimečný. Jednou z těch příjemných výjimečností bylo vyhlášení rokem Adolfa Loose institucemi NPŮ a Muzeem hl. města Prahy. Pojďme se ještě jednou ohlédnout za dílem tohoto významného architekta. Reportérka a architektka Martina Dokoupilová nás podrobně provede několika plzeňskými byty, které…

REKLAMA