REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Trojský most si získal mezinárodní uznání ve tvrdé konkurenci

Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukcí (ECCS) udělilo tomuto projektu cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategorii Mosty v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015.

Slavnostního vyhlášení a převzetí ocenění se dne 15. 9. 2015 v tureckém Istanbulu za Českou asociaci ocelových konstrukcí (ČAOK), která stavbu do soutěže přihlásila, zúčastnili prezident Antonín Pačes, tajemník Marek Janda a Dalibor Gregor, vedoucí projekčního týmu ocelových konstrukcí ze společnosti Excon a.s.

Mezinárodní šestičlenná porota hodnotila všechny stavby z architektonicko-stavebního hlediska s důrazem na kreativní a nápadité využití oceli v architektuře a při realizaci staveb. Trojský most uspěl v konkurenci evropských staveb a byl oceněn jako nejlepší evropská ocelová mostní konstrukce.

Vyjádření mezinárodní komise je následující: „Pražský Trojský most je působivým dílem, které smazává hranice mezi architekturou a inženýrskými dovednostmi. Obloukový most s mostovkou visící na husté síti tyčových závěsů – známý základní koncept, který byl skvěle navržen a do detailu zpracován. Konstrukce prokazuje všestrannou použitelnost oceli s nosným obloukem a upředenou sítí závěsů ve čtyřech rovinách, která tvoří stěnu, a umožňuje tak realizovat nízký a velmi štíhlý oblouk. Spolu s odpovídajícím postupem výstavby byl vytvořen skutečně krásný návrh umožňující přenesení velkých zatížení od tramvají, automobilové dopravy a chodců v srdci Prahy. Most propaguje kvality ocelových konstrukcí svou viditelně štíhlou konstrukcí a elegancí. Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vyjádření. Komise byla zejména potěšena spojením expresivního designu a zručnosti v moderní průmyslové výrobě. Trojský most je jako sochařské dílo a krásný doplněk města Prahy.“

Kromě Trojského mostu byly za jednotlivé státy do soutěže nominovány tyto stavby:

  • zastřešení železničního nádraží, Vídeň, Rakousko
  • most Sundsvall, Švédsko
  • zastřešení Les Halles, Paříž, Francie
  • kancelářská budova KPMG, Lucemburk - Kirchberg, Lucembursko
  • zastřešení železničního nádraží Rotterdam, Nizozemsko
  • výstavní pavilon Aquae, Mestre, Itálie
  • vysokoškolská aula Medica, Stockholm, Švédsko
  • fotbalový stadion Amazonia, Manaus, Brazílie (přihlášeno Portugalskem)
  • most pro pěší a cyklisty, Odense, Dánsko
  • kancelářská budova DNB House A, Oslo, Norsko
  • administrativní a výzkumná budova Kayalar Chemicals Industry and Trade, Istanbul, Turecko
  • rekonstrukce železničního mostu, Szolnok, Maďarsko

Návrh Trojského mostu vytvořili Roman Koucký, Libor Kábrt (oba Roman Koucký architektonická kancelář s.r.o.) a Jiří Petrák s Ladislavem Šaškem (oba Mott MacDonald CZ, spol. s r.o.). Generálním dodavatelem stavby byla společnost Metrostav a.s. Projekt ocelové konstrukce mostu vytvořila společnost EXCON a.s. (Vladimír Janata, Dalibor Gregor) a výrobu ocelové konstrukce prováděly společnosti Metrostav a.s. – divize 3 a Bilfinger MCE Slaný s.r.o.

Trojský most je součástí tunelového komplexu Blanka. Je po něm vedena tramvajová trať, dva pruhy pro automobily v obou směrech s chodníky pro pěší na okrajích. Navržené řešení elegantně přemosťuje řeku Vltavu smělým obloukem, který minimálně zasahuje do panoramatu města. Z hlediska konstrukčního uspořádání, konfigurace mostu a použitých materiálů se jedná o konstrukci v celosvětovém měřítku ojedinělou.

Přemostění je tvořeno dvojicí samostatných konstrukcí, které jsou odděleny dilatací nad pilířem umístěným na trojském břehu. Hlavní pole je navrženo jako prostě podepřená ocelová oblouková konstrukce (rozpětí 200,4 m, vzepětí oblouku 20,0 m) s předpjatou betonovou mostovkou, podporovanou prefabrikovanými příčníky v rastru 4 m, zavěšenou na systému dvou stovek síťově uspořádaných tyčových závěsů. Díky zvolenému statickému systému síťového oblouku bylo možné snížit vzepětí oblouku. Poměr vzepětí a rozpětí oblouku 1/10 a poměr konstrukční výšky oblouku a jeho rozpětí 1/183 jsou základními parametry určujícími eleganci plochého obloukového mostu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, robsonphoto

Před čtvrt stoletím byl otevřen Strahovský tunel v Praze

Před 25 lety, 2. prosince 1997, byl otevřen Strahovský tunel v Praze. Jeho výstavba trvala 12 let a v době svého zprovoznění byl nejdelším silničním tunelem v České republice. Na severní straně tunelu navazuje od září 2015 Brusnický tunel, který je součástí tunelového komplexu Blanka ústícího na trojském břehu Vltavy.

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Před rokem, 6. října 2014, byl zprovozněn nový silniční a tramvajový Trojský most přes Vltavu, který nahradil Trojský tramvajový most zvaný "rámusák". Doprava na starém mostu z roku 1981 byla ukončena v říjnu 2013, nový se stavěl od léta 2010. Most navazuje v Holešovicích na nedávno otevřený tunelový komplex Blanka.

INFOGRAFIKA: Jak šel čas s Tunelovým komplexem Blanka

INFOGRAFIKA: Jak šel čas s Tunelovým komplexem Blanka

Stavba jakou je tunelový komplex pod českou metropolí, je dílo bezesporu náročné. K jeho vzniku bylo zapotřebí úsilí politiků, projektantů a spousty stavebních dělníků. Stavba měla již několik termínů dokončení a otevření. Podívejme se na zásadní události ve výstavbě tunelu Blanka. Podle slov Petra Dolínka dnes ve…

V soutěži stavba roku 2015 zbývá 15 finalistů

V soutěži stavba roku 2015 zbývá 15 finalistů

Zvolte si svoji STAVBU ROKU. Hlasování veřejnosti bylo spuštěno včera a potrvá do 13. října. Na nominačním večeru 10. září 2015 byly v sídle Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství oznámeno 15 finalistů soutěže STAVBA ROKU. Spolu s tím byly vyhlášeny i nominace na tituly Zahraniční stavba roku 2015 a…

V Amsterodamu bude most stavět 3D tiskárna

V Amsterodamu bude most stavět 3D tiskárna

Holandská společnost Heijmans se soustředí na inovativní procesy ve stavebnictví. I přes svůj relativně malý obrat a skromnější počet zaměstnanců už zaznamenala dva významné úspěchy na poli praktického designu. Projekty „inteligentních dálnic“, jež ke svému osvětlení využívají zbytkového světla i na stejném principu…

Nuselský most a jeho unikátní konstrukce

Nuselský most a jeho unikátní konstrukce

Mostní konstrukce patří k nejnáročnějším stavebním projektům. Jejich návrhy lze považovat za vrchol inženýrského umění. Klasickým příkladem může být jeden z dopravně nejvýznamnějších pražských mostů, který nedávno oslavil 40. výročí otevření.

Znáte pražské mosty?

Znáte pražské mosty?

Praha je nejenom město věží, ale také mostů. Kolik vody pod nimi uplynulo od postavení nejstaršího nikdo nespočítá, ale ten nejnovější se otevřel 6. října v Tróji. Zveme Vás na prohlídku pražských mostů. V Praze je 32 mostů, můstků či lávek, které vedou přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku.

REKLAMA