REKLAMA
S námi stavíte na informacích

Rekonstrukce Libeňského mostu bude dražší než stavba nového, vyplývá z analýzy ČVUT

Výstavba nového mostu na místě stávajícího Libeňského mostu je pro Prahu výhodnější než rekonstrukce toho současného. Vyplývá to z dílčích závěrů analýzy ČVUT, kterou si nechalo město vypracovat. Technická správa komunikací (TSK) rovněž požádala magistrát o prodloužení stavebního povolení na rekonstrukci mostu do konce roku 2017. Zatím totiž není znám vítěz soutěže, který opravu za zhruba dvě miliardy zajistí.
Libeňský most

Libeňský most je v havarijním stavu a je na něm omezen provoz. Plánovanou přestavbu ovšem provází protesty. Podle odpůrců bude most při opravě zbořen, přitom je architektonicky vzácný.

V porovnávaných parametrech odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT upřednostnili stavbu nového mostu na stávajících pilířích v deseti parametrech, ve čtyřech podpořili rekonstrukci současného mostu a v jednom případě dopadly obě varianty stejně. Odborníci ve své zprávě rovněž zamítli možnost stavby repliky mostu v rozšířené verzi, tedy v šířce 26 metrů s jakou počítá varianta navrhující stavbu nového mostu. Ten současný je široký 21 metrů. Podle zprávy by takové rozhodnutí bylo neekonomické a "z hlediska zachování autenticity materiálů postrádá smysl".

Pro stavbu nového mostu podle odborníků z ČVUT hovoří například doba trvanlivosti prací - zatímco po opravě bude moci most bez zásahů fungovat 20 let, při stavbě nového je to 100 let. Stejně tak náklady na údržbu budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady jsou podle nich v případě stavby nové mostu nižší.

Naopak pro zachování mostu a jeho rekonstrukci hovoří podle odborníků zachování současného vzhledu, který je cenný, a rovněž dopravní omezení v průběhu prací bude nižší. Z architektonického a historického hlediska také dojde k zachování autentického materiálu, ze kterého byl most ve 20. letech postaven.

Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.

Proti možnému zbourání se postavila občanská sdružení i radnice Prahy 7. Petici podepsaly stovky lidí. Proti plánu, podle kterého měl být most rozšířen na 26 metrů a některé jeho části zbourány, stojí i Česká komora architektů.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.

Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Libeňský most

Technické muzeum otevřelo výstavu o Libeňském mostu

Národní technické muzeum otevřelo u své expozice architektury komorní výstavu o Libeňském mostu. Zahrnuje jeho sádrový model, dobové materiály a fotografie i kresby z pozůstalosti autora mostu, ...

Libeňský most

Nejistá budoucnost mostu v Libni

Na místě současného Libeňského mostu by neměl stát nový most se čtyřmi jízdními pruhy. Novinářům to řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Zda bude most opraven, nebo zbourán, jak předpokládá ...

Partner rubriky

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Články na TZB-info.cz

Sádrokartonové desky Activ´Air od Rigipsu dostanou nový nátěr AirMal

Sádrokartonové desky, které z prostředí odbourávají škodlivý formaldehyd, mají u zákazníků úspěch. Teď k nim ...

Jak zabezpečit garáž? Neproniknutelnými vraty

Brzy tu bude doba letních dovolených. To si uvědomují i nezvaní hosté v domech a garážích a mnohdy se snaží využít ...

SFŽP prověřuje dotované kotle, u jednoho čeká na další nezávislý posudek

S jedním z výrobců SFŽP řeší doložení dalších dokladů k prokázání splnění všech podmínek, zejména emisní třídy a ...

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist